خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

آماده‌ایم طی روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۰۷۵

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوهای عمیق و دقیقی را پیرامون مذاکرات وین داشتیم. آماده هستیم که طی روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با جوزپ بوررل گفت: ما امروز گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع ایران و اروپا داشتیم. ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و با این سیاست، اتحادیه اروپا از جایگاه مهمی برای ما برخوردار است. رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای این قاره از جمله اولویت‌های ما است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با گفت‌وگوهای دوجانبه با همه کشورها و اتحادیه اروپا شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم، از جمله موضوعات بحث تداوم مذاکرات ایران و طرفین برجام برای لغو تحریم‌ها است. آقای جوزپ بوررل چندی پیش از من خواستند که چگونه می‌توانیم بن‌بست پس از قطعنامه را بشکنیم و کار را دنبال کنیم. گفتیم ایران همیشه از دیپلماسی و مذاکرات عزتمندانه استقبال می‌کند و از ایشان برای سفر به تهران دعوت کردم. 

وی افزود: گفت‌وگوهای عمیق و دقیقی را پیرامون مذاکرات وین داشتیم. آماده هستیم که طی روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم.

وزیر امور خارجه گفت: برای جمهوری اسلامی ایران نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد، مهم است.هر موضوعی که می‌تواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی افزود: مشکلات و نقاط افتراق که وجود دارد در مسیر گفتگوهایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد را برطرف کنیم. امیدواریم به طور مشخص طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه را انجام دهد. 

امیرعبداللهیان گفت: در عین حال در خصوص آخرین وضعیت اوکراین گفتگو کردیم. جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل نمی داند و با نگاه به ریشه‌های این بحران و این جنگ در مذاکره و گفتگوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تاکید کردیم. همچنین آقای بورل را در جریان آخرین گفتگوهای خودم با آقای لاوروف قرار دادم.

وی ادامه داد: در خصوص یمن هر دو طرف از تداوم آتش بس در این کشور حمایت کرده و بر لغو کامل محاصره انسانی و از سرگیری مذاکرات سیاسی یمنی - یمنی تأکید داریم. سوریه و فلسطین از دیگر مواضع مورد توجه ماست. در مسئله سوریه معتقد هستیم که باید لغو تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه سوریه در دستورکار قرار بگیرد و مردم سوریه باید از یک شرایط زندگی خوب برخوردار باشند و در فضایی امن، آرام و مطمئن نسبت به آینده سیاسی خودشان هر تصمیمی که در هر مقطعی لازم است اتخاذ کنند. ما به رای و مردم سوریه احترام می‌گذاریم و به حمایت‌های خودمان از دولت، رهبری و ملت سوریه در مقابله با تروریسم و برای حفظ تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهیم.

وی افزود:  در موضوع افغانستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تأکید کردیم. لازم می‌دانم یک بار دیگر صمیمانه‌ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را به حادثه دیدگان زلزله تاسف‌بار و فاجعه اخیر زلزله در افغانستان ابراز کنم، برای کشته‌ شدگان این زلزله آرزوی رحمت و غفران الهی و برای مجروحان این حادثه هم آرزوی سلامتی و برای بازماندگان صبر مسئلت دارم. جمهوری اسلامی ایران به مسؤولیت انساندوستانه خود در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مناطق زلزله‌زده افغانستان ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه در پایان گفت:  از جمله موضوعات مورد بررسی ما همکاری در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم و تداوم مبارزه با مواد مخدر و بحث مهاجرت بود، از جمله مهاجران افغانستانی که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و همچنان شاهد ورود مهاجران و آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران هستیم. برخی مباحث کنسولی و مطالبات ایران نسبت به هموطنان ما در بخش‌هایی از اروپا در این گفت‌وگوها مورد توجه قرار گرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز