خبرگزاری کار ایران

قائم مقام حزب اراده ملت در گفت‌وگو با ایلنا:

در انتخابات مجلس فقط با نامزدهای حزبی ائتلاف می‌کنیم/ در سال جدید روی توانمندسازی نیروهای خودمان وقت می‌گذاریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۰۰۳۲

قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت گفت: در انتخابات مجلس، فقط با نامزدهای حزبی ائتلاف خواهیم کرد و با افرادی که حتی با ما همسو باشند اما به طور مشخص در حزبی عضویت نداشته باشند، ائتلاف نخواهیم کرد.

افشین فراهانچی قائم مقام دبیرکل حزب اراده ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که این حزب امسال چه برنامه‌ای جهت آماده‌سازی برای حضور در انتخابات مجلس دارد، گفت:‌ امروز مجلس ایران در جایگاه پایین‌تری نسبت به پارلمان‌‌های کلاسیک در اروپا دارد. از این رو که دولت را تعیین نکرده و فقط نقش نظارتی بر عملکرد دولت و قوه مجریه دارد. از طرف دیگر، به علت وجود شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بسیاری از مصوبات آن در تو در توهای این دو نهاد گیر افتاده و عملیاتی نمی‌شود. با این حال، مجلس ثمره جنبش مشروطه ایران و یکی از تجلی‌گاه‌های اراده ملت ایران است. بنابراین حضور در رقابت برای ورود به مجلس می‌تواند یکی از برنامه‌های هر حزبی باشد. 

وی تصریح کرد: در دوره قبل که حزب اراده ملت خود را برای ورود به انتخابات مجلس آماده می‌کرد، ما برای هر چهار بخش اصلی کار مجلس، برنامه داشتیم. در مورد قوانینی که باید ایجاد یا اصلاح می‌شد، طرح داشتیم، درباره نحوه نظارت بر سایر قوا برنامه داشتیم، درباره همراهی با مطالبات مردم که قرار بود نمایندگی آن‌ها را برعهده داشته باشیم، طرحی آماده کرده بودیم و همچنین از طرفی آماده بودیم تا در نهادهایی که نمایندگان مجلس به عنوان نماینده عموم جامعه در آن‌ها حضور دارند، نقش‌آفرینی کنیم. متاسفانه حذف نامزدهای انتخاباتی حزب مانع از این شد که بتوانیم در این رقابت حضور داشته باشیم.

فراهانچی در ادامه افزود:‌ ما به صورت جدی معتقدیم که انتخابات مجلس باید کاملا آزاد باشد و نمایندگان واقعی مردم بتوانند بر اساس نظر مردم در مجلس حضور داشته باشند. همچنین به زعم ما، شرط تحصیلی هم خطا بوده و اینگونه شروط باعث می‌شود تا صدای مردم در مجلس منعکس نشود. مگر کارگران، حاشیه‌نشینان و فرودستان نباید نامزدی در مجلس داشته باشند که حالا حضور در مجلس را مشروط به مدرک تحصیلی می‌کنیم. حالا اگر مردم خواستند افرادی با تحصیلات بالاتری به مجلس معرفی کنند، آن بحث دیگری است.

این فعال سیاسی در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: حذف با بهانه‌های مختلف نامزدها یعنی جلوگیری کردن از شنیدن صدای بخش‌های مختلف جامعه. به همین دلیل است که معمولا از دل مجالس ما فقط یک صدا بیرون آمده و بسیاری از مطالبات در مجلس حتی مطرح هم نمی‌شوند چه برسد به آنکه منجر به تغییر قانون یا تصویب قانون تازه شود.

فراهانچی در پاسخ به این سوال که آیا حزب برنامه‌های خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است یا خیر، گفت: با توجه به آنکه نزدیک به دو سال تا زمان انتخابات مجلس باقی مانده است، حزب هنوز برنامه‌های اصلی خود برای انتخابات را شروع نکرده است. اما برنامه توانمندسازی اعضای حزب که حاضر به شرکت در انتخابات هستند، آغاز شده است. در این مرحله تلاش می‌شود وظایف اصلی نماینده را به نیروها آموزش دهند تا الزامات و دانش لازم را برای این امر داشته باشند.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر کارگروهی برای بازخوانی قوانین موجود یا خلاءهای قانونی تشکیل خواهد شد تا اگر در مجلس حضور داشتیم، دچار روزمرگی و بی‌عملی نشده و از همان ابتدا برنامه مشخصی برای تصویب و تنقیح قوانین داشته باشیم. به همین دلیل سخت‌گیری زیادی در انتخاب نامزدهای خود اعمال می‌کنیم و اعتقاد داریم که انتخاب نامزدهای اصلح مناسب‌ترین کاری است که باید به احزاب سپرده شود و بعد احزاب نامزدها را به جامعه معرفی کنند.

فراهانچی در پاسخ به احتمال ائتلاف با سایر احزاب درباره حضور در انتخابات هم گفت: در مورد ائتلاف با سایر نامزدها و احزاب دیگر چند نکته بسیار مهم است. اول آنکه فقط با نامزدهای حزبی ائتلاف خواهیم کرد و با افرادی که به طور مشخص در حزبی عضویت ندارند ،حتی اگر با ما همسو باشند ائتلاف نخواهیم کرد. معتقدیم، حالا که ساختار سیاسی ایران توجه کمی به احزاب و اهمیت آن دارد، باید خود پیش قدم شده و حرمت احزاب را نگاه داریم. به همین علت، لازم است نیروها نه تنها توسط یک حزب تایید شوند بلکه لازم است، عضویت و تعلق خاطر حزبی هم داشته باشند. ما این شرایط را رعایت کرده و نامزد غیرحزبی و غیرتشکیلاتی معرفی نخواهیم کرد.

این فعال سیاسی یادآور شد: نکته دوم آنکه حزب بر برنامه داشتن نامزدها تاکید بسیاری دارد. بخشی از مشکلات ما به این برمی‌گردد که به خاطر سوابق یا ویژگی افراد آنان را بدون آنکه برنامه مشخصی داشته باشند، نامزد می‌کنیم و بعد این افراد در صورت انتخاب توسط هژمونی‌های موجود بلعیده شده و به روزمرگی می‌افتند. بنابراین جدای از آنکه برای نامزدهای خود برنامه خواهیم داشت، با نامزدهایی ائتلاف خواهیم کرد که برنامه مشخص و قابل سنجشی ارائه کرده باشند.

وی افزود: نکته سوم آنکه هدف خود را کسب پیروزی به هر قیمتی قرار نداده‌ایم. برنامه‌ها و اهداف مشخصی داریم و آن‌ها را به مردم عرضه کرده و اگر مورد پسند مردم قرار گرفت، خوشحال خواهیم شد که به عنوان منتخبان مردم در جهت تحقق آن‌ها تلاش کنیم. اما در صورتی که این برنامه‌ها مطابق میل اکثریت نباشد، اصول خود را واژگون نمی‌کنیم تا به قدرت برسیم. ما اصولی داریم و طبق آن حرکت خواهیم کرد. از طرف دیگر با توجه به امکانات مشخصی که در اختیار داریم، می‌توانیم وعده دهیم و تلاش می‌کنیم از وعده‌های بیهوده و غیرعملیاتی پرهیز کنیم. طبیعتا این موضوع هم بر ائتلاف ما با سایر احزاب تاثیر خواهد گذاشت.

فراهانچی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی با سایر احزاب درباره انتخابات مجلس آغاز شده است یا خیر گفت:‌ هیچ مذاکره‌ای با سایر احزاب همسو برای انتخابات مجلس را شروع نکرده‌ایم و در سال جدید روی توانمندسازی نیروهای خود وقت خواهیم گذاشت و در سال آینده به موقعیت ائتلافی نگاه خواهیم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: از دولت و مجلس می‌خواهیم شرایط انتخابات حزبی را برای مجلس فراهم کنند. پیش‌نویس قانون انتخابات نقطه شروع خوبی در مجلس قبلی بود که متاسفانه ناکام ماند. در آن پیش‌نویس مقدماتی فراهم شده بود تا افراد بتوانند در کنار اشخاص به فهرست‌های حزبی نیز رای دهند. کار کارشناسی وسیعی نیز در مورد آن انجام شده و به راحتی می‌شد نقاط ضعف آن را برطرف کرد. اما نهادهای تصمیم‌گیر به دلایل نامشخص از تصویب آن خودداری کرده و کماکان با قانون ضدحزبی رو به رو هستیم که اولویت را به افراد بدون شناسنامه و پیشینه مشخص تشکیلاتی و حزبی می‌دهد و از همین طریق اجازه می‌دهد تا منتخبان از بار مسئولیت فرار کرده و بتوانند با وعده دادن وارد نهادهای قانون‌گذار شده و بدون هیچ کارنامه مشخصی از آنجا خارج شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز