خبرگزاری کار ایران

استقبال لاوروف از پیوستن ایران و آرژانتین به بریکس

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۸۴۱

وزیر امرو خارجه با استقبال از پیوستن ایران و آرژانتین به بریکس گفت: تصمیم برای اضافه شدن اعضای دیگر به بریکس با اجماع مشخص خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که آرژانتین و ایران «شایسته پیوستن به بریکس» هستند و روند مقدماتی برای گسترش این اتحادیه توسط مسکو و کشورهای عضو آن آغاز شده است.

بریکس گروهی از اقتصادهای بازارهای نوظهور پیشرو در جهان است و شامل هند، برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی روسیه گفت که نشستی با وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر برگزار کرده تا کشورهای بیشتری مانند ایران و آرژانتین را به این ائتلاف اضافه کند.

پوتین در سخنرانی اصلی اجلاس بریکس با محکوم کردن تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه روسیه با تاکید بر اینکه هدف آنها از بین بردن اقتصاد فدراسیون روسیه است، گفت که بلوک پنج کشور در حال توسعه باید روابط خود را تقویت کند.

وی با اشاره به متحدان غیرغربی در آسیا و قاره آفریقا گفت: روسیه به طور فعال جریان‌های تجاری خود را تغییر داده است.

پوتین یادآور شد که کشورهای بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و اقتصاد آفریقای جنوبی بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

مسکو برای گسترش ائتلاف تلاش بسیاری کرده و ۹ کشور در حال توسعه - آرژانتین، مصر، اندونزی، قزاقستان، نیجریه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، سنگال و تایلند - را در نشست امسال «بریکس پلاس» گنجاند.

لاوروف روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با مطبوعات تاکید کرد که هم آرژانتین و هم ایران و همچنین تعدادی دیگر از کشورهایی که در گفت‌وگوها از آنها نام برده می‌شود، کاندیداهای شایسته و قابل احترامی هستند.

وی تاکید کرد که تصمیم برای اضافه شدن اعضای دیگر به بریکس با اجماع مشخص خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «مهمترین چیز این است که روند مقدماتی آغاز شده است. معیار اصلی در اینجا تضمین اثربخشی بیشتر و افزایش تأثیر عملی کار بلوک خواهد بود.»

روسیه پیشنهاد کرده است که کشورهای بریکس - برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی که بزرگترین اقتصادهای نوظهور جهان هستند - باید توسعه پیدا کنند. مسکو همچنین طرح ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی «ضد تحریم» را ارائه کرده است.

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست مطبوعاتی دولتی گفت که برای کشورهای بریکس ضروری است که قوانین مشترکی را برای گسترش احتمالی ائتلاف ایجاد و نامزدهای بیشتری را اضافه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز