خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌ در نشست خبری:

سیاست ایران در خصوص ژئوپلیتیک منطقه کاملا روشن است/ احتمال برگزاری گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی وجود دارد/ در رابطه با فوت ملکه انگلیس مبتنی بر عرف دیپلماتیک عمل کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۶۶۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای صورت بگیرد، احتمالش را رد نمی‌کنم. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، گرامیداشت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دیپلمات و همچنین تسلیت سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت سالروز شهادت امام رضا(ع) در پاسخ به این سوال که مواضع رسمی ایران در خصوص هرگونه تغییر مرزها در منطقه قفقاز عمومی اعلام شده است، با این حال همچنان برخی تلاش‌ها در این رابطه صورت می‌گیرد، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: موضع صریح و واضح ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح رسمی بیان شده و در این ارتباط هیچ گونه ابهامی وجود ندارد. متاسفانه از سه‌شنبه هفته گذشته شاهد بروز درگیری‌های مرزی میان دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از دو طرف منجر شد.

وی ادامه داد: ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن وارد تلاش سیاسی شد. در همین ارتباط گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر ارمنستان با رییس‌جمهور کشومان انجام شد. پس از آن گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای آذربایجانی انجام شد. در این ارتباط ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ کمکی برای ایجاد آرامش دریغ نکرده بود این بار هم با سرعت عمل وارد شد و کمک کرد آتش‌بس اجاد شود. مواضع اصولی ایران کاملا روشن است و معتقد به ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه سیاست ایران کاملا روشن است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به همراهی مذاکره کننده ارشد ایران با رئیس جمهور در سفر به نیویورک، آیا گفت‌وگویی در خصوص مذاکرات احیای برجام در این سفر صورت خواهد گرفت، گفت: سفر آقای رئیس‌جمهور برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است؛ در ارتباط با حضور آقای باقری، حضور ایشان در ارتباط با همراهی با هیات عالیرتبه است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو برای مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با این حال به طور طبیعی همواره نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای مذاکرات سیاسی و حاشیه‌ای در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای صورت بگیرد، احتمالش را رد نمی‌کنم. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند. ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. بنابراین اینکه در حاشیه این نشست گفت‌وگوهای جانبی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که سیدحسن نصرالله از سفر هیاتی از وزارت انرژی لبنان به ایران خبر داده است، در صورت تفاهم برای ارسال سوخت به لبنان، این ارسال به چه نحو خواهد بود و آیا رایگان است، گفت: روابط ایران و دولت و ملت لبنان دوستانه است و ایران همواره تلاش کرد در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و به ویژه در دو سال اخیر کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان و خاصه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ خودش را ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفت‌وگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوطه با حوزه انرژی لبنان انجام داده است.

وی ادامه داد: حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آنها را در دستورکار داریم.ایران متناسب با ظرفیت‌های خود و متناسب با ظرفیت لبنان حتما آمادگی دارد به رفع مشکلات لبنان در چاچوب منافع و مصالح دوجانبه کمک کند. این سیاست کلی و اصولی ایران است و با مذاکرات بین دو کشور ان‌شاءالله زمینه برای کمک اقتصادی به لبنان بیشتر از گذشته فراهم شود. بحث رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی و تامین انرژی هم در حوزه نفت و هم در حوزه تامین برق در قالب یک بسته در حال مذاکره است و موضوع رایگان موضوعیت ندارد، بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و امیدواریم با مذاکرات پیش رو بین دو کشور به رفع بخشی از نیازهای ملت لبنان کمک کند. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان وجود دارد و ایران تاکنون واکنشی در این رابطه نشان نداده است، آیا تماسی با جبهه ملی یا طالبان صورت گرفته است، گفت: سیاست ایران در ارتباط با تحولات افغانستان روشن است. از زمان خروج نیروهای اشغالگر از این کشور ایران از مهمترین کشورهای منطقه بود که با نگاه کمک به صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و طرف‌های ذیربط در افغانستان برقرار کرد. پرهیز از درگیری‌های افغانی - افغانی و شکل گیری بستر سیاسی فراگیر برای تشکیل دولت متحد و فراگیر رویکرد ایران است. مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان  و دیگر گروه‌ها در همین راستا شکل گرفت.

وی ادامه داد: ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است و مواضع سیاسی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد، مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است. در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خود را ادامه خواهیم داد.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که نانسی پلوسی در سفر به ارمنستان، آذربایجان را اشغالگر نامیده و از ایروان در این ارتباط حمایت کرده است. موضع ایران در قبال حضور آمریکا در قفقاز چیست، گفت: در چارچوب نگاه سیاسی اصولی و اعلام شده ایران به تحولات قققاز جنوبی و درگیری‌ها بین این دو کشور نگاه می‌کنیم. تشدید تنش‌ها و بی‌ثباتی در قفقاز جنوبی منافع هیچ یک از کشورهای درگیر و همسایه را تامین نخواهد کرد. چیزی که حل کننده بحران است گفت وگوهای دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای تثبیت ثبات در منطقه است. هر طرفی که در منطقه می‌خواهد اظهارنظر کند باید تلاشش بر این باشد که به ایجاد صلح و ثبات کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در سطح معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیداری با مقامات آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان صورت خواهد گرفت، گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در سفر نیویورک وجود نخواهد داشت. در حوزه مذاکرات تماس‌ها همچنان از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص موضوع درگذشت «مهسا امینی» هستیم، موضوع ایران در این ارتباط چیست، گفت: ما هرگونه اظهارت مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی ایران را مردود می‌دانیم. آمریکا اگر نگران مردم ایران است، محاصره غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد. اساسا این گونه اظهارات مقامات آمریکا مداخله جویانه و دخالت آمیز است و ایران این اظهارات را غیر مفید می‌داند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در دیدار پادشاه اردن و رئیس جمهور فرانسه بر ایجاد سازوکار منطقه‌ای برای حل و فصل موضوعات با حضور ایران و عربستان تاکید شده است، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: ایران معتقد است که آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات در منطقه کمک کند استفاده از چهارچوب‌های منطقه محور است و کشورهای منطقه باید با نگاه به مصالح مشترک مشورت کرده و زمینه حل و فصل اختلافات منطقه را فراهم کنند. این زمینه در منطقه وجود دارد و فضای سیاسی منطقه مستعد راه‌اندازی ابتکارات دوستانه است. این نگاه اصولی ایران است و همواره در ابن زمینه تلاش خواهد کرد. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که ایران نسبت به درگذشت ملکه انگلیس واکنشی نشان نداده است، دلیل این موضوع چیست، گفت: طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی متناسب با روابط دو جانبه و عمل متقابل براساس آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است. مناسبات میان کشورها در خلاء شکل نمی‌گیرد؛ ما در این زمینه مبتنی بر عرف دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوار هستیم شاهد ارتقای مناسبات دوجانبه باشیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به موضع تهران مبنی بر استفاده از چهارچوب‌های سیاسی برای حل و فصل موضوع قفقاز، آیا برنامه‌ای برای میزبانی ایران از نشست سه به علاوه سه وجود دارد، گفت: اختلافات دوجانبه دو کشور از همه ظرفیت‌های سیاسی خود بر مبنای سیاست همسایگی و مناسبات خوب و نزدیک با دو کشور تا الان استفاده کرده‌ایم. ایران از چارچوب‌های منطقه‌ای و چند جانبه برای ورود به همه موضوعات مورد علاقه کشورهای منطقه منجمله چارچوب ۳+۳ حمایت کرده و گفت‌وگوهای خوبی در گذشته در این چارچوب برگزار شده است. ایران در فرصت‌های اخیر تبادل نظرهایی برای برگزاری این نشست انجام داده و این تلاش‌ را ادامه خواهد داد و برگزاری این گونه نشست‌ها به تقویت چارچوب‌ها و مکانیسم‌های منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات و تقویت مناسبات کمک می‌کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با درگیری بین تاجیکستان و قرقیزستان و استقبال طرف‌های مقابل از اعلام آمادگی ایران برای حل و فصل اختلافات گفت: دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم منطقه آسیای مرکزی هستند. این منطقه در سیاست محور همسایه محور ایران اهمیت خاصی دارد و این منطقه را جزو مناطقی می‌دانیم که ظرفیت‌های خوبی برای همکاری ایران با جمهوری‌های منطقه وجود دارد. خوشبختانه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با این دو کشور نزدیک و دوستانه‌ای است و به ویژه در یک سال گذشته شاهد جهش بسیار خوبی در روابط دوجانبه ایران با این کشورهای مهم آسیای مرکزی بودیم. متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی بین دو کشور هستیم. جمهوری اسلامی ایران برمبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای و مناسبات خوب با دو کشور اعلام آمادگی کرد که در صورت اعلام نیاز دو طرف برای کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفت‌وگوهای دوجانبه برای حل و فصل اختلافات کمک کند.

وی افزود: متاسفانه قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو طرف در درگیری‌های اخیر مایه تاسف است و نگران استمرار این درگیری‌ها هستیم و معتقدیم چارچوب‌های سیاسی بهترین روش برای حل و فصل بحران است و طرف‌های دیگر منطقه‌ای می‌توانند برای حل و فصل بحران کمک کنند. ایران در این زمینه برای حل و فصل اختلافات اعلام آمادگی کرده و در صورتی از سوی طرف‌های مقابل اعلام آمادگی شود، ایران از هیچگونه تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات از طریق راهکارهای سیاسی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستاوردهای سفر رئیس جمهور به سمرقند و مشارکت در اجلاس همکاری شانگهای نیز گفت: سفر رئیس جمهور به ازبکستان با دو هدف صورت گرفت بخش اول در پاسخ به دعوت رسمی همتای ازبکستانی انجام شد و سفر مهمی در مناسبات دوجانبه بود. ملاقات با همتای ازبکستانی انجام و گفت‌وگوهای وزرای همتا انجام شد و بر مبنای اراده سیاسی مشترک دو کشور برای گسترش روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف مذاکرات سازنده‌ای را شاهد بودیم و ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف امضا شد.

وی ادامه داد: از بعد دوجانبه این سفر بسیار برای دو کشور حائز اهمیت و نقطه تحول در جهت مناسبات دو کشور و ملت بود. بخش دیگر سفر مربوط به مشارکت ایشان در بیست و دومین نشست سازمان شانگهای بود. ایران در نشست قبلی سران به عنوان عضو رسمی سازمان به رسمیت شناخته شد و در این سفر سند تعهدات عضویت ایران در این سازمان به امضای وزیر خارجه و دبیرکل سازمان شانگهای رسید. نشست‌های جانبی سفر حائز اهمیت بود و دیدار دوجانبه رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه، چین، تاجیکستان، بلاروس و نخست‌وزیرا ن هند و ... بخش مهم دیگری از سفر رئیس جمهور بود و سفر موفقی از حیثت مناسبات دوجانبه ایران و ازبکستان و هم از حیث مناسبات ایران با سازمان بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر هیات اقتصادی روسیه به ایران گفت: امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود و این هیئت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت. ترکیب هیئت متنوع بوده و زمینه‌های متنوع همکاری دو کشور را در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و ... در برمی‌گیرد. آمدن چنین هیئتی و برگزاری نشست‌‌های متنوع، عملا نتیجه یک سال تلاش‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است. گسترش مناسبات، تامین کننده منافع و مصالح مشترک دو کشور است. ایران از هر تحول مثبتی که در مناسباتش با همسایگان مبتنی بر منافع  مشترک شکل بگیرد، استقبال می‌کند. فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه شاهدیم و بخشی از نتایج تلاش های دولت در تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز