خبرگزاری کار ایران

رئیس دادگستری تهران در نشست خبری:

موردی از اجرای حکم قطع انگشتان در تهران نداشتیم/ مجازات حدی برابر قانون قابل تبدیل به مجازات دیگری نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۱۷۱

رئیس دادگستری تهران گفت: در سال گذشته ۱۵۶ شعبه صلح و سازش را در جوار دادسراها، امام‌زاده‌ها و مراکز مربوط به اقلیت‌های دینی گذاشتیم که پرونده‌ها را به صلح و سازش ختم کنند.

به گزارش ایلنا، علی القاصی مهر در نشستی به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: هفته قوه قضائیه است، بزرگداشت این هفته به تأسی از خدمات ماندگار آیت‌الله دکتر بهشتی رئیس وقت دستگاه قضایی است، کسی که در تدوین قانون اساسی، ساختار انقلاب اسلامی و ریل‌گذاری جمهوری اسلامی نقش بی‌بدیل داشتند است.

رئیس دادگستری تهران با بیان این‌که در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه قرار داریم، ادامه داد: مدیریت قوه قضاییه به دست فردی توانمند است که فرزند قوه قضائیه و برآمده از متن این قوه است.

وی تاکید کرد: امروز باید اعلام کنیم قوه قضائیه دوره پیشرفت و تکامل خود را با مدیریت آقای محسنی اژه‌ای طی می‌کند. امروز باید تبریک گفت توجه به حقوق انسان‌ها و مردم و اولویت‌دار بودن مردم و اجتماعی‌سازی از محورهای‌های دوره تحول و در حال سپری شدن است.

القاصی‌مهر بیان کرد: ضابطه و معیار در قوانین قوه قضائیه قوانین شرع است. قوه قضاییه خود را خدمت‌گذار مردم می‌داند.

وی بیان کرد: ریاست محترم قوه قضائیه خود از جنس مردم و در کنار مردم است و برای آنان تلاش می‌کند. حضور در متن و بین مردم از صدر تا ذیل در دستور کار قرار دارد که این بدان معنا است که قوه قضائیه راه حل مشکلات مردم را در پی‌دارد. این اقدامات برای آن است که اعتماد و صحت مردم به این دستگاه افزایش پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: در دادگستری استان تهران تلاش و کوشش بر آن است که خدمات پاسخگویی به مردم فراهم شود. در این دوره تحول و تعالی ماموریت‌های مهمی در دستور کار قرار دارد که برگرفته از قانون اساسی است و در حکم انتصاب ولی امر مسلمین به آن تصریح شده است، محورهای تحول قوه قضائیه بر این اساس به عنوان سند راهبردی قرار دارد.

القاصی‌مهر بیان کرد: تسهیل دسترسی مردم به مدیران و مسئولان قضایی از محورهای این سند تحول قضایی است.

وی افزود: تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌ قضایی برای خدمت به مردم فراهم خواهد بود. در سال گذشته با ۵۶ هزار نفر از مردم تهران ملاقات چهره به چهره داشتیم. تعداد ۱۳ هزار و ۷۴۴ برنامه ملاقات مردمی در سطح دادگستری، دادسراها و بخش‌ها اجرا کردیم. ۱۰۶ مقام استانی در ملاقات‌های مردمی حضور داشتند و ما تلاش کردیم هرکسی که احساس تظلمی داشته باشد، بدون واسطه نزد مدیران حرف خودش را بزند.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: نتیجه این کار پیگیری مسئول قضایی است. از دیگر موارد کاهش اطاله دادرسی است و اعتقاد ما بر این است مردم این حق را دارند که پرونده‌ آنان در کمتر زمان رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: زمان رسیدگی در بسیاری از مجتمع‌ها و دادسراها کاهش رفته است به طور مثال در مجتمع شهید کچویی به ۲۷ روز رسیده است.

وی افزود: با تلاش همکاران تعداد ۲۴۶ هزار پرونده از طریق صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف حل شده است. تعداد ۷۲۸ هزار ۴۹۹ پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است.

وی گفت: در سال گذشته ۱۵۶ شعبه صلح و سازش را در جوار دادسراها، امام‌زاده‌ها و مراکز مربوط به اقلیت‌های دینی گذاشتیم که پرونده‌ها را به صلح و سازش ختم کنند.

القاصی‌مهر افزود: اخد ۵۱ رضایت برای عفو و نجات افراد از پای چوبه اعدام به مصالحه رسید. ما برای تسهیل در کار مردم و شوراهای حل اختلاف ویژه تصادفات را دایر کردیم.

رئیس کل دادگستری تهران بیان کرد: در سال گذشته توانستیم نزدیک به ۴۵ شرکت ورشکسته را احیا و به چرخه تولید بازگردانیم و ۴ هزار و ۷۲ کارگر در این واحدهای تولیدی مشغول به کار کردند. همین طور ۸۲ کارخانه در آستانه تعطیلی قرار دارند ‌که بنا داریم با تزریق نقدینگی و تسهیل روند دستگاه‌های اجرایی رو به رو با این کارخانه‌ها از جمله بانک‌ها این کارخانه‌ها را به چرخه احیا بازگردانیم.

وی ادامه داد: شخص ریاست محترم قوه قضائیه روز جمعه از زندان بازدید داشتند که طی این دیدار ۹۱ زن پرونده‌شان مورد بررسی قرار گرفت که ۹۰ نفر آن‌ها آزاد خواهند شد.

وی افزود: تعداد بیش از یکصد نفر شرایط آزادی مشروط داشتند ‌که با تایید دادستانی پرونده آن ها به دادگاه فرستادیم که پیگیری ها در حال بررسی است که امیدواریم ظرف روزهای اخیر آزاد شوند.

القاصی مهر ادامه داد:همین طور ۴۶ نفر محکوم به قتل پرونده شان توسط تیم بازرسی بررسی در حال بررسی است

وی درباره مبارزه با فساد هم‌گفت: سال گذشته ۱۲۰۰ فقره پرونده با موضوع اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان بررسی شد. در همین رابطه وصول ۹۳ هزار میلیارد از معوقات بانکی از مفسدان اقتصادی وصول شد. ۳۲ هزار میلیارد تومان هم بدون صدور حکم توسط دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی، رد مال داشتیم.

وی افزود: در ۱۴ ماه اخیر، ۷۸ میلیارد تومان در مرحله اجرای احکام و به طور کلی ۳۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد در مرحله دادسرا و اجرای احکام، رد مال صورت گرفته است.

القاصی‌مهر در پاسخ به سوال به خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه طی هفته‌های گذشته شاهد شهادت چند تن از نیروهای نهادهای نظامی در حین انجام ماموریت بودیم همزمان با این اتفافات رژیم صهیونیستی ادعاهایی را در این خصوص مطرح کرده و نسبت به انجام برخی خرابکاری‌ها اعتراف کرد با توجه به تایید برخی از این خرابکاری‌ها توسط مسئولان کشورمان و با توجه به سابقه این رژیم منحوس در این قبیل اقدامات آیا تاکنون در این خصوص پرونده‌ای تشکیل شده آیا فرد یا افرادی مرتبط با موارد اخیر دستگیر شده‌اند، گفت: بحث مسائل امنیتی است و اگر مواردی هم از تحقیقات صورت گرفته است، با توجه به مسائل امنیتی  در زمان‌های دیگر بازگو خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اینکه اخیرا مسائلی درباره اجرای مجازات قطع انگشتان مطرح شده که حواشی ایجاد کرده است با توجه به اینکه مردم در شرایط بد اقتصادی دچار فشارهای زیادی هستند و همین مساله منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی و بزه شده است چقدر ضرورت دارد که طبق تاکیدات رئیس قوه قضائیه در این مورد و موارد مشابه مجازات‌های جایگزین در نظر گرفته شود، گفت: مبنای ما در این بخش قرآن است و این قوانینی است که داریم.

رئیس دادگستری استان تهران تاکید کرد: شرایط اجرای حد بر اساس شاخصه و شروط شرع مقدس اسلام است و ممکن است دادگاه چنین حکمی صادر کند. 

وی خاطر نشان کرد: در این خصوص ما موردی در تهران نداشتیم که اجرا شده باشد ولی احکامی داریم که صادر شده اما از اجرایش اطلاعی ندارم.

به گفته القاصی‌مهر، مجازات حدی برابر قانون قابل تبدیل به مجازات دیگری نیست. شارع مقدس تعیین کرده است منتهی با شرایطی ممکن است مسئله عفو آنها مطرح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز