خبرگزاری کار ایران

عمویی در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات دوحه صرفاً ادامه گفت‌وگوهای وین است/ نقش قطر در مذاکرات فراتر از تسهیل‌گر نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۷۰۰

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نقش قطر در مذاکرات فعلی فراتر از تسهیل‌گر نخواهد بود و این مساله برای جمهوری اسلامی موضوع مهمی است. به‌هرحال ما میزبانی قطری‌ها را به جهت تمایلی که آن‌ها داشتند پذیرفتیم و فکر می‌کنیم یک میزبان خوب، میزبانی است که بی‌طرف باشد و نقش خود را در قالب تسهیل‌گری انجام دهد.

ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با پرسش‌هایی که درباره تغییر محل مذاکره میان ایران و طرف‌های عضو برجام مطرح می‌شود و همچنین اینکه این تغییر جغرافیا با توجه به رابطه نزدیک قطر با ایران و آمریکا پیام‌آور اتفاق و تحول جدیدی در مسیر مذاکرات است؟، گفت: نقش قطر در مذاکرات فعلی فراتر از تسهیل‌گر نخواهد بود و این مسأله برای جمهوری اسلامی موضوع مهمی است. به‌هرحال ما میزبانی قطری‌ها را به جهت تمایلی که آن‌ها داشتند، پذیرفتیم و فکر می‌کنیم یک میزبان خوب، میزبانی است که بی‌طرف باشد و نقش خود را در قالب تسهیل‌گری انجام دهد.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که نباید این تحلیل غلط شکل بگیرد که مذاکرات در دوحه چیزی جز مذاکرات ایران و ۴+۱ است، یعنی همانطور که به صورت رسمی هم اعلام شده این مذاکرات صرفاً ادامه مذاکره میان ایران و ۴+۱ در وین است و فقط از این جهت که مکان دسترسی برای هیات‌های مذاکره‌کننده نزدیک‌تر باشد و کشور دیگری برای میزبانی اعلام آمادگی کرده این گزینه میزبانی پس از ابراز تمایل طرف‌های قطری انتخاب شد.

عمویی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح بوده این بود که چرا باید محل مذاکرات بین‌المللی در دنیا ثابت و در چند کشور خاص باشد، بلکه باید این فرصت به همه کشورهایی که تمایل دارند در صلح و امنیت بین‌المللی مشارکت داشته و در موضوعات بین‌المللی نقش‌آفرینی کنند، داده شود.

وی مجدداً تصریح کرد: این نقش‌آفرینی صرفا در قالب تسهیل‌گری مذاکرات است، ما روابط دوجانبه با موضوعات متنوعی با طرف قطری داریم که الان در حال حاضر موضوع مذاکرات فعلی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز