خبرگزاری کار ایران

اویل پرایس گزارش داد؛

ایران، آمریکا را زیر پا گذاشته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۸۹۱

اویل پرایس در تحلیلی به تاثیرات احیای برجام بر بازارهای نفتی پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از اویل پرایس، پس از یک تعلیق طولانی مدت، به نظر می رسد ایران آماده است تا رسماً به صف صادرکنندگان نفت بپیوندد - شاید در اوایل سال ۲۰۲۲ - اگر تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته ای جدیدی دست یابند و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد.

مذاکره کنندگان ایران و پنج قدرت جهانی  در تلاش برای احیای توافق هسته ای تاریخی ایران در سال ۲۰۱۵، مذاکرات را از سر گرفتند. در توافق ۲۰۱۵، پنج قدرت جهانی، یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، روسیه و چین، قبل از اینکه دولت ترامپ این توافق را لغو کند و تحریم‌ها را در سال ۲۰۱۸ اعمال کنند ، در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های ایران را کاهش دادند.

آخرین دور از مذاکرات در وین - هشتمین - پس از وقفه ۱۰ روزه آغاز شد که به مذاکره کننده ایرانی اجازه داد تا برای رایزنی به کشور بازگردد. دور قبلی پس از یک تعویق پنج ماهه برگزار شد و با ورود یک دولت تندرو جدید به ایران، با تنش بر سر مطالبات جدید ایران همراه بود. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام به طور پیوسته تمام محدودیت‌های برجام را رد کرده است و اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است.

ایالات متحده آمریکا. نسبت به سرنوشت دور جدید مذاکرات با احتیاط خوشبین است و می گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تهران با رویکرد سازنده تری به میز مذاکره آمده است یا خیر. این احساسی است که همتای اتحادیه اروپا آن را به اشتراک گذاشته است:

  انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده داشت، پس از جلسه افتتاحیه گفت:اگر در روزها و هفته های آینده سخت کار کنیم، باید نتیجه مثبتی داشته باشیم.اما تصمیمات سیاسی بسیار سختی خواهد بود که باید گرفته شود.

سوال میلیون دلاری در حال حاضر این است که در صورت انعقاد یک توافق جدید چقدر نفت می توانیم از ایران انتظار داشته باشیم. مهمتر از آن، آیا سرمایه گذاران شروع به تعامل با ایران پس از تحریم خواهند کرد؟

به هر حال، بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت ایران، در سابقه خود گفته است که بزرگترین آرزویش همیشه افزایش تولید نفت ایران به شش میلیون بشکه در روز بوده است. بدیهی است که چنین سطحی از تولید باعث ایجاد آشفتگی قابل توجهی در بازارهای نفتی متعادل خواهد شد.

اما جاه طلبی های نفتی ایران چقدر واقع بینانه است ؟

سال گذشته، بایدن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام یا توافق هسته ای ۲۰۱۵ را رد کرد . مذاکرات در اوایل آوریل آغاز شد،  جمهوری اسلامی در ابتدا اجازه داد تا نظارت محدود به مدت سه ماه دیگر تا ۲۴ مه ادامه یابد، اما توافق جدید با آژانس برای ادامه نظارت بر فعالیت های خود در رابطه با برجام را رد کرد.

اما همانطور که سایمون واتکینز، یکی از کارشناسان اقتصادی در ماه ژوئن به درستی پیش‌بینی کرد، وضعیت اقتصادی وخیم ایران احتمالاً ایران را مجبور می‌کند که در نهایت نظارت و امضای توافق هسته‌ای جدید را زودتر از زودتر بپذیرد. واتکینز خاطرنشان کرد که ذخایر ارزی ایران به شدت کاهش یافته و به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است در حالی که ذخایر طلای این کشور اکنون ناچیز است.

 آشکار است که ایران تحریم های آمریکا را زیر پا گذاشته است. توانسته تحریم‌ها را دور بزند. 

 ایران تولید خود را ۰.۶ مگابایت در روز در سال افزایش داده است و در صورت موفقیت مذاکرات وین، ۱.۴ مگابایت دیگر  در روز دیگر ممکن است به تولید ایران بازگردد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز