خبرگزاری کار ایران

القاصی:

مردم نباید در فرایند دادرسی دچار پیچ و خم شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۲۶۷

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن بازدید از یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی بر تسهیل فرایند دسترسی مراجعان به خدمات الکترونیک قضایی تاکید کرد و گفت: «ثبت موضوعات فاقد وصف کیفری به‌عنوان شکایت کیفری» و «ثبت دادخواست‌های متعدد در خصوص موضوع واحد» دو مورد از آسیب‌های موجود در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

به گزارش ایلنا، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در چهارمین روز از هفته قوه قضاییه که «تسهیل فرایند رسیدگی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین» نام‌گذاری شده، از یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی و دفتر اسناد رسمی ۱۸۰ بازدید کرد و کیفیت ارائه خدمات به مراجعان را مورد ارزیابی قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان بازدید از این دفتر خدمات الکترونیک قضایی بر تسهیل فرایند دسترسی مراجعان به خدمات الکترونیک قضایی تاکید کرد و در عین حال خواستار اعمال دقت بیشتر از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در خصوص تنظیم و ارسال دادخواست‌ها به مراجع قضایی شد و گفت: بعضا دادخواست‌هایی که از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مراجع قضایی ارسال می‌شود، ناقص است و یا برخی از لوایح، درخواست‌ها و شکایات به‌صورت تایپ نشده، دست‌نویس و نامنظم به مراجع قضایی ارسال می‌شود؛ لذا با توجه به اینکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند دادرسی نقش مهم و ویژه‌ای دارند، ضرورت دارد تا امورات این دفاتر به‌طور نظام‌مند و تخصصی پیش رود.

وی با تاکید بر این مساله که کیفیت ارسال اوراق به کارتابل مجتمع‌های قضایی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بسیار مهم است، گفت: نقطه آغاز شروع فرایند دادرسی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و اگر در این مرحله اشکالی وجود داشته باشد، فرایند رسیدگی قضایی را در مراحل جلوتر با مشکل مواجه خواهد کرد.

القاصی دو مورد از آسیب‌های موجود در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را «ثبت موضوعات فاقد وصف کیفری به‌عنوان شکایت کیفری» و «ثبت دادخواست‌های متعدد در خصوص موضوع واحد» عنوان کرد و گفت: شان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، یک شان حقوقی ارزشمند است و بر همین اساس نباید نگاه و نگرش به سمت درآمدزایی برود.

رئیس کل دادگستری استان تهران نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در حوزه ارشاد و معاضدت حقوقی و قضایی یادآور شد و در عین حال اظهار کرد: ضرورت حضور کارشناس حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از این حیث است تا با کنترل ورودی‌ها از ثبت بی‌جهت هر موضوعی به‌عنوان دادخواست جلوگیری شود.

وی «کیفیت طرح دعوا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» را بسیار مهم و اثرگذار در فرایند رسیدگی‌های قضایی دانست و گفت: با توجه به اینکه تعداد مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی زیاد و قابل توجه است، لذا اگر بتوان فرد را به مسیری غیر از اقدام قضایی هدایت کرد، این امر در کنترل ورودی‌ها و قضازدایی از دعاوی و اختلافات نقش به‌سزایی خواهد داشت.

القاصی با تاکید بر اینکه مردم نباید در فرایند دادرسی دچار پیچ و خم شوند، گفت: مراجعان در فرایند احقاق حقوق خود باید با کم‌ترین مانع مواجه شوند و میزان رضایت‌مندی مراجعان در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است.

رئیس کل دادگستری استان تهران "ثبت ثنا" برای مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را یک ضرورت قانونی دانست و گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این زمینه می‌توانند نقش‌آفرین باشند و ضرورت دارد یک کاربر به‌طور تخصصی فرایند ثبت‌نام ثنا را انجام دهد.

وی با تاکید بر این گزاره که امروز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بخش لاینفک دادگستری‌ها محسوب می‌شوند و مساعدت به این مجموعه به نفع دستگاه قضایی خواهد بود، گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نقش بسیار مهمی در شروع دادرسی دارند و باید ساماندهی، تقویت و پشتیبانی شوند و موانع موجود در مسیر فعالیت آن‌ها رفع گردد.

القاصی با بیان اینکه میزان رضایت مردم در فرایند دادرسی، برای دستگاه قضایی اولویت اول است، اظهار کرد: اینکه فرایند خدمات‌رسانی به مراجعان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چه میزان زمان می‌برد، برای دستگاه قضایی بسیار مهم و بااهمیت است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه «ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی به مراجعان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» را مورد تاکید قرار داد و در عین حال ضرورت استفاده از کاربران حرفه‌ای و مسلط برای تسهیل ارائه خدمات به مراجعان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حضور کاربری که به مسائل حقوقی و قضایی تسلط کامل و تجربه کافی دارد، می‌تواند در کیفیت ارائه خدمات اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه میزان مراجعه مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نباید در سطح کیفیت ارائه خدمات به مردم اثرگذار باشد، اذعان کرد: ثبت یک لایحه نباید یک ساعت به‌طول انجامد و به تناسب شلوغی هر یک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید استانداردسازی صورت گیرد و کار هر مراجعه‌کننده‌ای در یک زمان متعارف انجام شود.

گفتنی است؛ جعفر داراب‌خانی معاون قضایی و رئیس حوزه ریاست، لطیف سروی معاون قضایی در نظارت و بازرسی، داراب رحمتی معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی، محسن مقدس سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی و یحیی جعفری رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در جریان این بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران را همراهی کردند.

لازم به ذکر است؛ در نشستی که در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران از این دفتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد، مصوب شد تا خلاءهای عملکردی دفاتر خدمات الکترونیکی که سبب افزایش ورودی و اطاله در رسیدگی می‌شود، ظرف یک‌ماه شناسایی گردد و با ارائه راهکار مناسب و متناسب و با اخذ نظر شورای معاونین، بخشنامه‌ای تنظیم و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ابلاغ شود.

همچنین مصوب شد تا بازرسی‌های دوره‌ای و منظم از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توسط معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز