خبرگزاری کار ایران

فرهانچی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

کار بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها در دستور کار دفتر سیاسی حزب اراده ملت/ مجلس از رسالت قانون‌گذاری و نظارت خود دور شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۱۷۰

قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت گفت: مجلس از رسالت اصلی خویش دور شده است و در حوزه قانون گذاری، نظارت و در نهادها و شوراهایی که نمایندگان به نمایندگی از مردم حضور دارند فعالیت درخشانی نمی‌بینیم. نمایندگان مجلس به دلایل عدیده‌ای انعکاس دهنده نظرات واقعی مردم نیستند

افشین فرهانچی قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین تحولات این حزب گفت: این روزها تمرکز اصلی حزب ما، روی رسانه‌های حزبی و برگزاری مجامع عمومی در چند شهرستان اصلی گذاشته شده است. نشریه ارکان رسمی حزب به طور مرتب هر دو هفته یکبار منتشر شده و نظرات حزب را در مورد مسائل مختلف بازتاب می‌دهد. همراه با این نشریه دو سایت حزب نیز فعال هستند و تلاش می‌کنیم با جامعه ارتباط برقرار کرده و بازتاب‌دهنده نظرات و صحبت‌هایشان باشیم.

وی افزود: با توجه به کاهش بحران کرونا تلاش می‌کنیم مجامع عمومی حزبی را به صورت حضوری در بعضی از شهرها خصوصا شهرهای مرکز استان برگزار کرده و فرایند دموکراتیزاسیون را در داخل مجموعه خود عمیق‌تر کنیم.

قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت درباره مواضع حزب درباره مسائل سیاسی روز گفت: اکنون نزدیک به یک سال از عملکرد دولت آقای رئیسی و شوراهای شهر و روستا می‌گذرد. انتظار می‌رود هم دولت و هم شوراها گزارش عملکرد یک ساله خود را بطور دقیق و شفاف اعلام کنند تا بتوان بر اساس آن در مورد عملکرد این مجموعه‌ها قضاوت کرد. متاسفانه تاکنون گزارشی از عملکرد شوراها منتشر نشده و ما خواستار این هستیم که شوراها به ارائه این گزارشات سالانه بعنوان یک الزام در برابر مردم نگاه کنند و در هفته‌های آتی گزارشات عملکرد خود را منتشر کنند. حزب اراده ملت از هفته گذشته، کار بررسی مورد به مورد عملکرد وزارتخانه‌ها را در دستور کار دفتر سیاسی قرار خواهد داد. مورد اول آن مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده که در شماره آخر نشریه حزب منتشر شده و بقیه وزارتخانه‌ها نیز به تدریج منتشر خواهد شد.

وی افزود: در بحث احزاب ما شاهد کم کاری کمیسیون ماده ده احزاب هستیم. در ابتدای دولت جدید قرار بود  هر دو هفته یک بار این کمیسیون تشکیل جلسه دهد و مسائل مرتبط با احزاب را مورد بررسی قرار دهد اما این اتفاق نیافتاد. البته اخیرا معاون سیاسی وزیر کشور تغییر کرده و امیدواریم موثر واقع شود. در حال حاضر اکثر خانه‌های احزاب در استان‌ها غیرفعال شده و مدت زمان زیادی نیز از پایان دوره فعلی خانه احزاب گذشته که لازم است این مسئله مورد توجه جدی کمیسیون ماده ده قرار گیرد. در این یک سال شاهد افتتاح هیچ خانه احزابی در استان‌ها نبوده و کماکان حدود یک سوم استان‌های کشور فاقد خانه احزاب هستند.

فرهانچی تصریح کرد: در بحث سازمان‌های مردم نهاد نیز نحوه برخورد با جمعیت امام علی به عنوان یک سمن پویا و پر جمعیت باعث نگرانی‌هایی شده و ما انتظار داریم با تخصیص بودجه‌های مناسب و برنامه‌های هدفمند گسترش کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد واقعی در دستور کار وزارت کشور قرار بگیرد.

قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت ادامه داد: در مورد مجلس بحث زیاد است. گمان می‌کنم، مجلس از رسالت اصلی خویش دور شده است و در حوزه قانون‌گذاری، نظارت و در نهادها و شوراهایی که نمایندگان به نمایندگی از مردم حضور دارند فعالیت درخشانی نمی‌بینیم. نمایندگان مجلس به دلایل عدیده‌ای انعکاس‌دهنده نظرات واقعی مردم نیستند. امروز که مردم یا حداقل بخش‌های وسیعی از مردم با مشکلات معیشتی، اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمتر نماینده‌ای را می‌بینیم که صدای رسا مردم باشد. نگاه کنید بیش از سه ماه از سال گذشته و هنوز وضعیت افزایش مستمری بازنشستگان مشخص نشده و هیچ نماینده‌ای نیز پیگیر کار نیست و فشار لازم را به دولت و نهادهای متولی وارد نمی‌کند. همین موضوع را در مورد بسیاری از مسائل دیگر نیز شاهد هستیم. طبق قانون در بسیاری از شوراها و نهادهای تصمیم گیر، نمایندگان مجلس حضور دارند و ما انتظار داریم در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کنند. اما می‌بینیم به راحتی منافع مردم را در برخی تصمیم‌گیری‌ها، زیر پا گذاشته می‌شود.

وی افزود: ما در حوزه اقتصادی نگران شرایط موجود هستیم. وضعیت به شکلی است که هیچ فرایند توسعه‌ای در کشور رخ نمی‌دهد. در بین اخبار روزانه نمی‌بینیم که کارخانه  جاده، آموزشگاه و مرکز هنری افتتاح شود. دولت به علت سومدیریت‌ها درگیر مسائل اولیه معیشتی مردم شده است. با این شرایط احتمالا در چندسال آینده شاهد رشد پایداری در اقتصاد کشور نخواهیم بود. در حالی که اکثریت کشورهای جهان توانسته‌اند بعد از بحران کرونا مجددا به وضعیت پایدار اقتصادی رسیده و رشد خود را دنبال کنند.

وی هم چنین گفت: در مسائل اجتماعی نیز نه تنها شاهد ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش نشاط اجتماعی نیستیم بلکه با تنگ‌نظری‌ها و سو مدیریت‌ها می‌بینیم حتی جلوی حرکت‌های فردی و جمعی فعالان فرهنگی و هنری نیز گرفته شده و شرایط به سمت یک جامعه غم زده و تهی از عناصر فرهنگی و هنری سوق داده می‌شود.

فرهانچی درباره آخرین فعالیت‌های حزب اراده ملت در انتخابات گفت: ما هنوز برنامه مشخصی درباره این موضوع طراحی نکردیم و منتظر بازخوردهای مثبت از مجلس و وزارت کشور هستیم. مجلس می‌تواند با ورود به بحث قانون انتخابات مخصوصا با طرح قوانین مترقی در مورد نقش احزاب در سیستم قانون‌گذاری کشور و محدود کردن مکانسیم‌های حذفی، رونق و نشاط را به فضای انتخاباتی کشور برگرداند. وزارت کشور نیز می‌تواند با ارائه لایحه قانون جامع انتخابات در این میان یاری رسان باشد.

وی افزود: با این حال در حال تدوین کتابی تحت عنوان حزب اراده ملت و مجلس هستیم  که به ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های حزب در بحث مجلس و زیرمجموعه‌های آن می‌پردازد. امیدواریم این کتاب تا پایان سال تکمیل و به عنوان راهنمای عمل حزب در انتخابات‌های آتی مجلس قرار گیرد. حزب ما در بهار سال گذشته مجموعه‌ای تحت عنوان حزب اراده ملت ایران و شوراها را منتشر کرد که مبنای عمل ما در انتخابات شوراها قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز