خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

با تصمیمات متناقض و نادرست مجلس نمی‌شود انتظار معجزه از دولت داشت/ قوانینی تصویب کرده‌ایم که سرمایه‌گذار داخلی را هم فراری می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۲۲۳

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌تصمیمات متناقض فروانی در کشور گرفته می‌شود و در این تناقضات نمی‌شود انتظار حل مسائل و مشکلات را داشت.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که امروز دولت در آستانه یکسالگی خودش قرار دارد آیا توانسته به شعارها و وعده‌‌هایی که داده عمل کند، گفت: در ارتباط با عمکلرد دولت اگر با تسامح بگوییم، باید به چند موضوع اشاره کرد؛ دولت سیزدهم در برخی از زمینه‌ها مانند واکسیناسیون بیماری کرونا عملکرد خوبی داشته است اما در عرصه اقتصادی توفیق آنچنانی حاصل نشده و مشکلات روز به روز بیشتر شده به طوری که حتی نسبت دولت گذشته بر ابعاد و دامنه مشکلات اقتصادی افزوده شده است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولت آقای رئیسی با شعار « بهبود وضعیت اقتصادی» بر سر کار آمد و هدفش را سرو سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور اعلام کرد. در واقع از نگاه این دولت حتی بدون حل مسئله تحریم‌ها هم امکان این وجود داشت که سروسامانی به وضعیت اقتصادی مردم داده شود اما بعد از تشکیل دولت واقعیت تحریم خودش را  تحمیل کرد و آقای رئیسی هم گرفتار مسائل و مشکلاتی شد که دولت آقای روحانی گرفتارش بود. عملا همان وضعیت به شکل دیگری ادامه پیدا کرد و در برخی از زمینه‌ها برخی از مسائل اقتصادی بدتر هم شد. 

وی ادامه داد: دولت برای سروسامان دادن به معیشت مردم اقداماتی انجام داد تحت عنوان «جراحی اقتصادی» و یارانه کالاهای اساسی را به صورت نقدی بین ۹ دهک جامعه توزیع کرد که دولت به هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌دهد.

قنبری خاطرنشان کرد: معتقدم دادن چنین یارانه‌ای مشکلات دولت را بیشتر کرد زیرا نه تنها وضعیت معیشت مردم را بهبود نداد بلکه اوضاع و شرایط تورمی را بدتر کرد. زیرا هر گونه نقدینگی که وارد جامعه شود و هر گونه تقاضایی که در این شرایط تحریمی مطرح شود نتیجه‌ای جز تورم بیشتر نخواهد داشت. به نظر من اگر دولت می‌آمد همین حذف یارانه را به کالاهای اساسی تخصیص می‌داد برای جبران کسری بودجه تا نیازی به خلق پول پیدا نکند، می‌توانست موفق‌تر باشد و تا حدودی آهنگ رشدش را کند و به سمت کنترلش حرکت کند اما کاری که انجام داد یعنی پرداخت نقدی یارانه حاصلی غیر از افزایش تورم به دنبال نداشت و باتوجه به این‌که معلوم نیست این ملبغ تا چه زمانی پرداخت می‌شود، یک هزینه جاری روی دست دولت قرار گرفته است و دیگر حذف آن امکان پذیر نیست  و به نظر نمی‌رسد در آینده از زیر بار تعهداتش نسبت به پرداخت این یارانه‌ها شانه خالی کند و این تعهدی است که نه تنها برای این دولت بلکه برای دولت‌های آینده باقی خواهد ماند.

وی با بیان این‌که درآمدهای فرعی دولت به خاطر مسئله تحریم‌ها محدود است و چاره‌ای جز خلق پول بیشتر و افزایش حجم نقدینگی برای این کار وجود ندارد که این خود می‌تواند تورم‌زا باشد، عنوان کرد: دولت به اعتقاد من می‌توانست این وضعیت را به گونه دیگری اصلاح کند البته شاید هم دولت چاره‌ای با توجه به محدودیت منابع‌اش نداشت و از سوی دیگر با جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی  دولت مجبور به این بود که اصلاحی در یارانه ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشته باشد اما به هر حال تخصیص منابع حاصل از آن به این شیوه نتیجه‌ای جز افزایش تورم ندارد و دولت راهی را در پیش گرفت که عملا راه تورم‌زا است. 

این فعال سیاسی افزود: اتفاقاتی که در همین سال اول رخ داده است، نشان می‌دهد تیم اقتصادی هماهنگی لازم را نداشته است، به طور مثال حذف معاون اقتصادی و افزایش اختیارات بیشتر به معاون اول را مشاهده کردیم. معاون اقتصادی دولت عملا کنار گذاشته شده و برخی افراد از این تیم حذف شدند. شاهد استعفاء وزیر کار بودیم که یکسری وعده‌ها را داده بود مبنی بر این که یک میلیون شغل ایجاد می‌کند. 

وی یادآور شد: افرادی درون این کابینه صحبت‌های رویایی مانند صحبت‌های وزیر کار داشتند. برخی از این صحبت‌ها نشان می‌داد مسائل را خیلی ساده گرفته‌اند و نگاه خیلی ابتدایی نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی دارند.

قنبری ادامه داد: دولت در ماجرای وزیر کار تا حدودی به این نتیجه رسید با وعده و شعار و کار غیر کارشناسی نمی‌شود به اهدافش برسد و شاید حالا دولت باتوجه تجربه‌ای که از سال اولش کسب کرده یک خانه تکانی در برنامه‌هایی که قبلا گفته ایجاد کند تا بتواند کشور را به شکل بهتری اداره کند زیرا بسیاری از مسائل، مسائلی هستند که جنبه مدیریتی دارند و برخی از مسائل هم ساختاری هستند و امکان این که دولت بتواند مسائل ساختاری را در مدت کوتاه حل کند، وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تصمیمات متناقض فروانی در کشور گرفته می‌شود و در این تناقضات نمی‌شود انتظار حل مسائل و مشکلات را داشت. امروز ما می‌گوییم عملکرد دولت چنین است و چنان است اما همین مجلس بیش از ۲ سال از عمرش گذشته مگر غیر از این است که باید برای دولت ریل‌گذاری کند؟ نگاه کنید خواهید دید این مجلس چه قوانین متناقض و غیرکارشناسانه‌ای را در بیش از ۲ سالی که از عمرش گذشته به تصویب رسانده است! در ارتباط با وضعیت اقتصادی سیگنال‌هایی که از قوانین و مصوبات این مجلس به بخش خصوصی رسیده حاصلی جز بدبین کردن این بخش و  فراری دادن  سرمایه‌گذار در این بخش نداشته است.

این فعال سیاسی بیان کرد: من آمار رسمی ندارم زیرا آمارهایی که منتشر می‌شود خودش متناقض است اما خروج میلیاردها دلار سرمایه از کشور نتیجه تصمیمات نادرستی است که از طریق قوانین غیرکارشناسانه به تصویب می‌رسد در صورتی که زمانی که سرمایه‌دار خارجی وارد کشور نمی‌شود این که ما قوانینی تصویب کنیم که سرمایه گذار داخلی را هم فراری دهیم نتیجه‌ای جز افزایش فقر و بیکاری در کشور نمی‌تواند به دنبال داشته باشد 

وی یادآور شد: امروز فضای امیدوار کننده‌ای به خاطر برخی از تصمیمات نادرست برای تحصیلکردگان دانشگاه‌های برتر در کشور وجود ندارد و بسیاری از کشور مهاجرت می‌کنند. مغزها از کشور می‌روند و تصویر مناسبی برای حل این مشکل و معضل نمی‌بینیم. صحبت از مهاجرت گسترده پزشکان  و مابقی افراد نخبه‌ای است که این اتفاقات می‌تواند یک فاجعه باشد.

قنبری با اشاره به این که قطعا و یقینا دولت در این زمینه مسئولیت دارد، گفت: معتقدم مجلس هم تصمیمات نادرستی را در مجموع اتخاذ کرده است و با این تصمیمات نادرست مجلس نمی‌شود انتظار معجزه از دولت داشت. این قوانین غلط در مقام اجرا نتایج بسیار ناجوری به دنبال دارد و جالب اینجاست هنگامی که نمایندگان مجلس نتیجه کارهای‌شان را در مقام اجرا مشاهده می‌کنند، خودشان در مقام منتقد هم ظاهر می‌شوند و ژست انتقادی به خودشان می‌گیرند و بعضی‌ها‌شان حتی تصمیمات خودشان را در مجلس مبنایی برای تبلیغات می‌کنند و دنبال این هستند از این دست پخت‌شان به عنوان یک خوراک تبلیغاتی استفاده کنند.

وی افزود: معتقدم هماهنگی بین مجلس دولت و وجود ندارد این مجلس نه با دولت قبلی هماهنگ بود و با این دولت هم و علیرغم این‌که همفکر است، هماهنگ نیست. نمایندگان این مجلس چون با یک رویکرد سلبی نسبت به دولت قبل سرکار آمدند هنوز شاید باورشان نشده است دولت فعلی هم فکرشان است و همچنان بعضی از آن‌ها یک ژست انتقادی می‌گیرند و به دنبال این هستند از فضا به شکل تبلیغاتی استفاده کنند و  قطعا با نزدیک شدن به سال چهارم و پایان عمر این مجلس این انتقادات نمایندگان به دلیل که به دنبال گرفتن رای هستند، افزایش پیدا می‌کند. به هر حال این نحوه برخورد در شرایطی که خود مجلس نگاه ایجابی مناسبی نداشته باشد خودش اوضاع را بدتر می‌کند یعنی تصمیمات غیرکارشناسانه از یک سو و از طرف دیگر نگاه تبلیغاتی که نمایندگان دارند اوضاع را بدتر خواهد آن هم در شرایطی که مجلس همفکر با دولت است انتقاد در جایی معنا پیدا می‌کند و تفکرات مختلف در کنار هم باشند.

قنبری در پایان گفت: امروز ما برنامه مناسبی را برای اداره کشور مشاهده نمی‌کنیم و شاهد تصمیماتی هستیم این تصمیمات اوضاع را بدتر می کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز