خبرگزاری کار ایران

امیر حیدری:

پهپاد «آرش ۲» را مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۳۵۴

فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد: پهپاد آرش۲ قابلیت‌های منحصر به فردی داشته و امکان بازیابی چندباره تا برخورد به هدف را دارد، این پهپاد را مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم.

به گزارش ایلنا، امیر کیومرث حیدری دیشب با حضور در برنامه صف اول در خصوص اهداف رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش، دستیابی هوانیروز ارتش به موشک شفق و تأثیر موشک‌های فجر ۵، فتح ۳۶۰ و ویژگی‌های پهپاد آرش ۲ توضیحاتی ارائه کرد.

وی درباره تفاوت آرش ۲ با نسل‌های پیشین، گفت: «آرش ۲» را ما مخصوص خلاصه تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم؛ یک پرنده بی نظیری است. برای این کار ساخته شده، فرمانده کل ارتش یک ساختاری را تعریف کرد مخصوص خلاصه نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی، این آرش ۲ در آن ساختار سازمانی شده و ما الحمدالله هم در بحث تولید آن، هم در بحث به کارگیری اش دستی بر آتش این کار داریم.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

قبل از اینکه وارد موضوع رزمایش شویم بفرمائید اگر بخواهیم نیروی زمینی فعلی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برای مردم، معرفی کنیم این تعریف چگونه باید باشد؟

امیر حیدری: بهترین شاخصه نیروی زمینی محوری آن روح ولایی و ولایتمدار بودن این نیرو و به طبع کارکنان شریف نیروی زمینی است و در ثانی آن روح مردمی بودن، در کنار مردم بودن، برای مردم بودن. از حیث خاص نظامی هم عرض کنم که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گسترده‌ترین و شاید بگویم پرتجهیزات‌ترین و متنوع‌ترین نیروی مسلح کشور از حیث فناوری، تسلیحات، تجهیزات و تکنولوژی است که در چرخه دفاعی برای دفاع از ثغور میهن اسلامی، تمامیت ارضی و استقلال کشور به آن نیازمند است.

می‌توان گفت در بعد بین المللی هم اگر حساب کنیم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۵-۴ مؤلفه در بین کشورهای منطقه سرآمد است و تقریباً می‌شود گفت که بی رقیب است به فضل خدا، من باب مثال در مؤلفه توان بالگردی چه از لحاظ تعداد، چه از لحاظ کمیت و کیفیت در هیچگونه از کشورهای منطقه مشابهی وجود ندارد.

از حیث زرهی و توان توپخانه همچنین و مهمتر در سال‌های اخیر که اتفاق مبارکی افتاده از بعد سازماندهی و تغییری که در ساختار نیروی زمینی به وجود آمده که به یک نیروی راهبردی و واقعاً محوری تبدیل شده به عنوان یک نیروی کاملاً متحرک، کاملاً مهاجم و دارای قدرت واکنش سریع بسیار بالا تقریباً این ویژگی‌هایی که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رکاب ولی امر مسلمین دارد می‌شود گفت که هیچکدام از ارتش‌های منطقه این ویژگی‌ها را ندارند، حالا آن بحث‌های مردمی و به قول معروف در همه موارد که ما می‌گوئیم که ارتش فدای ملت یعنی هر کجا که ملت نیاز به ارتش داشته اند به فرمان مقام معظم رهبری و فرمان فرمانده کل ارتش بلافاصله حضور پیدا کردیم که به موقع خودش به آن موضوع می‌پردازیم.

برنامه‌های نیروی زمینی برای ارائه خدمات به مردم عزیزمان چگونه است حالا در سوانح و حوادث هست که شما به امداد می‌شتابید یا اینکه نه در طول سال برنامه مشخصی در این خصوص دارید؟

امیر حیدری: فرمانده معظم کل قوا، رهبر معظم انقلاب در یک جلسه‌ای که توفیق داشتیم در محضرشان بودیم، تعبیرشان از ارتش امروز این بود که ارتش نمایشگاهی است از ارزش‌هایی که می‌شود واقعاً آن را در دست گرفت و عرضه کرد و در فراز دیگری فرمودند که مصداق «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم».این تعبیر مقام معظم رهبری از عملکرد ارتش و نیروی زمینی است و ما با همین پشتوانه و دلگرمی تمام توان را به کار گرفتیم که در کنار مردم باشیم.

در آنجایی که مردم نیازمند حضور ما هستند، در زلزله که گزارش مختصری هم اینجا مشاهده فرمودید، اولین بالگردی که در میدان چمن سرپل ذهاب فرود آمد، بالگرد حامل امیر موسوی فرمانده کل ارتش و بنده بود که قرار نبود با یک بالگرد دو نفر برویم، دو بالگرد نشستیم آنجا و اولین بالگردی که هم مجروحان را انتقال داد، بالگرد خود امیر موسوی بود که گفت در اختیار مردم قرار بگیرد که مجروحان را منتقل کند، در سیل حضور ما به گونه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند ارتش قبل از ستاد بحران مستقر شد، حالا منظور منطقه استان گلستان بود که ما در آن منطقه مستقر شدیم.

می‌خواهم چابکی ارتش در پای کار آمدن را عرض کنم خدمت شما و نیروی زمینی، در موضوع کرونا که اخیراً اتفاق افتاد و کم و بیش هم درگیر آن هستیم، فقط در نیروی زمینی ما ۲۶ بیمارستان را در اختیار جامعه پزشکی قرار دادیم با ۱۲ هزار کادر پزشکی مجرب، این یک بخش کوچکی از حضور ما در مبارزه با ویروس کرونا بود، توانستیم به فضل خدا هفت بیمارستان دائمی و تنفسی را نه بیمارستان صحرایی، بیمارستان دائمی بسازیم.

در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی یک رکورد جهانی، چینی‌ها مثلاً در هفت روز بیمارستان ساختند، ما تقریباً کمتر از هفت روز این رکورد را زدیم که توانستیم بیمارستان بسازیم، هفت بیمارستان و بیمارستان‌های وزارت بهداشت و درمان اضافه کردیم و هبه کردیم به وزارت بهداشت و درمان در شهرهایی که واقعاً نیاز داشتند، در همین بحث امروز در خدمتگزاری به زائران حضرت آقا اباعبدالله الحسین (ع) شاید باور نکردنی باشد، ما از مرز میرجاوه موکب زدیم برای پذیرش و پذیرایی از میهمانان عزیز پاکستانی تا می‌آید خسروی، چذابه، تمام نقاط مهران چه بیمارستان‌های صحرایی مجهز در آنجا احداث کردیم و چه موکب ها.

این موارد را وظیفه خود می‌دانیم چرا که رهبر معظم انقلاب امام مقتدر عظیم الشأن ما این را از ما خواسته که در کنار مردم باشیم و برای مردم باشیم. الحمدلله توانستیم با فرماندهی خوب امیر موسوی فرمانده کل ارتش به این مطالبه به حق مردم جامه عمل بپوشانیم و همیشه مردم، ما را در کنار خودشان ببینند.

تعامل نیروی زمینی ارتش با متناظر خودش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انجام مأموریت‌ها چگونه است؟

امیر حیدری: بنده اعتقادم این است و این اعتقاد قلبی ماست که ارتش و سپاه یک لشکر الهی هستند، گاهی وقت‌ها به اشتباه می‌گویند دو لشکر الهی؛ من می‌گویم یک لشکر الهی هستند، ما مکمل همدیگر هستیم، ما بایستی نسبت به همدیگر هم افزایی داشته باشیم که الحمدالله بین بنده به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش و برادر بزرگوارم سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه عُلقه برادری و اخوت حاکم است، تا قبل از اینکه همکار باشیم همرزم باشیم و در تمام زمینه‌ها پشتیبان و مکمل همدیگر هستیم و کار ناتمام همدیگر را تکمیل می‌کنیم.

به عنوان مثال ما در مرز سه مرزی پاکستان، افغانستان و ایران که اخیراً ما مستقر شده بودیم … لبالب با برادران عزیز نیروی زمینی سپاه هستیم، آنجا نیازمند به یک کمک و مساعدت ویژه نیروی زمینی سپاه داشتیم که با دستور برادر بزرگوارم سردار پاکپور واقعاً در کسری از زمان انجام شد، مشکل ما در همه زمینه‌ها این جوری است یعنی فکر می‌کنم ما فقط از لحاظ رنگ لباسمان یک تفاوت داشته باشیم که مثلاً آن عزیزان را سردار، خطاب کنند، ما را امیر، وگرنه یک لشکر الهی هستیم مکمل همدیگر هستیم و هم افزا به مرور عمل کردیم در قالب فرامینی که از مقام معظم رهبری صادر می‌شود دستورالعمل‌هایی که ستاد کل نیروهای مسلح صادر می‌کند در یک فضای کاملاً برادری و صمیمی به مأموریتمان ان شاء الله ادامه می‌دهیم.

از اهداف رزمایش «اقتدار ۱۴۰۱» بفرمائید و از ویژگی‌هایی که این رزمایش داشت و شاید تا الآن به تفسیر برای مردم عزیزمان بیان نشده است.

امیر حیدری: اجازه می‌خواهم که در دو بخش به این موضوع بپردازم اول ویژگی‌ها را بگویم و بعد اهداف را بگویم؛ مهمترین ویژگی این رزمایش حضور کارکنان ولایی، آموزش دیده، مجرب و واقعاً زبده و پای کار ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی بوده یعنی شاید بگویم بهترین شاخص در صدر همه همین است و به عنوان ویژگی دوم تغییر می‌شود گفت که ما در رویکرد به رزمایش‌ها داشتیم و این رزمایش‌هایی که ما تا به امروز انجام می‌دادیم رزمایش‌های تقریباً تعدید محور به اصطلاح و می‌شود گفت که تدافعی، در این رزمایش، ما به درجه‌ای از توانمندی و قابلیت تهاجمی واقعاً رسیدیم که یک رزمایش کاملاً هدف محور و تهاجمی را تمرین کردیم.

صد درصد متفاوت با رزمایش‌های گذشته که رویکرد تدافعی و تعدید محور بود امروز رزمایشی را ما تجربه کردیم تهاجمی و هدف محور و این رویکرد برای کسانی که رصد می‌کنند فعالیت‌های نظامی، یک تغییر معناداری است ویژگی بعد، نوع تاکتیکی است که در این رزمایش به کار بردیم یعنی تاکتیک‌هایی که بومی شده هستند همه ارتش‌های دنیا شاید بگویم از یک تاکتیک‌های یکسانی در یک شرایطی استفاده می‌کنند، ولی یک سری تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها بومی ارتش جمهوری اسلامی ایران منحصر به شاید بگویم به نیروی زمینی است.

از چه جهت می‌توانیم بگوییم بومی است معنی ساده اش چیست؟

امیرحیدری: بومی به این معنا که ابداعش اختراعش، ورودش به عرصه دفاعی در اختیار نیروی زمینی بوده و خود نیروی زمینی این تاکتیک را خلق کرده به وجود آورده و به کار گرفته یعنی عاریه‌ای نیست به قول معروف تقلید نکردیم از ارتش دیگری، موضوع بعد، تجهیزات و تسهیلات ویژه‌ای بود که ما در این رزمایش استفاده کردیم با ضرس قاطع عرض می‌کنم که در ارتش‌های کشورهای منطقه هم تا امروز سراغش را شما ندارید که یک نیروی زمینی عملیات متحرک هوایی در شب تاریخ انجام بدهد یعنی عملیاتی به وسیله بالگردها، عملیات تهاجمی، عملیات هلی برن در شب و بالگردهای کبری درگیر بشوند با اهداف خودشان در شب.

این چه مقدار می‌تواند به توان آفندی ما آن هم برای عملیات‌های در عمق کمک بکند؟

امیر حیدری: من در تکمیل آن بحث قبلی ام عرض کنم که این عملیات در نوع خودش منحصر به فرد بود یعنی تا شبِ ۱۴ /۱۴۰۱/۰۶ تجربه نشده یعنی در ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین بار است و در کشورهای منطقه هم تا آنجا که ما رصد کردیم هیچ کشوری از ارتش کشورهای منطقه قابلیت اینکه بالگردشان را در شب بتوانند به وسیله بالگرد هلی برن انجام بدهند و با اهداف بالگردهای تهاجمی درگیر بشوند این قابلیت را ندارند.

این قابلیت این قدر منحصر به فرد بوده من بیانات سردار باقری را در این باره می‌خوانم خدمت شما؛ سردار باقری می‌فرماید که خودشان در صحنه بودند می‌فرماید که تلاش چند ساله هوانیروز برای تجهیز و آماده سازی بالگردها برای پرواز و عملیات در شب و آموزش و تمرین و آماده نمودن خلبان‌ها برای این مأموریت مهم به صحنه عمل آمد و در این تاریکی شب بالگردها عملیات مهم هلی برن و شلیک به اهداف با دقت بالا را با رعایت غافلگیری دشمن با موفقیت انجام دادند.

می‌فرماید این اتفاق توانمندی بالایی را به ناوگان عظیم بالگردی نیروی زمینی کشور عزیزمان اضافه کرد بعد در ادامه می‌فرماید که جالب است تمام تجهیزات دید در شب و سلاح‌های گوناگون موشکی و تیرباری در ایران عزیز ما ساخته شده، این است که به ما فضلیت داد و برتری می‌دهد که این فناوری پرواز در شب این سامانه پرواز در شب یک دوربینی است یک سامانه است یعنی از الکترونیک بالگرد را درگیر می‌کند تا مانیتوری که آنجا باید خلبان ببیند تا گاگلزی که روی چشمش باشد و یک سامانه به هم پیوسته است.

هر کدامش قطع بشود قابلیت خودش را از دست می‌دهد این فناوری در اختیار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است محض و تولید خود نیروی زمینی است با همکاری عزیزان ما در وزارت دفاع این سامانه تولید شده عرض کردم بومی شده و توانستیم ما تاکتیکی تعریف کنیم برای این قابلیت حالا قابلیت در شب را داریم.

خوب است که هلی برن شبانه هم با آن تمرین کنیم خب است که در شب هم بتوانیم بالگردها را با اهداف خودشان درگیر بشوند وانگهی موشک شفق که یکی از تنگناهای هوانیروز بحث موشکی اش بود موشکی که ما داشتیم ساخت آمریکا موشک تاو دو و نیم کیلومتر برد داشته در حالت ایستایی هم می‌توانسته با هدف درگیر بشود یعنی هلیکوپتر بایستی که هاور می‌کرده در یک مسافتی و با هدف درگیر می‌شده امروز با دست توانای کارکنان شریف هوانیروز و همکاری و همراهی عزیزان ما در وزارت دفاع و هدایت بسیار خوب معاونت آماد ستاد کل و ستاد کل، فرمانده ارتش امروز ما به قابلیت تولید موشک شفق با برد از ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر رسیدیم یعنی تقریباً نه و نیم برابر برد موشک امریکایی که در اختیار ما بوده قبلاً را. گذاشتیم کنار نه و نیم برابر بلکه به ۲۰ کیلومتر برد موشک الآن داریم رساندیم برای یک هوانیروز برای بالگرد برد موشکی ۲۰ کیلومتر یعنی چی؟ یعنی می‌تواند ۲۰ کیلومتر دورتر از هدف بایستد و هدف را نشانه گیری کند.

فرمودید موشک شفق؟

امیر حیدری: موشک شفق، با دوربین بسیار خوب و با قابلیت به قول معروف با قابلیت فایر اند فورگت یعنی "بزن و فراموش کن" یا مثلاً آتش و رها، نیاز نیست خلبان حالت ایستایی داشته باشد فایر که کرد یعنی آتش که کرد خلبان می‌تواند تغییر جهت بدهد و به مأموریت دیگری بپردازد این قابلیت منحصر به فرد است که امروز الحمدلله در اختیار هوانیروز قهرمان ماست خودش هم تولید کرده یعنی عاریه‌ای نیست از جایی نگرفته با کمک وزارت دفاع الحمدلله و البته با محوریت هوانیروز.

برای اولین بار شاهد به کارگیری موشک‌های بالستیک نقطه زن بودیم که مثلاً می‌توانیم به راکت‌های فجر ۵. سی یا موشک فتح ۳۶۰ با برد قابل توجه و نقطه زنی که در رزمایش دیدیم رسیدیم بفرمائید که این موشک‌ها چه میزان توان تهاجمی نیروی زمینی را ارتقا دادند؟

امیر حیدری: بله سوال بسیار خوبی است و می‌شود گفت که در تکمیل همان ویژگی و رزمایش هم این موضوع را پرداخت ببینید ما ساختار نیروی زمینی را عوض کردیم که البته در بحث دیگر به آن می‌پردازم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ساختاری داشت برای خودش پس از سال‌های متمادی و تجاربی که فرماندهان آن موقع که بودند اراده فرمانده معظم کل قوا بر این قرار گرفته این ساختار تغییر پیدا بکند یعنی ساختار نیروی زمینی تغییر پیدا بکند.

طرحی را خدمت معظم له بردیم به عنوان لبیک ۱ به قول معروف اصطلاح داخلی خودمان است که نیروی زمینی جدیدی را تقریباً می‌شود گفت بازطراحی کردیم و به استحضار مقام معظم رهبری رساندیم و حضرت آقا مصوب فرمودند ستاد کل بزرگواری کردند کارش را انجام دادند شده نیروی زمینی امروز که الآن ما در خدمت شما هستیم یعنی نیروی زمینی کاملاً متحرک دارای قدرت صد درصد تهاجم و واکنش سریع.

این سه ویژگی امروز نیروی زمینی کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران است این نیروی متحرک، مهاجم و واکنش سریع بایستی به تسلیحات متناسب با ساختارش داشته باشد بنابراین ما رفته رفته داریم از تسلیحات گذشته کلاً عبور می‌کنیم و یک سری تسلیحاتی را داریم وارد نیروی زمینی می‌کنیم که چهار ویژگی برای آن تعریف کردیم دورزن باشند، دقیق زن و نقطه زن باشند، هوشمند باشند یعنی بهره‌مند از هوش مصنوعی و قابلیت شبکه‌ای شدن را داشته باشند.

منظور از شبکه‌ای شدن چیست؟

امیرحیدری: منظور از شبکه شدن که بشود در یک شبکه در یک زمان واحد از یک نوع سلاح به خاطر هدف قرار دادن یک هدف و یا چند هدف به وسیله یک اپراتور خاص بتوان استفاده کرد علی الحال موشک ۳۶۰ از این دست تسلیحاتی است که ما اخیراً وارد نیروی زمینی کردیم که همین چهار ویژگی را دارد یعنی هم دور زن است هم نقطه زن است هم هوشمند است هم قابلیت شبکه شدن را دارد.

در این رزمایش برای اولین بار این موشک را رونمایی کردیم و هدف خودش را به صورت دقیق و نقطه زن نقطه زنی کردیم موشک دیگر داریم به نام فجر ۵ که حضرتعالی اشاره فرمودید به آن، این موشک هم از خانواده موشک‌های هوشمند و نقطه زن است که باز هم اخیراً نیروی زمینی از آن بهره‌مند است و همه این‌ها عرض می‌کنم بالندگی و سرخوشی ما از این است که ساخت داخل است یعنی هیچکدام از این‌ها که من می‌گویم یک پیچش هم خارجی نیست همه داخلی مربوط به نیروی زمینی، وزارت دفاع و ستاد کل مال کشور جمهوری اسلامی ایران است.

چه تفاوتی بین موشک‌هایی که در اختیار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و موشک‌هایی که در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است وجود دارد؟

امیرحیدری: از لحاظ مکانیزم عملکرد همه موشک اند موشک تعریفش این است که یک سلاح دقیق زن دوربردی که راهبردی تقریباً که برای هدف‌های راهبردی از آن استفاده می‌کنند، ولی ستاد کل فرماندهی معظم کل قوا به قول معروف مقرراتی در میزان برد این موشک‌ها قرار داده و در اختیار نیروها قرار می‌دهد.

به عنوان مثال در بعد راهبردی موشک‌های خیلی دورزن در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هست موشک‌های عملیاتی که دارای برد عملیاتی هستند یعنی از برد راهبردی کمتر در اختیار نیروهای سطحی هستند مثل نیروی زمینی ارتش، نیروی زمینی سپاه و اینجا می‌شود گفت که تفاوت در برد اینهاست وگرنه از لحاظ مکانیزم که مکانیزم عملشان موشک است از لحاظ برد ستاد کل این را قائل شده که برد راهبردی را به یک نیرو داده که تداخل در مأموریت و مسئولیت نباشد.

نیروی زمینی مسئولیت استقلال و تمامیت ارضی کشور را دارد بنابراین موشکی به او می‌دهد که به این مأموریت پاسخگو باشد سپاه موشکی می‌گیرد که مثلاً نیروی زمینی سپاه مثل ما موشکی را می‌گیرد که به این مأموریت پاسخگو باشد در بعد راهبردی نیروی هوافضا مأموریت دارد که موشکی داشته باشد که در بعد دور دست بتواند اهداف دوردست را مورد تهاجم قرار بدهد.

در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ توان پهپادی نیروی زمین ارتش چگونه بود و چه پهپادهایی مورد استفاده قرار گرفت؟

امیرحیدری: مقوله پهپاد و ورودش به نیروهای مسلح مقوله بسیار مهم و گسترده‌ای است در جنگ‌های اخیری هم که در جغرافیای اطراف ما رخ داد این قابلیت منحصر به فردی که پهپادها داشتند به منصه ظهور رسید برای تمام کسانی که رصد می‌کردند خوشبختانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با خواست فرمانده کل ارتش پیشگام و پیشقدم بوده هم در تولید پهپاد و هم در سازماندهی و ایجاد ساختار برای به کار گرفتن پهپاد.

امروز نیروی زمینی محوریت پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد یعنی محور پهپاد نیروی زمینی است با تنوعی که در پهپادهایی که در اختیار داریم پهپادهایی که ما در اختیار داریم می‌شود گفت که در برد راهبردی هم امروز الحمدلله نیروی زمینی بی نصیب نیست از پهپاد راهبردی، پهپادی با برد ۲ هزار کیلومتر این امروز در اختیار نیروی زمینی است در بردهای پایین‌تر هم همین جور در اختیار نیروی زمینی است سایر نیروهای ارتش هم البته پهپاد دارند منتهی محوریت پهپاد با نیروی زمینی است.

یک تصویری از آرش ۲ را در خبرهایی که منتشر شده از رزمایش دیدیم تفاوت آرش ۲ با نسل‌های پیشین چیست؟

امیرحیدری: آرش ۲ را ما مخصوص خلاصه تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم یعنی یک پرنده بی نظیری است برای این کار ساخته شده امیر فرمانده کل ارتش یک ساختاری را تعریف کردند مخصوص خلاصه نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی، این آرش ۲ در آن ساختار سازمانی شده و ما الحمدلله هم در بحث تولیدش هم در بحث به کارگیری اش دستی بر آتش این کار داریم.

هم نیروی زمینی هم ارتش با محوریت وزارت دفاع الحمدلله این پهپاد هم وارد نیروی زمینی شده در این رزمایش و در رزمایش آتی هم از قابلیت‌های بیشترش رونمایی خواهیم کرد پهپاد نقطه زنی است یعنی ما نقطه زنی دقیقاً همان نقطه‌ای که موشک ۳۶۰ زد همان نقطه را پهپاد آرش توانست بزند بدون خطا.

هم سیکر دارد هم سیستم‌های جستجوگر دارد و هم قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که خودش را چند بار بازیابی می‌کند تا وقتی که به هدف اصابت بکند و ردخور ندارد یعنی مخصوص حیفا و تل آویو این سلاح در نظر گرفته شده که جزو پهپادهای راهبردی است که منتظر اوامر. هستیم که ان شاء الله یک روزی دستور بدهند و به کار گرفته شود.

به هر حال بی دلیل نیست که اینقدر دشمنان ما نسبت به توان پهپادی ما که ما را در ردیف قدرت‌های برتر پهپادی دنیا قرار دادند این قدر حساس هستند، چون این پهپادهایی در اختیار یگان‌های رزمی ما است که بتوانند استفاده کنند در مورد ارتقا تجهیزات رزم انفرادی هم پرسشی دارم، بفرمائید که نیروی زمینی در این زمینه برای حفاظت از جان سربازان عزیز نیروی زمینی و مجموعه نیروهای نظامی چه دستاوردهایی داشته؟

امیرحیدری: در بعد رزم انفرادی، رزم انفرادی به قول معروف مکتب نیروی زمینی به قول معروف یک تعریف خاص خودش را دارد من حالا یک جوری به سوال جنابعالی پاسخ می‌دهد که برای حفاظت انفرادی از کارکنانمان در مقابل تیرها و ترکش‌ها و امواج، الحمدلله در تمام زمینه‌ها پیش بینی‌های لازم شده من باید به شما عرض کنم که نیروی زمینی دارای ۲۷ رسته، ۴۹ تخصص هست و در ۱۵ گروه تسلیحاتی و تجهیزاتی دسته بندی شده یعنی نیروی واقعاً کاملاً تکنولوژی محور، تجهیزات محور.

یکی از این بحث‌ها هم خودحفاظتی، حالا هم خودحفاظتی تانک در صحنه نبرد، خودحفاظتی بالگرد در صحنه نبرد، خودحفاظتی خود نفر در صحنه نبرد برای همه این‌ها فکر شده که یک تانک در صحنه جنگ آینده چگونه خودش را حفظ کند در مقابل امواج الکترومغناطیس، در مقابل رادارها، در مقابل موشک‌های دفعه زن، نفر هم به همین شکل و خودرو هم به این شکل در همه زمینه‌ها برنامه ریزی بسیار خوبی شده و همه اش هم نوآورانه و عرض می‌کنم تولید و ساخت جمهوری مبارک اسلامی ایران است و هیچ نیازی به بیگانه هم نداریم.

در گزارش تصاویری از تجهیزات زرهی شامل تانکبر کیان ۷۰۰ دیدیم که برای اولین بار در این رزمایش دو تانک را حمل می‌کرد و این از ارتقا توان تحرکی نیروی زمینی ارتش حکایت دارد، در حوزه زرهی و رزم ترکیبی هم به نظر می‌آید که ما شاهد تجهیزات جدیدی بودیم در این موارد هم توضیح بفرمائید.

امیر حیدری: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمانده معظم کل قوا در حکم انتصاب بنده این جمله را فرمودند: ارتقا تحرک و کارآمدی یگان‌ها برابر با نیازهای عملیاتی و روز، ببینید یک تکلیف سنگین و تکالیف سنگینی و راهبردی، ارتقا تحرک، ارتقا تحرک یعنی چی؟ یعنی یک نیروی زمینی ساخته بشود که این نیروی زمینی متکی به خودش بتواند در کسری از زمان یگان‌های سنگین، فوق سنگین، نیمه سنگین و تاکتیکی خودش را جابجا بکند از اقصی نقاط کشور و مرزها برساند منتقل کند مشمول مرور زمان نشود.

این نقل و انتقال، ارتقا تحرک یعنی این، ما برای رسیدن به این به نظر می‌رسد راه طولانی در پیش داریم چرا که واقعاً تحرک ما بسیار بسیار ناچیز و کم بود شاید عدد را اعلام کنم اصلاً اخلاقاً درست نباشد، ولی بسیار کم بود از طرفی خب ما یادم می‌آید پولی را واگذار کرده بودیم که از کشور سوئد ما خریداری کنیم همین خودروهای کشنده فوق سنگین، تا بندر جبل علی آمد این تجهیزات ما در آنجا به این ماجرای برجام گره خورد و برگرداندند و رفتندیعنی ما ماندیم و با نگاه به مأموریتی که حضرت آقا بر دوش ما گذاشته دوباره رفتیم سراغ فرامین راهگشای حضرت آقا که فرمود نگاه به داخل.

بهره گیری از نیروهای جوان روی پای خود ماندن روی پای خود ایستادن، شرکت‌های دانش بنیان را به کار گرفتیم شاید بگویم امروز حجم زیادی از شرکت‌های دانش بنیان در مجموعه نیروی زمینی مشغول فعالیت هستند کارخانجات خودمان را فعال کردیم رفتیم سراغ بازتولید این خودروها، امروز من با افتخار خدمت شما عرض می‌کنم به آن تراز نیروی زمینی که تحرکش را باید ارتقا بدهد رسیدیم به این معنا که ما امروز آمادگی داریم در آینده بسیار نزدیک دو لشکر زرهی را همزمان جابجا بکنیم.

دو لشکر زرهی آنی که اهل رصد کردن مسائل نظامی و با ساختارها سر و کار دارد می‌داند یعنی چی، دو لشکر زرهی جابجا کردن امروز در استطاعت هیچ ارتشی نیست ما امروز در این لحظه که من خدمت شما هستم یک لشکر، دو تیپ، یک لشکر به اضافه دو تیپ را به راحتی جابجا می‌کنیم وانگهی همین الآن من در خدمت شما هستم همه نیروی زمینی را می‌توانیم موجودی‌ای که دارد در یک سریال به نقاط مرز انتقال بدهیم یعنی آن قدرت تحرکی که حضرت آقا انتظار داشتند نیروی زمینی الحمدلله اتفاق افتاده باز هم عرض می‌کنم کجاست ساخت این کیان است؟ ۷۰۰، ۶۰۰، ۵۰۰ به نام کیان هم نامگذاری کردیم خدمت حضرت آقا هم وقتی بردیم کیان انگلیسی نوشته بودیم حضرت آقا فرمودند که کیانش هم فارسی بنویسید انگلیسی نیاز نیست.

همین الان قادریم تا همه موجودی نیروی زمینی ارتش را در یک سریال به نقاط مرزی انتقال بدهیم. خودروهای کشنده ما در کارخانجات شهید زرهرن ساخته و بازتولید شده و تا پایان امسال به تراز پیش بینی شده در تحرک مطلق و صد درصدی می‌رسیم. قدرت تحرک نیروی زمینی ارتش در رزمایش فاتحان خیبر به قدری بود که کشورهای منطقه را انگشت به دهان نگه داشت.

امیر سرتیپ حیدری گفت: ما در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش توانستیم در یک موج یا یک سریال تانک‌های خود را تا منطقه نصرآباد که بیش از هزار کیلومتر فاصله دارد، وارد کرده و پس از پایان رزمایش از منطقه خارج کردیم.

شاید برای بعضی از بینندگان ما این پرسش ایجاد شود که وقتی ما از توانمان و از تجهیزاتمان رونمایی می‌کنیم آیا دشمن نمی‌تواند سو استفاده بکند و اینکه آیا تمام توان ما همین‌هایی است که الآن داریم راجع به آن صحبت می‌کنیم یا بخش پنهانی هم دارد؟

امیرحیدری: معمولاً وقتی ما رونمایی می‌کنیم که علاوه بر آن وسیله رونمایی شده دست برتر پنهانی هم گذاشتیم کنار یعنی … دست خودمان را کاملاً رو بکنیم آنی که رونمایی می‌شود یعنی دیگر در لبه فناوری است برای ما زیاد اهمیتی ندارد، ولی همه می‌دانند وقتی. موشک برد فلانش را ساختیم یعنی برد بالاترش را خلاصه نگه داشتیم برای روز خودش و بنابراین بیشتر هم واقعاً می‌خواهیم که بازدارنده باشیم یعنی دشمنان بدانند که اگر دست از پا خطا کنند با این‌ها دست و پایشان را قطع خواهیم کرد. یعنی نمی‌گذاریم که عرض اندام کنند این بازدارندگی را ایجاد کنیم که بالاخره باعث کشتن خودشان نشوند و به مهلکه ورود پیدا نکنند، ولی دست برتر را همیشه نگه می‌داریم.

 

اگر اجازه بدهید من یک جمله از سردار رشید بخوانم در رابطه این رزمایش که حضور داشته این خیلی جالب است سردار سرلشکر رشید رزمایش را نظاره می‌فرمودند جملات زیادی فرمودند من سه جمله اش را برای بینندگان عزیز می گویم که با نیروی زمینی کشورشان بیشتر ارتباط برقرار کنند می‌فرماید دستاوردهای فناورانه نیروی زمینی ارتش مطابق با نبردهای آینده پیشرفت‌های نیروی زمینی ارتش مایه مباهات نیروهای مسلح است این اظهارات سردار رشید است و بعد ادامه می‌دهند به جرأت می‌توان عنوان کرد که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیرویی مقتدر، مجهز، منظم، منسجم، آماده و قوی و قادر است به هر تجاوزی پاسخ بدهد و سرکوب کند جمله آخرش هم فرمودند نیروی زمینی بسترساز امنیت پایدار و آزادسازی میادین نبرد و رسیدن به اهداف راهبردی است. این را سردار رشید رزمایش را دیده در انتهای رزمایش اظهار نظر فرموده است.

برای حمایت از کارکنان و خادمان عزیز ملت در نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟

امیر حیدری: معیشت و ارتقا منزلت اجتماعی کارکنان دغدغه همه سلسله مراتب فرماندهی و بالاخص با عرض حالا عذرخواهی از محضر مبارک فرماندهی معظم کل قوا بالاخص فرمانده معظم کل قوا رهبر معظم انقلاب روحی فداه یعنی این ارتقا و منزلت کارکنان جزو این دغدغه همه این سطوح فرماندهی است در ستاد کل نیروهای مسلح این دغدغه وجود دارد برادر بزرگوارم سردار باقری و در ارتش مخصوصاً فرمانده عزیز ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر موسوی واقعاً یکی از دغدغه‌های ذهنی ایشان مسائل معیشتی، منزلت اجتماعی کارکنان است و ماها هم به تبع از ایشان این دغدغه داریم و الحمدلله در این مسیر هم بسیار خوب حرکت کردیم.

در بخش‌های مختلف مثلاً در خود نیروی زمینی ما یک طرح‌هایی داریم به نام طرح لبیک که از جزئی‌ترین مسائل زندگی خانواده‌ها غافل نبودیم کارکنانمان تا مسائل عمده زندگی شأن این را کاری ندارم، ولی اعتقاد داریم چه بنده چه امیر موسوی و دیگر عزیزان اعتقاد ما بر این است که رکن رکین معیشت منزل است یا خانه حالا چه خانه سازمانی چه خانه شخصی، رکن رکین معیشت و منزلت است.

ستاد ارتش، ستاد کل فرماندهی معظم کل قوا به تأسی اوامر مطاع فرمانده معظم کل قوا رهبر معظم انقلاب که مقرر فرمودند هر نظامی بایستی اطمینان پیدا بکند در پایان خدمتشان صاحب یک خانه شخصی خواهد شد این فرمان مبارک مقام معظم رهبری است در ارتش امیر موسوی، در ستاد کل سردار باقری حمایت کردند در ارتش امیر موسوی مقرر فرمودند طرح کوثر را ما برنامه ریزی کردیم و خود را یعنی امیر موسوی خودش و بنده خودم را مکلف کردیم که واقعاً کارکنانمان را صاحب مسکن بکنیم. ظرف اختیاری که داریم ما سه سال تعریف کردیم، چهار سال، پنج سال، دوره‌های مشخص مهم این است که سنگ بنای این کار گذاشته بشود و عملیاتی هم شده است.

یکی بحث خانه سازمانی است ببینید نفر ۳۰ سال بایستی خدمت بکند ما اگر فکری برای خانه سازمانی نکنیم ۳۰ سال باید اجاره خانه بدهیم، ولی الآن برای خانه سازمانی فکر کردیم امروز در ۵۲ نقطه، نیروی زمینی دارد به تدبیر فرمانده کل ارتش با امکانات خودش خانه سازمانی می‌سازد خانه شخصی که باز از دغدغه فرمانده کل ارتش است ما هم طرح کوثر را داریم هم با وزارت مسکن از این فرصت ایجاد شده استفاده کردیم.

وزیر تشریف آوردند نیروی زمینی ما ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی که داشتیم را آوردیم میدان واقعاً که کارکنان ارتش را به تدبیر فرمانده کل ارتش صاحب خانه بکنیم ارتش ساختار خوبی دارد بنیاد تعاون دارد می‌تواند در این باره ورود پیدا بکنیم ما ورود پیدا کردیم با خانه سازی، ۵۰ هزار خانه سهمیه ما هست که وزیر فرمودند تا ۴۰۰ هزار خانه هم شما می‌توانید سهمیه بگیرید البته منظورشان نیروهای مسلح بود ما با نیروهای مسلح تفاوتی نداریم نیروی زمینی ارتش، سپاه، این توان را ما به پای کار آوردیم که ان شاءالله نیروهای مسلح ما و مخصوصاً نیروی زمینی محوری بتواند همه کارکنانش را صاحب خانه بکند ان شاء الله.

بحث خروج پادگان‌ها از شهرها برای رعایت رفاه حال شهروندانمان هم در دستور کار بود بفرمائید که این موضوع به کجا انجامید؟

امیر حیدری: ما برابر قانونی که مجلس مصوب کرده پادگان‌هایی که در داخل شهرها وجود دارند البته با خواست نیروی مسلح و با اراده مقام معظم رهبری می‌توانیم ما از شهر برویم بیرون و در محیط دورتری از شهر پادگانی ایجاد کنیم منتهی مراتب این مستلزم این هست که دیگرانی که دست اندر کار این هستند وزارتخانه‌های دیگر مؤسسات دیگر با ما همراهی کنند.

به گونه‌ای که به توان رزمی ما لطمه‌ای وارد نشود که در بعضی جاها همراهی بوده ما هم همراهی کردیم در بعضی جاها واقعاً خواسته یا ناخواسته بعضی از مسئولین موانعی ایجاد کردند که ان شاءالله بایستی من فکر می‌کنم در یک فرصتی ما به این بپردازیم. سربازها را ما به عنوان فرزندان خودمان تلقی می‌کنیم سربازی که وارد ارتش می‌شود به عنوان فرزند من، فرزند امیر موسوی، فرزند فرمانده‌ها تلقی می‌شود.

نگاه یک پدر به فرزندش دارد همین نگاه را ما به سرباز داریم، سعی می‌کنیم سرباز را در تخصص خودش به کار بگیریم که از تخصصش فاصله نگیرد اگر سربازی تخصص ندارد سازمان فنی و حرفه‌ای به کمک آمده و کارگاه‌های مهارت آموزی گسترده‌ای ایجاد شده که سرباز وقتی ترخیص می‌شود حرفه‌ای هم آموخته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز