خبرگزاری کار ایران

یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر تایید کرد؛

برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای در دوحه/ دیدار و هماهنگی سفیر ایران با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه قطر

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۸۶۷

یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» خبر داد که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در قطر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» خبر داد که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در قطر برگزار خواهد شد.

«جوزپ بورل» روز شنبه، در سفر خود به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری برگزار خواهد شد.

وی گفت که این تصمیم برای آن گرفته شده که این مذاکرات در فرمت ایران و ۴+۱ و آمریکا نیست.

در پی اعلام این خبر، گمانه‌زنی‌هایی درباره محل این مذاکرات مطرح شد، اما یک مقام در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» گفت که این مذاکرات در دوحه برگزار خواهد شد.

در این راستا، شب گذشته نیز سفیر ایران در قطر با ابراهیم فخرو، مدیرکل تشریفات وزارت خارجه قطر، دیدار کرد.

در همین راستا، «محمد مرندی»، مشاور هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، شب گذشته به پایگاه «العربی الجدید» گفت که ایران به این منظور دوحه را انتخاب کرده چون قطر یک کشور دوست است.

وی گفت که ازسرگیری مذاکرات به معنای رسیدن به توافق نیست چون توافق هسته‌ای اکنون توسط آمریکا به گروگان درآمده و تا وقتی که تحریم‌ها برداشته نشود و آمریکا ضمانت ندهد، توافقی در کار نخواهد بود.

پیش از این، قطر تحرکات سیاسی گسترده‌ای را برای تسهیل مذاکرات هسته‌ای و از سرگیری آن بعد از توقفی که از ماه مارس پیش آمده، انجام داده بود.

در اوایل ماه جاری میلادی، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر، در سفر به واشنگتن با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا، دیدار کرد.

وی پیش از این دیدار، تأکید کرد که کشورش به تماس‌های خود با تهران و واشنگتن برای ایجاد زمینه مناسب برای بازگشت به مذاکرات وین ادامه می‌دهد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفت که در مذاکراتش با «آنتونی بلینکن» در واشنگتن مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله مسئله ایران و افغانستان و فلسطین و بحران انرژی و غذا در جهان را بررسی کرده است.

وزیر امور خارجه قطر تأکید کرد که مذاکرات وین شکست نخورده و تماس‌های قطر با تهران قرار نیست جانشین مذاکرات وین شود بلکه صرفا «عامل مساعد» است.

وی تأکید کرد که بلینکن چشم‌اندازهای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کرده و افزود که دوحه خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای است چون آن را سنگ‌بنای امنیت و صلح در منطقه می‌داند.

آل‌ثانی گفت که توافق هسته‌ای چشم‌اندازهای تازه‌ای برای همکاری و گفت‌وگوهای منطقه‌ای گسترده‌تر با ایران فراهم می‌کند.

وزیر امور خارجه قطر پیش از این نیز تأکید کرده بود که کشورش مذاکرات مفصلی درباره پرونده هسته‌ای با سران ایران داشته و افزوده بود که دوحه از هر توافق میان ایران و کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز