خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا:

حل مسأله برجام شبیه حل مشکل زن و شوهری است که با هم صحبت نمی‌کنند و بستگانشان باید دخالت کنند/ اروپا باید فعالانه‌تر اقدام کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۶۲۹

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا تاکید کرد: حل مساله برجام شبیه حل مشکل زن و شوهری است که با هم صحبت نمی‌کنند و دوستان و بستگانشان مجبورند دخالت کنند تا شاید بتوانند آنها را آشتی دهند.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا و روند احیای برجام پرداخت.

مخالفان بایدن آماده‌اند تا به هر کاری که او در مورد ایران انجام می‌دهد، حمله کنند

آمریکا قادر به دادن هیچ امتیازی به ایران نیست

ویلیام بیمن در مورد مذاکرات وین گفت: مذاکرات در حال حاضر به بن‌بست رسیده است. ایالات متحده به دلیل فضای سیاسی کنونی در ایالات متحده که دولت بایدن در معرض حملات مستمر جمهوری‌خواهان است، قادر به دادن هیچ امتیازی به ایران نیست. به عنوان مثال، دولت بایدن یک جوی  را در رسانه‌ها راه‌اندازی کرد و گفت که شاید برخی از دارایی‌های ایران که هنوز در ایالات متحده مسدود شده‌اند، بتواند به عنوان نشانه حسن نیت از سوی ایالات متحده آزاد شود. این اتفاق نیفتاد؛ این صرفا یک بیانیه و گمانه‌زنی بود تا ببینیم واکنش عمومی چه خواهد بود. نتیجه این شد که در مطبوعات گزارش شد که آمریکا «۳.۵ میلیارد دلار به ایران داده است». این کاملاً نادرست بود، اما نشان می‌دهد که مخالفان بایدن چقدر آماده هستند تا به هر کاری که او در مورد ایران انجام می‌دهد، حمله کنند. به هر حال، شایعه ۳.۵ میلیارد دلاری به طور گسترده در جامعه ایرانی-آمریکایی پخش شد و در آنجا ادعا شد که "بایدن از ایران حمایت می‌کند".

وی در ادامه گفت: در مورد ایران، دولت تنها یک «اهرم» برای تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام دارد و آن افزایش یا کاهش غنی‌سازی اورانیوم است. دولت ایران معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را که برجام به آن وابسته است، نقض نکرده است، اما هر بار که ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد، مطبوعات در غرب شروع به صحبت درباره فاصله ایران با ساخت بمب هسته‌ای می‌کنند. این البته مسخره است. ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد. اما واکنش بیش از حد آشکار مطبوعات غربی هر بار که ایران غنی‌سازی را افزایش می‌دهد، نشان می‌دهد که این چیزی است که دولت ایران می‌تواند به عنوان اهرم فشار در مذاکرات جاری از آن استفاده کند. مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که برای انعقاد توافق‌نامه‌ برجام عجله ندارند و مایلند تا زمانی که ایالات متحده مایل به لغو تحریم‌های اقتصادی بدون هیچ پیش‌شرطی برای بازگشت به توافق شود، صبر کنند.

زمانِ دولت بایدن برای احیای برجام رو به کاهش است

این استاد دانشگاه در مورد احیای برجام گفت: من بدبین هستم که برجام به دلیل تحرکاتی که در بالا توضیح دادم، احیا شود. اگر قرار باشد از طریق معجزه‌ای این توافق دوباره احیا شود، تقریباً به طور قطع در شکل تجدیدنظر شده خواهد بود. برای تمام اهداف عملی، این یک توافق کاملاً جدید خواهد بود. علاوه بر این، زمان برای دولت بایدن در حال اتمام است. ممکن است حزب دموکرات حامی بایدن کنترل کنگره را در انتخابات نوامبر سال آینده از دست بدهد و قدرت او برای اقدام بیشتر کاهش یابد.

وی در ادامه اضافه کرد: برجام تا زمانی که هم ایالات متحده و هم ایران تمایل نداشته باشند به طور همزمان به طرف مقابل امتیاز بدهند، نمی‌تواند احیا شود. در حال حاضر این امر غیرممکن به نظر می رسد. دولت بایدن در داخل کشور ضعیف‌تر از آن است که بتواند این کار را انجام دهد و سران ایران حاضر نیستند از تنها اهرم چانه‌زنی که در اختیار دارند یعنی غنی‌سازی اورانیوم چشم‌پوشی کنند. هم ایران و هم دولت بایدن برای احیای توافق باید یک «برد» کسب کنند. برای ایران، یک برد، حذف تمام یا بخشی از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده است. برای دولت بایدن، ایرانی‌ها باید با کاهش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح برجام موافقت کنند و چیز دیگری به آن اضافه کنند - برای مثال، محدود کردن فناوری موشک‌های بالستیک متعارف، عقب‌نشینی از حمایت حزب‌الله و برخی گروه‌های نظامی اما باید شرایطی ایجاد شود که هر دو طرف "برنده" باشند تا پیشرفتی حاصل شود.

اروپا باید برای احیای برجام، از حاشیه خارج شود و فعالانه‌تر اقدام کنند 

ارتباط طرف‌ها در مذاکرات با مشکل مواجه شده است

ویلیام بیمن برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات به مشارکت‌کنندگان در مذاکرات توصیه کرد: اول، قدرت‌های اروپایی باید در مذاکرات بسیار فعال‌تر باشند. آنها در حال حاضر در حاشیه هستند و هیچ نقشی را ایفا نمی‌کنند. ایالات متحده طرف اصلی این مذاکرات است و ایالات متحده حتی با اروپایی‌ها، چین، روسیه و ایران هم در اتاق نیست. این وضعیت ناخوشایند به این معنی است که حتی ارتباطات در مذاکرات نیز با مشکل مواجه شده و ناشیانه است. چین و روسیه در ترغیب ایالات متحده به انجام کاری موثر نیستند، زیرا ایالات متحده به شدت با هر دو کشور بر سر مسائل دیگر مشکل داشته و تضاد منافع دارند. اما چین و روسیه ممکن است در متقاعد کردن ایران به دادن امتیاز موفق باشند که اظهارات این روزها هم همین را نشان می‌دهد. به طور خلاصه، سایر طرف‌های مذاکرات برجام به غیر از ایران و ایالات متحده، در صورت وجود امید به احیای این توافق، باید تقویت شده و نفوذ خود را اعمال کنند.

حل مساله برجام شبیه زن و شوهری است که با هم صحبت نمی‌کنند و بستگانشان باید دخالت کنند

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد مخالفت اسرائیل با برجام گفت: اسرائیل طرف این توافق نیست، اما اخیرا، یایر لاپید، وزیر خارجه جدید اسرائیل، گفته که اسرائیل با «توافق» با ایران مخالفت نخواهد کرد، مشروط بر اینکه این شرایط برای اسرائیل قابل قبول باشد.

درست است که «تأیید» اسرائیل برای یک توافق کار را برای پرزیدنت بایدن بسیار آسان‌تر می‌کند، اما به اسرائیل قدرت بسیار بیشتری از آنچه واقعاً لیاقتش را دارد، می‌دهد. اسرائیل طرف برجام نیست بنابراین دادن چنین قدرتی به اسرائیل، به نظر من، بی‌پروا است.

وی افزود: همانطور که در بالا اشاره کردم، هر بار که ایالات متحده یا ایران حتی به امتیاز دادن به طرف مقابل اشاره می‌کنند، دشمنان سیاسی داخلی آنها به آنها حمله می‌کنند. تنها راه‌حلی که من می‌بینم یک راه حل میانجی است که سایر شرکای برجام نقشی قدرتمند و فعال داشته باشند. حل مساله برجام شبیه حل مشکل زن و شوهری است که با هم صحبت نمی‌کنند و دوستان و بستگانشان دخالت می‌کنند و آنها را مجبور به آشتی می‌کنند. به تعبیر ایرانی، آمریکا و ایران از دست یکدیگر عصبانی هستند و باید مجبور به جبران آشتی شوند.

توافق نصفه و نیمه فقط آب برجام را گل آلود می‌کند

ویلیام بیمن خاطرنشان کرد: توافق نصفه و نیمه فقط آب برجام را گل آلود می‌کند. هیچ‌کس راضی نخواهد بود و اگر در کوتاه‌مدت در داخل کشور به عنوان «بازنده» شناخته شود، هم دولت بایدن و هم دولت ایران متضرر خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز