خبرگزاری کار ایران

ارکانی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

دو اقدام مجلس در سال ۱۴۰۰ برای حمایت از شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان/ دولت از ظرفیت‌های قانونی فراهم شده به خوبی استفاده کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۳۱۱

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دو اقدام مجلس یازدهم در سال گذشته در راستای حمایت از شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان را تشریح کرد.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه شعار سال ۱۴۰۱ که توسط مقام معظم رهبری با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، گفت: بحث تولید طی چند سال گذشته همواره یکی از موارد مورد اشاره مقام معظم رهبری بوده است و این موضوع در شعار امسال که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته است که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته همواره توجه و تاکید ویژه‌ای بر حوزه دانش‌بنیان داشتند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس یازدهم در ادامه عنوان کرد: از قضا در مجلس یازدهم با وجود اینکه ما در سال گذشته نمی‌دانستیم شعار سال ۱۴۰۱ چه شعاری خواهد بود، اما یکی از طرح‌های مهم و محوری مجلس یازدهم که روی آن حدود یک سال کار شد و به صحن آمد و با تصویب در صحن و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد، بحث طرح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

وی افزود: در واقع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات دانش‌بنیان نقش بسیار مهم و چشم‌گیری در اشتغالزایی و توسعه کشور می‌تواند داشته باشد که تمامی ابعاد حمایتی مورد نیاز برای این حوزه در قالب این طرح دیده شده است.

ارکانی ادامه داد: یک موضوع دیگر که تقریبا با همین فضا مرتبط محسوب می‌شود بحث قانون مشهور «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» بود که خب یک مقداری هم پروسه آن طولانی شد و در نهایت آخرین ایرادات هم در هفته پایانی سال برطرف شد. ان‌شاءالله این هم به عنوان یک قانون پیشران در حوزه تسهیل حقوقی و فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکار و اشتغالزایی بتواند ریل‌گذار و بسترساز اشتغالزایی و حمایت از تولید شود.

وی افزود: این دو اقدام در واقع کارهای مهمی بود که قبل از نامگذاری شعار سال در مجلس یازدهم مرتبط با این نامگذاری انجام گرفت و به قانون تبدیل شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین اضافه کرد: ادامه پیشبرد این موضوع به امید خدا برعهده دولت خواهد بود که با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی از جمله این دو قانونی که تصویب شده، اقدامات و تلاش‌ها و برنامه‌های خود را در جهت بهبود وضعیت تولید به ویژه تولیدات پیشران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغالزایی مرتبط با این حوزه داشته باشد.

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به اینکه «معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان با چه موانعی مواجه هستند و دولت و مجلس چه اقداماتی را برای رفع موانع و تسهیل فعالیت آنان خواهند کرد»، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در مجموعه دولت همیشه در بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، بحث بروکراسی پیچیده اداری است، یک شرکت دانش‌بنیان که با حضور چند نفر نخبه بخواهد راه‌اندازی شود و محصول دانش‌بنیان خودشان را تجاری‌سازی کند با مشکلات متنوعی مواجه است. ما همواره مواردی را داشتیم که گلایه‌شان از استعلام‌ها و مجوزهای پیشینی یعنی قبل از شروع کار بوده که خب قانون بهبود فضای کسب و کار با هدف رفع این مانع البته نه فقط شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه برای همه مجموعه اقتصادی تهیه شده و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: یک مشکل دیگر که مانعی مهم برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود بحث تسهیلات بانکی، مشکلات دریافت تسهیلات و ضمانت‌های پیچیده و سنگینی است که بانک‌ها درخواست می‌کنند؛ با توجه به اینکه این شرکت‌ها معمولا یک شرکت نوپا و فاقد توانمندی مالی آنچنانی هستند، این مساله از جمله موضوعاتی است که باید در مجموعه دولت و سیستم بانکی و صندوق نوآوری و شکوفایی برطرف شود.

ارکانی عنوان کرد: به هر حال باید برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر به نحوی انجام شود که اگر نخبگان کشور بخواهند یک شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کنند و تولید دانش‌بنیان خود را تجاری‌سازی کنند، در فرآیند دریافت تسهیلات و حمایت‌های مالی و تامین مالی برای تولید، مشکلات فعلی را نداشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز