خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

طرف آمریکایی نشان نداده که اراده‌ای برای بازگشت به تعهدات خود دارد/ آنچه میان ما و ایالات متحده باقی مانده فراتر از یک موضوع خاص است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۲۷۷

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مذاکرات وین برای ما مهم انتفاع اقتصادی و قطعی ملت ایران است؛ دولت پیشین ایالات متحده راه‌هایی را تعبیه کرده که منافع ملت یران به حداقل برسد. ما تحت تاثیر فشار رسانه‌ای قرار نمی‌گیریم. واقعا نمی‌دانیم که به توافق می‌رسیم یا خیر اما متعهد به دستیابی به توافق خوب هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک سالروز ملی صنعت هسته‌ای و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به سوالی در خصوص نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور گفت: صدای نمایندگان ملت در طی دوره‌های مذاکره همواره شنیده شده است. متنی هنوز به توافق نرسیده که درباره آن صحبت کنیم اما روشن است که با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت امور خارجه همه خطوط قرمز نعل به به نعل رعایت شده است و دلیل اینکه هنوز به توافق نرسیده‌ایم این است که خطوط قرمز ما هنوز از طرف غربی رعایت نشده است. اگر قرار بود که خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد. 

آمریکا هنوز اراده لازم برای رسیدن به توافق را نشان نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص دورنمای مذاکرات وین گفت: البته واقعا نمی‌توان به نتیجه آنچه در جریان است قضاوت کرد. ما هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده‌ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده‌ای برای بازگشت به تعهدات خود دارد. واشنگتن انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که برخی فشار حداکثری را حفظ کند. برای ما مهم انتفاع اقتصادی و قطعی ملت ایران است؛ دولت پیشین ایالات متحده راه‌هایی را تعبیه کرده که منافع ملت یران به حداقل برسد. ما تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم. منافع قطعی ملت ایران چراغ راه ماست و نمی‌دانیم که آیا به توافق می‌رسیم یا خیر چرا که آمریکا هنوز اراده لازم برای رسیدن به توافق نشان نداده است. متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما عازم وین خواهیم بود.  

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که رسانه دولت از سفر یکی از مقامات منطقه برای آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران خبر داده است، آیا این سفر به تبادل برخی زندانیان دو تابعیتی مرتبط است، گفت:  من از این خبر بی اطلاع هستم و فردا سفری در دستور کار قرار ندارد. در خصوص بدهی کره باید بدانیم که این کشور یک بدهی قطعی دارد که علی رغم مسلمات و قول‌ها این بدهی را پرداخت نمی کند و این یک موضوع دوجانبه است و به هیچ موضوع دیگری هم وابسته نیست. 

آنچه میان ما و ایالات متحده باقی مانده فراتر از یک موضوع خاص است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضع ایالات متحده برای خارج شدن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی گفت:  تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود و این موارد برای جلوگیری از انتفاع اقتصادی مردم ایران است. آنچه میان ما و ایالات متحده باقی مانده فراتر از یک موضوع خاص است. ما منتظر تصمیم کاخ سفید هستیم. 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر لغو سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران پس از دیدار با همتای اسرائیلی مطرح شده است، آیا این خبر صحت دارد و آیا ترکیه در حال فاصله گرفتن از ایران است، گفت: روابط ایران و ترکیه دامنه‌دار و یکی از باثبات‌ترین روابط طی چند صد سال گذشته است. سفر آقای اردوغان هم در زمان معین خودش انجام می‌شود. لازم است این موضوع را تاکید کنم که کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌‌گذارد مگر اینکه ناامنی با خودش ببرد. 

پنجره فرصت برای واشنگتن تا ابد باز نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که تا چه زمان منتظر تصمیم ایالات متحده می‌مانیم، گفت: آنچه بین ما و اروپا است گفت‌وگو شده و نهایی شده و نکته‌ای باقی نمانده است. آنچه باقی مانده تصمیم ایالات متحده است؛ ما ابتکارات آخر خودمان را هم از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا فرستاده‌ایم و زمانی که پاسخ مناسب دریافت کنیم، به وین سفر خواهیم کرد. البته این پنجره فرصت تا ابد باز نیست. 

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص میدان مشترک نفتی آرش و توافق عربستان و کویت برای بهره‌برداری از این میدان مشترک گفت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد و پیش از تحدید حدود نباید هیچ گونه برداشتی از این میدان مشترک صورت بگیرد. دولت کویت برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است و ما این را نشانه خوبی می‌دانیم که هیات‌ها اعزام شوند. 

ایران از تصمیم توقف کشت خشخاش استقبال می‌کند

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال دستور ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان چیست، گفت: ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر قرار داشته و شهدای زیادی را از دست داده است، از این تصمیم استقبال می‌کند و امیدوار هستیم این ممنوعیت، ممنوعیت در کشت و فرآوری باشد. ایران آمادگی دارد که برای کشت‌های جایگزین مذاکره کرده و انتقال دانش دشته باشد.   

آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته شده آخرین ابتکارات ایران که از طریق انریکه مورا به طرف آمریکایی منتقل شده از طرف این کشور رد شده و پیشنهادات جدیدی ارائه شده، این پیشنهادات چیست، گفت:  در خصوص موضوع پیشنهادات ایران روشن است که درباره جزییات آن نمی‌توانم صحبت کنم آنچه برای ما روشن است این است که آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند. برجام و گفت‌وگوهای وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش در برجام است و آمریکا بداند در این مسیر می‌تواند اقدامات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن، زیاده خواهانه است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: حقوق بشر ارزش والایی است ولی مسلم و روشن است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل مختلف نباید مورد اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. بارها این سازوکارها مورد سوءاستفاده کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است. شورای حقوق بشر باید وظایف خود را بدون توجه به این موضوعات دنبال کند. ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که جلوگیری کند از این‌که حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه کاملا سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است. 

عربستان سعودی تلاش کند تا حج امسال به خوبی برگزار شود

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در آستانه مراسم حج قرار داریم و این در حالی است که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان با تعلیق بلندمدت مواجه شده است، آیا مانند سنوات قبل هیاتی دیپلماتیک به عربستان اعزام خواهد شد یا شاهد بازگشایی اماکن دیپلماتیک خواهیم بود، گفت: این موضوع در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد طرح شد و من در سخنرانی خودم تاکید کردم که عربستان سعودی تلاش کند تا حج امسال به خوبی برگزار شود اما جزئیات را باید از سازمان حج و زیارت بپرسید. ما به عنوان دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد تا این کار به سامان بیفتد.  

موج آوارگان افغانستانی به ایران نمی‌تواند ادامه یابد/ هیأت حاکمه افغانستان به مسئولیت خود عمل کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درخصوص ایجاد موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران، گفت:  ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمانه ای بوده برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی است. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند تا واقعیات را تبدیل به مجاز کنند و در ذهن و جان عزیزان در افغانستان منتقل کنند یا برخی در داخل ایران موج افغانستان هراسی ایجاد کنند. دو ملت ایران و افغانستان دو ملت نزدیکی به هم هستند. هیأت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان باید به مسئولیت خود عمل کند موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسئولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هر چه ایران تلاش کند ظرفیت‌های ما محدود است.

جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند

خطیب‌زاده درخصوص بیانیه کشورهای عضو همکاری خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت:  جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای بی اساس و تکراری پنجاه و یکمین اجلاس وزرای شورای همکاری خلیج فارس، تکرار ملال آور این اتهامات بی پایه و بی اساس را نشانه ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می داند که مخالف روحیه همکاری که بین برخی از این کشورها و  ایران شکل گرفته ارزیابی می شود و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویاً آن را رد می کند. جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران بوده و تا ابد در خاک ایران خواهند بود. این اظهارات مداخله جویانه، در حوزه حاکمیت ملی و قلمروی سرزمینی ماست و قویا رد می شود و محکوم است. آنچه ما در داخل مرزهای خودمان انجام می دهیم، تماماً در حاکمیت ملی ماست و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست. تکرار ادعاهای بی اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی‌کند.

کشورهای همسایه فارغ از نگاه سیاسی، به مدیریت مشترک آب بپردازند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مساله حق آبه ایران از هیرمند گفت: بین ما و افغانستان یک قرارداد روشن مشخص وجود دارد متاسفانه موفق نشده به مسؤولیت خود عمل کند و این بسیار جای تاسف و نگرانی دارد و کمیساران عالی آب و هیأت‌ها با هم صحبت می‌کنند و این به عنوان رفتارهای غیر مسئولانه ضبط و مشخص شده است. 

خطیب‌زاده دهمچنین در پاسخ به سوالی در خصوص منشاء ریزگردها و دیپلماسی آب گفت:  نهادهای تخصصی باید در خصوص منشاء این ریزگردها نظر قطعی بدهند. باید حواسمان باشد دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد. این بدان معنا نیست که ما صرفاً به سدسازی های زیاد ترکیه در مجرای ورودی آبها در دجله توجه کنیم. همانطور که قبلاً گفتم باید گفت‎وگوهای جدی بین کشورهای منطقه انجام شود، باید مدیریت مشترک آبهای مرزی در این مناطق داشته باشیم، اینها میراث همه ما در این منطقه هست، صرف مرزهای جغرافیایی نمی تواند تعیین کننده مدیریت آنها باشد. حجم بسیار زیاد آبریز رودی مثل دجله در داخل خود عراق هست، خشک شدن هورهای جنوب عراق برای امروز و دیروز نیست و به تصمیمات سیاسی دولت صدام حسین باز می گردد و مدیریت کنترلی گسترده ای که بر روی دجله در داخل خود عراق انجام می شود و این سبب خشک شدن بسیاری از نقاط و متضرر شدن کشورهای منطقه شده است. فارغ از اینکه منشا ریزگردها کجاست باید همه کشورهای همسایه فارغ از نگاه سیاسی به مدیریت مشترک آبها در این منطقه بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز