خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق اوایل سال آینده میلادی به نتیجه می‌رسد/ تأثیر تمایل نخبگان آمریکایی به احیای برجام در حمایت عمومی از امضای توافق

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۶۰۱

استاد دانشگاه کلمبیا با بیان اینکه به نظر من، توافق در اوایل سال بعدی میلادی به نتیجه خواهد رسید، گفت: حمایت‌های نخبگان آمریکا از احیای برجام، به کسب حمایت عمومی از آن کمک می‌کند.

«رابرت شاپیرو»، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مذاکرات احیای برجام و در ارزیابی این گزاره که برخی بر این باور هستند که دولت بایدن از ابتدای دور تازه مذاکرات نسبت به اتخاذ تصمیمات ضروری و ارائه ابتکار عمل‌های مذاکراتی برای پیشبرد گفت‌وگوها با تزلزل روبرو بوده و اکنون و با نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه نوامبر (آبان) تحت فشار است، گفت: من فکر می‌کنم که تردیدهایی در خصوص اینکه، این توافق به دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کمکی نخواهد کرد، به وجود آمده است. به نظر من، اگر توافقی هم صورت بگیرد، این انتخابات نقشی در تحقق آن ندارد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که نامه تعداد زیادی از نهادهای آمریکایی در حمایت از برجام به بایدن، تا چه اندازه نشان دهنده تمایل نخبگان آمریکا برای بازگشت به برجام است و تا چه اندازه به دولت بایدن کمک می‌کند تا در برابر فشارهای مخالفان برجام مقاومت کند، اظهار داشت: حمایت‌هایی از این دست از سوی نخبگان اهمیت دارند، چراکه به به‌دست آوردن حمایت عمومی کمک می‌کنند. 

شاپیرو، در رابطه با تأثیر رژیم صهیونیستی بر این مذاکرات و این نکته که این رژیم، بارها اعتراف کرده است که حتی در صورت توافق تمامی ابزار خود را برای جلوگیری از پیشرفت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به کار می‌گیرد، در رابطه با پشتوانه این خودخواهی رژیم صهیونیستی، چرایی عدم برخورد سازمان‌های بین‌المللی با این رژیم و اینکه فشار این رژیم روی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و دولت آمریکا چقدر قابل تأیید است، اظهار داشت: اسرائیل در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران، «بازیگری آزاد» است. آن‌ها همواره در تلاش بوده‌اند تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و انتظار می‌رود به تلاش‌های خود ادامه بدهند. تل‌آویو، نگرانی‌ها و منافع خاص خود را دارد. 

وی در رابطه با نتیجه تلاش‌ها برای احیای برجام و اینکه درصورت موفقیت طرف‌ها حداکثر تا چه زمانی شاهد احیای برجام خواهیم بود، بیان داشت: به نظر من، این توافق در اوایل سال بعدی میلادی به نتیجه خواهد رسید؛ چراکه آن زمان از یکسو برای نشان دادن تلاش‌های هماهنگ زود و مناسب است و از سوی دیگر با انتخابات سال ۲۰۲۴ فاصله دارد. 

شاپیرو همچنین در رابطه با عملکرد کارشکنانه و استاندارد دوگانه رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه در شرایطی که در آستانه احیای برجام قرار داریم به اسرائیل سفر کرده و علیه برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده در حالیکه که همه می‌دانند رژیم اسرائیل تاکنون هیچ چارچوبی را برای برنامه‌های هسته‌ای خود نپذیرفته و حاضر به ارائه دسترسی به مسئولان آژانس نیست اما ایران بارها اجازه این دسترسی را در چارچوب ان‌پی‌تی و مفاد برجام به کارشناسان آژانس داده است و بارها صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای تهران به تأیید رسیده است، گفت: این گفته‌ها با موضع دیرینه اسرائیل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران هم‌خوانی دارد و برای ما موضوع تعجب‌برانگیزی نیست!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز