خبرگزاری کار ایران

ره‌پیک در صحن علنی مطرح کرد

لزوم آغاز هماهنگی‌های مجلس و شورای نگهبان در بررسی برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ از پیش از تصویب در صحن علنی

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۱۴۲

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اهمیت هماهنگی‌ها و برگزاری جلسات میان نمایندگان و اعضای شورای نگهبان پیش از تصویب قوانین در صحن علنی گفت: این موضوع به خصوص در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ باعث کار کارشناسی دقیق خواهد شد به طوری که مردم از ثمرات این همکاری بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایلنا، سیامک ره‌پیک کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان که از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده است، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه مهمترین مسئله همکاری مجلس و شورای نگهبان است، گفت: با توجه به نمونه‌های همکاری‌های خوب میان این دو نهاد در حوزه تقنین، مانند جمعیت و جوانی، بودجه سنواتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و تسهیل کسب و کار صورت گرفت که باید الگویی برای موارد مهمتر بعدی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی چند ماه آینده با برنامه هفتم توسعه و بعد از آن با بودجه سال ۱۴۰۲ روبرو هستیم که باید بر اساس برنامه هفتم تنظیم شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور و فرصتی که مجلس و شورای نگهبان دارد، باید با هماهنگی و انسجام از پیش تعیین شده قدم برداشته و صرفا همکاری‌ها بعد از تصویب طرح‌ها در مجلس نباشد.

ره‌پیک ادامه داد: در موارد قانونی مصوب شده که پیش از این آن را ذکر کردم، پیش از تصویب در صحن، با برگزاری جلسات کارشناسی میان نمایندگان و اعضای شواری نگهبان توانستیم قانونی دقیق‌تر به تصویب برسانیم لذا این نوع همکاری باید برای دو موضوع مهم پیش رو (برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲) نیز صورت گیرد.

این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه برنامه و بودجه از نظر نظام حقوقی، قانون هستند، عنوان کرد: یعنی محوریت این دو موضوع با مجلس بوده لذا وظیفه سنگین انسجام‌بخشی برای هماهنگی دستگاه‌ها نیز برعهده این نهاد است که امیدواریم در شرایط خاص اقتصادی کشور که قرار است اولین برنامه برای مجلس یازدهم که موسوم به مجلس انقلابی است باشد، سرعت، دقت و کیفیت لازم مد نظر قرار گیرد و همکاری‌ها مشهود باشد به طوری که مردم از ثمرات این همکاری‌ها در جریان تصویب قوانین برنامه و بودجه بهره‌مند شوند.

وی همچنین به موضوع مهم همکاری مجلس و شورای نگهبان در حوزه برگزاری انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: در موضوع انتخابات دارای سختی‌ها، پیچیدگی‌ها و ابهاماتی هستیم که حل این مسائل به شدت فرآیند انتخابات، مشارکت، امنیت و روان‌سازی انتخابات کمک می‌کند که خوشبختانه اصلاح قانون انتخابات یکی از موارد هماهنگی میان مجلس و شورای نگهبان است.

ره‌پیک بر همین اساس تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی در خصوص اصلاح قانون انتخابات با مجلس داشته‌ایم که پیش‌نویس آن بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته و در حال بررسی در کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس است که می‌تواند اقدامات مفیدی در حوزه انتخابات داشته باشد و البته مجلس با اصلاح این قانون می‌تواند به روان سازی و نظارت دقیق شورای نگهبان کمک کرده و پیچیدگی‌ها را حل کند.

این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در پایان با اشاره به اهمیت مرز دخالت و نظارت در امور اجرایی که رویه شورای نگهبان در این حوزه طی سال‌های گذشته نیز روشن بوده است، گفت: با تفسیر و برداشت‌های مختلف از قانون و مقررات نباید نظارت مخدوش شود و امیدواریم همکاری‌ها میان مجلس و شورای نگهبان استمرار داشته و نتیجه این جلسه هر چه باشد در نهایت به نفع کشور شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز