خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه راتگرز در گفت‌وگو با ایلنا:

خیلی‌ها هنوز خطرات ترامپ برای آمریکا و جهان را درک نکرده‌اند/ حتماً توافقی در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۶۵۸

استاد دانشگاه راتگرز تاکید کرد: ترامپ به اشتباه ما را از مذاکرات خارج کرد. بایدن هم قدم‌های آرامی برمی‌دارد تا افرادی را که از ترامپ طرفداری می‌کنند از خود دور نکند؛ چراکه بسیاری هنوز خطراتی که ترامپ برای ایالات متحده و جهان دارد را درک نکرده‌اند.

«مایکل راکلند»، استاد مطالعات آمریکای دانشگاه راتگرز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام بیان داشت: من گمان می‌کنم که با وجود تأکید ایران مبنی‌بر اینکه این کشور تنها به دنبال استفاده از نیروی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز است؛ ایالات متحده تردیدهایی در رابطه با این موضوع دارد.

وی در ارزیابی خود از این گزاره که برخی بر این باور هستند که دولت بایدن از ابتدای دور تازه مذاکرات نسبت به اتخاذ تصمیمات ضروری و ارائه ابتکارعمل‌های مذاکراتی برای پیشبرد گفت‌وگوها با تزلزل روبرو بوده و اکنون با نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه نوامبر (آبان) تحت فشار است، گفت: سؤال خوبی پرسیدید، من هم گمان می‌کنم که انتخابات پیشروی کنگره بر اینکه ایالات متحده در تصمیم‌های خود مردد است تأثیر دارد؛ ولی پس از این انتخابات، آمریکا با قاطعیت بیشتری عمل خواهد کرد. ترامپ به اشتباه ما را از مذاکرات خارج کرد. بایدن هم قدم‌های آرامی برمی‌دارد تا افرادی را که از ترامپ طرفداری می‌کنند از خود دور نکند؛ چراکه بسیاری هنوز خطراتی که ترامپ برای ایالات متحده و جهان دارد را درک نکرده‌اند.

این استاد مطالعات آمریکا، در تحلیل خود از اظهارت متناقض اروپایی‌ها و بوررل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که چندی پیش با ابراز خوش‌بینی گفته بود که تنها چند میلی‌متر با توافق فاصله داریم ولی اخیراً علیه ایران بیانیه داده‌اند، گفت: من در پاسخ دادن به این سؤال شما، اندکی تردید دارم. من بر این باور هستم که حتماً توافقی در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه روتگرز، در خصوص اینکه چقدر ضرورت دارد طرف‌های توافق هسته‌ای این مسئله را بارها و بارها به خودشان و آمریکا یادآوری کنند که طرف خارج شده از توافق واشنگتن است و تأکید کنند که وی باید از خواسته‌های غیرمنطقی خود عقب‌نشینی کند، گفت: من فکر می‌کنم که دولت بایدن تمامی تلاش‌های خود را بر بازگشت به میز مذاکرات متمرکز کرده است و نیازی نیست که ضرورت این موضوع به آن‌ها یادآوری شود.

راکلند همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران اعلام کرده است که برای جلوگیری از عدم تکرار اتفاق سال ۲۰۱۸ (خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام) آمریکا باید تضمینی برای عدم خروج طرف‌ها از این توافق بدهد. تا چه اندازه این مطالبه ایران را منطقی و به جا می‌دانید، اظهار داشت: من در این رابطه با ایران همدردی می‌کنم. آمریکایی‌های منطقی از ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری وحشتناک یاد می‌کنند که تصمیم‌های بدی می‌گیرد و فقط به خود اهمیت می‌دهد.

وی درباره نتیجه تلاش‌ها برای احیای برجام و اینکه درصورت موفقیت طرف‌ها حداکثر تا چه زمانی شاهد احیای برجام خواهیم بود، بیان داشت: من گمان می‌کنم که این مسئله به زودی اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه، در تحلیل خود از وضعیت بازار انرژی در ضرورت انعقاد و عدم امضای توافق و همچنین زیان‌هایی که در صورت عدم امضای توافق متوجه اروپا خواهد شد، اظهار داشت: این کاملاً آشکار است که ما باید از اوکراین دموکراتیک، صرف‌نظر از اینکه چه هزینه‌هایی برای‌مان دارد، حمایت کنیم. این واقعاً شرم‌آور است که پوتین به هیولایی تبدیل شده است که فقط تمایل به بازسازی اتحاد جماهیر شوری سابق دارد و بدین ترتیب، نه‌تنها به خطری برای اوکراین، بلکه به خطری برای تمامی کشورهایی که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند، تبدیل شده است!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز