خبرگزاری کار ایران

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

انسان‌های صاحب اراده و مستحکم بسازید تا در تمام میادین بایستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۵۱۱

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: انسان‌های صاحب اراده و مستحکم بسازید تا در تمام میادین بایستند، ماهواره به آسمان بفرستند، دل ذرات اتم را بشکافند، هوش مصنوعی برایشان ساده شود و عصر دیجیتال را درک کنند.

به گزارش ایلنا، سردار حسین سلامی امروز در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: ارزش واقعی این اجتماع شریف و نورانی که در این مکان برگزار شده است در بخشی از آیات الهی قرآن تجلی یافته است؛ اسلام با خواندن آغاز شد، بعثت پیامبر اسلام برای هدایت بشر از وادی ظلمات به نور با خواندن آغاز شد.

وی گفت: خداوند معلم اکبر بشریت است حتی خلقت آدم با تعلیم اسما آغاز شد. ارزش علم در مکتب الهی اسلام والاست حتی تعقل مربوط به علما است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: تعبیر آنچه انسان نمی داند جز ارزش های علم و حکمت است همانطور که پیامبر فرمودند معلمی شغل انبیای الهی است. نکته ای که مهم است و ما در دوران کودکی در مسیر رشد آن را در محور زمان دیده ایم این است که معلمان ما شخصیت هایی وارسته، متخلق، اسوه در فضائل اخلاقی و انسان های شایسته ای برای ساخت زیربنای فکری، علمی، معرفتی و تربیتی برای نسل های نو نهال، نوجوان و جوان ما هستند.

وی اشاره کرد: معلم یک نقطه منفصلی از محیط اجتماعی نیست بلکه یک حقیقت جاری است یک شخصیت تکثیرشونده و یک مدل تعمیم یابنده است. معلم قله ای از فضایل است که از آن ارزش های تربیتی، دانش علوم و معارف می جوشد و در دامنه محیط اجتماعی سرازیر می شود و جامعه را برای آینده می سازد.

سردار سلامی گفت: کسانی که بنای عظیم ساخت کشور را برای آینده ای که مستمرا به حال تبدیل می شود می سازند معلمان ما هستند. قطعا تمام عزیزانی که در این محفل حضور دارند از اجزای این مجموعه عظیم تلقی می شوند وسعت هر کشور به ابعاد، طول و عرض جغرافیایی نیست البته این عامل قدرت است اما عنصر اصلی که عظمت، وسعت و شکوه یک جامعه را تعیین می کند وسعت ذهن ها و قلب هاست.

وی اظهار کرد: هر کشوری به وسعت ذهن خود بزرگ یا کوچک است انسان ها وسعت یابنده هستند می توانند اقطار آسمان ها و زمین را طی کنند. دانش آموزان عامل نفوذ دادن انسان از اقطار آسمان ها و زمین است طبیعی است که سیر فیزیکی حتی با سرعتی ماورای نور هم‌ نمی تواند انسان را در یک گذر فیزیکی از اقطار آسمان و زمین عبور دهد اما آنچه به انسان وسعت تسخیر آسمان ها و زمین را می بخشد عظمت روح‌ قالب و روح ذهن است و این ۳ موهبت فضیلت بخش انسان در اختیار شماست.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: کودکان تا قبل از دبستان از محیط خانه تاثیر می پذیرند از روابط، عواطف و احساسات و تعلیمات پدر و مادر. در عرصه ابتدایی بیشترین تاثیرپذیری یک نونهال از آموزگاران است این سطح بندی ارتفاع اهمیت تعلیم را نشان نمی دهد آن کسی که ابتدا جوهر خواندن را در اعماق وجود یک دانش آموز کوچک با دنیایی بزرگ از آرزوها جای می دهد او در حال ساختن زیربنای عظمت و شخصیت انسانی است که قدرت دارد.

وی ادامه داد: بودن یک کودک در کلاس اول هرگز نشان دهنده کوچکی شخصیت او نسبت به یک جوان در آخرین سال تحصیل او نیست پس جهان در اختیار شماست هر انسان یک جهان و عالم است. از ظرفیت های بالقوه برای ایمان داشتن، اندیشیدن و ساختن استفاده کنید.

سردار سلامی عنوان کرد: دوران تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش سال های شکل پذیرترین حالت انسان است هرچه در این دوران به عنوان الگویی از اخلاق، فضیلت، کرامت، باور به ارزش های دینی، محبت و مهربانی، فرهنگ در دوره پرورش روح جسم شکل می گیرد، ساختن جسم و روح و الهام بخشی و معنابخشی به این انسان های صمیمی و خالص است که زیباترین شغل، رسالت، ماموریت و مسیولیت است و امتداد راه انبیای الهی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: زیربنای هر تمدن ساخت انسان های اندیشمند است اگر از عصر طلایی اسلام در قرون پنجم و ششم هجری یاد کنیم، به برکت وجود انسان های دانشمند، عالم، فرهیخته، پارسا و پرهیزگار پی می بریم. برای ساختن تمدن انسان ها را باید بسازیم تا انسان ها تظاهر تمدن را بسازند.

وی اضافه کرد: جامعه همانگونه شکل می گیرد که می اندیشد پایه های اندیشه را محکم کنید شما باید برای ما که در مسیر یک نبرد تمدنی قرار داریم و می خواهیم نظام و جامعه را با ارزش های اسلامی اداره کنیم و مظاهر این ارزش ها را در کالبد فیزیکی و جسمانی روحی و فکری و معرفتی جامعه تجلی ببخشیم، کمک کننده باشید.

 سردار سلامی گفت: این از آموزش و پرورش ساخته می شود شما امروز در میانه یک جنگ هستید، قلم و زبان از جهاد مهم تر است زبان و قلم تمرکز سلاحی است که ما را از قلب یک نبرد نیرومند با موفقیت خارج کند. دشمن همه ابزارهای ما را گرفته است و تمام زبانه های نبرد را به روی ما گشوده است، همه راه ها را طی کرده و از قدرت به اندازه ممکن استفاده کرده است.

وی عنوان کرد: دشمن از تحریم اقتصادی به عنوان ویرانگرترین سلاح بهره برده است از نبردهای نیابتی در مقیاس های عظیم برای محاصره امنیتی ما بهره برده است. از یک نبرد اطلاعاتی عظیم استفاده کرده و تمام این ابزارهای تهدیدات سخت را به کار گرفته است.

وی خطرناک ترین راهبرد دشمن را مخرب ترین و ویران گر ترین تهدید حمله به قلب ها و ذهن ها دانست و افزود: کلام شما مانند گلوله ای است که به قلب دشمن زده می‌شود شما دانش آموزان را با معیارهای فضایل اخلاقی اسلامی آشنا می کنید. فرهنگ امتداد تاریخ است اگر جوان تاریخ را نداند نمی تواند حامل ارزش های فرهنگی میراث داران گذشته باشد لذا تاریخ را به او درست بیاموزید.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: بخشی از دروس مانند ریاضی، فیزیک، زمین شناسی و زیست شناسی، علوم تجربی هستند که فرمول های ثابت دارند اما دروس دیگری داریم که نه تنها قوه ذهن و خیال بلکه قلب ها را یعنی ابزاری که به وسیله آن دانش آموزان تعقل می کنند، مدنظر دارد آنجا بینش شکل می گیرد یک دانش آموز باید جغرافیای سیاسی جهان را بشناسند، استراتژی قدرت را بداند و بصیرتی نافذ پیدا کند تا امتداد دشمنان را در عالم تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: او باید در علوم اجتماعی فرهنگ ها را بشناسند، در تاریخ دستاوردها تعلیم داده شود تا انسانی با اعتماد به نفس بالا و آرزوگرایی وسیع بسازیم این آموزش و پرورش ماست باید برای این کار، همه هزینه کنیم تا محیط های آموزشی ما جذاب باشد.

سردار سلامی بیان کرد: حتما آموزگاران ما مطالعه مستمر دارند دانش آموزان همواره در حال نو شدن هستند. جوانان را به روز کنید امروز در بین کشورهای پیشرفته هستیم مقام معظم رهبری برای ما این چنین طراحی کرده اند که بیرق دار یک تمدن باشیم.

وی ادامه داد: انسان‌های صاحب اراده و مستحکم بسازید تا در تمام میادین بایستند، ماهواره به آسمان بفرستند، دل ذرات اتم را بشکافند، هوش مصنوعی برایشان ساده شود و عصر دیجیتال را درک کنند.

فرمانده سپاه پاسداران اظهار کرد: اردوهای عملی بسیار مهم است همه ظرفیت های سپاه را در اختیار قرار می دهیم، آنچه ما داریم متعلق به ملت است، ملک شخصی ما نیست. 

وی گفت: روش های آموزشی در جهان متنوع اند بهترین روش آن است که دانش آموزان را در مسیر چالش قرار دهد. در دوران آموزش و پرورش ترکیبی از روش ها جواب می دهد فقط سواد پیدا کردن کافی نیست قدرت حل مساله و اندیشیدن مهم است.

سردار سلامی افزود: از تمام معلمان و خادمان آموزش و پرورش سپاسگزاریم دستان شما را می بوسیم که فرزندان ما را تربیت می کنید و اجازه نمی دهید این گوهر زیبا فاسد شود لذا نیازمند جهاد قوی برای حفاظت از جوانانمان هستیم.

وی ادامه داد: بسیج و توسعه این تفکر بسیار راهگشاست در این عرصه در خدمت شما هستیم در اردوهای عملی، در میدان های جهادی، در بازدید ها به عنوان راهیان نور پیشرفت و در موضوع پرورش و غنی سازی شخصیت آماده هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه در این اجلاس گفت: مدیر در نظام تعلیم و تربیت باید از توان تاثیرآفرینی و شوق آفرینی برخوردار باشد.

حجت الاسلام علیرضا اعرافی درباره الزامات مدیریت در آموزش و پرورش اظهارکرد: در یک سو سیاست گذاری و در سمت دیگر فرآیند مستقیم تعلیم و تربیت در مدارس رقم می خورد.

میان این دو عنصر رده‌های مدیریت قرار دارند ، مدیریت در میانه سیاستگذاری و فرآیند تعلیم و تربیت قرار گرفته تا راهبری به سمت آرمان‌ها و اهداف صورت گیرد.

وی افزود: فرآیند مستقیم تعلیم و تربیت دنیای بی پایان از تئوری وجود دارد، میان طیفی از سیاستگذاری تا فرآیند مدرسه مدیران قرار دارند در نظام مدیریتی در سطوح مختلف ، هیچ مدیریتی پیچیدگی مدیران علم و فرهنگ را ندارد، بخصوص وقتی مدیریت در نظام تعلیم و تربیت اسلامی قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: موضوع و محور کلان و راهبردی در حوزه تعلیم و تربیت مهم است که به یکی از قلمروها مدیریت مربوط می‌شود.

حجت الاسلام اعرافی افزود: مدیر نظام تعلیم و تربیت باید از نگاه جامع به همه قلمرو مسلط باشد، راهبر و مدیر کسی است که از مدرسه تا عالی ترین سطوح از رویکرد جامع و متوازن برخوردار باشد، چرا که  ساحت‌های سند تحول و ساحت های اداری درجات و اوزانی دارند که مدیر باید آنها را بشناسد.

وی عنوان کرد: رویکرد راهبردی و برنامه‌ای مبتنی بر نگاه‌های راهبردی است، مدیر در پذیرفتن مسوولیت باید در دایره ویژه ورود نگاه کلان داشته باشد تا خود و دیگران ارزیابی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز