خبرگزاری کار ایران

حسن‌بیگی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت از مواضع برجامی خود در برابر تندروها دفاع نمی‌کند/ عده‌ای در مواجهه با رویدادهای مختلف همواره از دنده چپ بلند می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۷۲۴

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: دولت باید از مواضع خودش در برجام مقابل تندروها محکم دفاع کند که مشاهده می‌کنیم دفاع نمی‌کند که  این امر باعث شده است مقداری اذهان عمومی مغشوش و نگران شود.

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با احیای توافق برجام و دعوای‌شان در نشست با وزیر امورخارجه بر سر این دور از مذاکرات و تشکیل کمیته‌ای  برای جلوگیری از ادامه گفت‌‌وگوهای برجامی و دیدارشان با رئیس‌جمهوری گفت: در هر کشوری عده‌ای نان مخالفت با هر اقدامی را به عنوان نان حلال برای خودشان انتخاب می‌کنند.

وی تاکید کرد: بله در هر کاری انتقاداتی وجود دارد و بر کسی هم پوشیده نیست انتقاد سازنده برای کشور مفید است اما مخالفت‌های دائمی قطعا برای کشور و مردم ضرر خواهد داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به این‌که عده‌ای در داخل کشور همواره گوش‌شان به زبان مخالفان است، ادامه داد: برخی احساس‌شان بر این است بدون آن‌که حرف‌شان منطق و پشتوانه حقوقی داشته باشد. کسانی هم هستند که سخن مخالف‌شان را می‌پسندند و به آن‌ها هم رأی می‌دهند. امروز پس از ۴۳ سال از انقلاب عده‌ای همواره در رویدادهای مختلف کشور از دنده چپ بلند می‌شوند و مخالفت‌هایی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اما نکته دیگری که حائز اهمیت در موضوع برجام است این است که ما ۱۳ سال مذاکره داشتیم و بعد از این همه سال مذاکره به نتیجه رسید و امضا شد؛ در مقطعی بحث برد –برد بود و در مقطعی هم برد –باخت شد.

حسن‌بیگی یادآور شد: البته در برجام چند بند بسیار ناقص وجود داشت که نباید گنجانده می‌شد و به اعتقاد من با چانه زدن و وقت تلف کردن می‌توانستیم این نواقص را برطرف کنیم. یکی از بندهایی که در برجام پیش‌بینی نشده بود این بود که دیوانه‌ای همچون ترامپ در آمریکا قدرت می‌گیرد و یکجانبه از برجام خارج می‌شود و دیگر کشورها هم غیرقانونی و غیرعقلایی از او تبعیت می‌کنند؛ باید چنین چیزی پیش‌بینی و برایش تضمین گرفته می‌شد و یا در بندی دیگر این نکته حتما عنوان می‌شد تا برای سایر کشورها قابل اجرا نباشد که این اتفاق رخ نداد. 

وی بیان کرد: نکته دوم مکانیزم ماشه است که این مکانیزم خطرناک‌تر از خروج آمریکا برجام بود و اگر یک مقداری اطرافیان آقای ترامپ عاقل بودند  و بررسی می‌کردند از برجام خارج نمی‌شدند، بلکه او می‌توانست مکانیزم ماشه را فعال کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صد البته فعال کردن مکانیزم ماشه خطرناک بود، به دلیل آن‌که سال‌ها دانشمندان ما یکسری اقداماتی را انجام دادند که اگر اتفاقی می‌افتاد همه این فعالیت‌ها متوقف می‌شد، وقتی همه فعالیت‌ها متوقف شود، پرسنل‌ عظیمی بیکار و دانشمندان با مشکلاتی مواجه می‌شدند و در بُعد علمی هم کشور باز با نقص مواجه و با عقب افتادگی‌ روبه‌رو می‌شد.

وی با بیان این‌که ما با خروج ترامپ از برجام ضررها را دادیم، افزود: خروج آمریکا از برجام باعث شد دیگر کشوری برای سرمایه‌گذاری حتی سرمایه‌گذاری مستقل به کشور ما نیاید که ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد شد. پول‌های ایران را بلوکه کردند و از آن طرف صادرات روزانه نفت ایران کاهش چشمگیری پیدا کرد و معیشت مردم مورد حمله قرار گرفت و دلار از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان رسید و این ضربه سنگینی بود که به اقتصاد وارد کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: شاید دلیل مخالفت بخشی از کسانی که امروز انتقاداتی را مطرح می‌کنند این است که تیم مذاکره‌کننده مذاکراتش را به استحضار ملت ایران نمی‌رساند. از طرفی هم بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به این مذاکرات و چیزی که امروز می‌خواهد به‌عنوان برجام امضا شود سوالاتی دارند مبنی بر‌این که آیا نظرات مقام معظم رهبری و خواسته ملت ایران در این دور از مذاکرات در نظر گرفته شده است؟ آیا نواقص گذشته برطرف شده است؟ کسی چیزی  نمی‌داند و لذا بعضی از افراد دلسوزانه و مصلحانه نقد می‌کنند و اعتراض می‌کنند.

وی ادامه داد: اما بحث مخالفت گروه‌های سیاسی جداست؛ ملت ایران برای آنها وقعی قائل نیست. البته این گروه‌ها همواره زبانشان دراز است و بلندگو در اختیار دارند و سعی می‌کنند از جایگاه معنوی برخی از علما که در گذشته از آن‌ها حمایت می‌کردند سوءاستفاده کرده و در این زمینه اقداماتی را انجام دهند، این گروه‌ها باید بدانند مردم برای نظرات تندورها اهمیتی  قائل نیستند اما به دلیل این‌که آنان مقدار محدودی مخاطب دارند و در کشوری مانند ایران حاکمیت مردم وجود دارد طبیعی است مخالفان و موافقان نظرات خود را بیان کنند.

حسن‌بیگی تاکید کرد: دولت باید از مواضع خودش در برجام مقابل تندروها محکم دفاع کند که مشاهده می‌کنیم دفاع نمی‌کند که این باعث شده مقداری اذهان عمومی مغشوش و نگران شود.

وی افزود: حقیقت قضیه آن است که حتماً باید نمایندگان مردم درخصوص مذاکرات توجیه شوند آنان بتوانند  پرس‌و‌جو کنند و از طرفی هم بین خادم و عناصری که به نوعی بی‌ربط مخالفت می‌کنند تفاوت قائل شوند در داخل کشور آنان را معرفی کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما در مجموع با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود دوره بعد آقای ترامپ رای بیاورد قطعاً باید در این مقطع به گونه‌ای برجام اصلاح و نوشته شود که اگر دو مرتبه آقای ترامپ رای آورد و خواست از برجام خارج شود اولاً تضمین گرفته شود که با خروجش اتفاقی نمی‌افتد ثانیاً دیگر کشورها مستلزم اجرای فرامین امثال ترامپ نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز