خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه واشنگتن هِنری در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام به گروگان تبدیل شده‌/ رسیدن به توافقی بدون حضور روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۴۹۲

استاد دانشگاه واشنگتن هِنری با تاکید بر اینکه با حل موضوع بحران، احیای توافق هسته‌ای ممکن خواهد بود، نوشت: رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست.

جوئل میگدل (Joel S. Migdal) استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن هِنری است، وی هم‌چنین مدت‌ها استادیار دانشگاه هاروارد بوده است.

 وی در گفت‌و‌گو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های فعلی و روند احیای برجام و مذاکرات وین  مطرح کرده است.

برجام به گروگان تبدیل شده‌ است

جوئل میگدل در ابتدا در مورد شرایط برجام با توجه به توقف مذاکرات و درخواست روسیه گفت: روسیه اکنون در تنگنای ناامیدکننده‌ای قرار دارد که از نظر اقتصادی تحت فشار قرار گرفته است. پس جای تعجب نیست که از توافق هسته‌ای به عنوان وسیله‌ای برای کاهش فشار اقتصادی دور گردن خود استفاده کند. برجام به گروگان برای حل  آنچه در اوکراین می‌گذرد، تبدیل شده است.

رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست

استاد دانشگاه واشنگتن هِنری در مورد رسیدن به توافق بدون حضور روسیه گفت: رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست. این به معنای بازتعریف چارچوب با شرکای مختلف مذاکره بدون روسیه است. رسیدن به توافق بدون روسیه غیرممکن نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: چین تا حدی  از پیامدهای جنگ اوکراین منحرف شده است تا به توافق هسته‌ای ایران فکر کند. ایران، تا آنجا که من می‌دانم، در مورد اینکه آیا چارچوب مذاکره جدیدی را که شامل روسیه نمی‌شود می‌پذیرد یا خیر، اظهارنظر نکرده است.

اگر آتش‌بس فوری در اوکراین برقرار شود، می‌توان تصور کرد روسیه با توافق موافقت کند

این استاد دانشگاه در مورد احتمال دستیابی به توافق با حضور روسیه هم گفت: ما باید ببینیم که آیا مذاکرات آتی در مورد جنگ اوکراین به راه‌حلی منجر می‌شود یا خیر. اگر آتش‌بس یا توافق گسترده‌تری وجود داشته باشد، می‌توان تصور کرد که روسیه با توافق موافقت کند.

 رسیدن به توافق ممکن است تا زمان حل بحران اوکریان به طول بینجامد

میگدل  همچنین در مورد سرنوشت مذاکرات گفت:  من فکر می‌کنم رسیدن به توافق هنوز ممکن است، به نظر منحتی محتمل است، اما ممکن است رسیدن به توافق کمی طولانی‌تر شود و تا آشکار شدن وضعیت اوکراین و حل بحران اوکراین به طور بیانجامد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز