خبرگزاری کار ایران

گزارش «العربی‌الجدید» از دلیل به تأخیر افتادن سفر وزیر خارجه عمان به ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۹۰۶

روزنامه اماراتی از به تعویق افتادن سفر وزیر خارجه عمان به ایران برای نهایی کردن توافق آزادسازی اموال بلوکه شده ایرانی در مقابل آزادی ۳ شهروند دوتابعیتی خبر داد.

به گزارش ایلنا، منابع آگاه ایرانی در گفت‌وگو با روزنامه الجریده از به تعویق افتادن احتمالی سفر بدر بن حمد بن حمود آلبوسعیدی، وزیر خارجه عمان به تهران به دلیل «تحولات» خبر داد. این منبع به ماهیت این تحولات اشاره‌ای نکرد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که قرار بود امروز سه‌شنبه این سفر انجام شود اما به دلیل حساسیت پرونده‌هایی که پادشاهی عمان نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را در آن ایفا می‌کند، این سفر به روز دیگری موکول می‌شود.

منابع آگاه ایرانی صبح روز گذشته خبر داده بودند که وزیر خارجه عمان صبح روز سه‌شنبه در راس هیئتی سیاسی و امنیتی به ایران سفر خواهد کرد. علاوه بر این قرار بود یک هیئت سیاسی قطری نیز صبح روز سه‌شنبه به تهران سفر کنند.

به گفته این منابع آگاه، هدف از سفر وزیر خارجه عمان و هیئت همراه آن به ایران، تکمیل آخرین اقدامات در زمینه توافق تبادل زندانیان و آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران است. قرار است تهران در مقابل ۳ شهروند دوتبعیتی شامل مراد طاهباز تاجر ایرانی بریتانیایی و سیامک نمازی و پدرش محمدباقر نمازی شهروندان ایرانی آمریکایی را آزاد کند.

منابع آگاه همچنین به العربی الجدید عنوان کردند که دارایی‌های آزاد شده ایرانی در حساب‌های بانک مرکزی ایران در خارج از این کشور به ودیعه گذاشته خواهند شد. قرار است آمریکا نیز شهروندان ایرانی را که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت کرده بود، آزاد کند.

عمان و سوئیس میانجی‌گران اصلی میان ایران و آمریکا در چهار دهه اخیر پس از قطع روابط میان تهران و واشنگتن از سال ۱۹۸۰ محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر کشورهای دیگر منطقه نیز به لیست میانجی‌گران در روابط ایران و آمریکا افزوده شدند.

پادشاهی عمان طی سال‌های گذشته نقش فعالی را در وساطت میان تهران و واشنگتن و لندن برای تبادل زندانیان ایفا کرده است که آخرین وساطت موفق آن به آزادی نازنین زاغری، روزنامه‌نگار ایرانی بریتانیایی و انوشه آشوری در مقابل پرداخت بدهی انگلیس به ایران به مبلغ ۴۷۰ میلیون یورو مربوط می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز