خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه یوسی‌ال‌اِی در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکلات فعلی در وین از قبل قابل پیش‌بینی بود/ گذر زمان به نفع ایران نیست/ اسرائیل خواهان تداوم تحریم‌ها به عنوان نماد وفاداری آمریکا به خودش است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۵۵۱

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی لغو تحریم‌ها را برای احیای برجام ضروری دانست و گفت: مشکلات فعلی در وین از قبل قابل پیش‌بینی بود اما گذر زمان به نفع ایران نیست.

ریچارد اندرسون، (Richard D. Anderson) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا) است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها و احتمال احیای برجام در مذاکرات وین مطرح کرد. 

مشکلات فعلی در وین از قبل قابل پیش‌بینی بود 

ریچارد اندرسون در ابتدا گفت: همانطور که بارها گفتم در وین مشکلاتی وجود دارد که همگی از قبل قابل پیش‌بینی بودند. توافق هسته‌ای برای هر دو طرف قابل قبول است، اما نگرانی‌هایی در مورد مسائل مورد اختلاف بین طرفین در وین وجود دارد.

تحریم ها مانع جدی برای احیای برجام است 

وی در ادامه به موانع احیای برجام در وین اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی و مانع جدی برای احیای برجام من فکر می‌کنم تحریم های آمریکا است و لغو تحریم‌ها مهم‌ترین مساله برای رسیدن به توافق در وین است. دلیل مشکلات فعلی تحریم‌هاست چراکه ایران به دلیل تحریم‌ها از تعهدات خود فاصله گرفته است و تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، به تعهدات خود در برجام بازنمی‌گردد. بنابراین تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها مهم‌ترین قدم برای احیای برجام است. 

 دومین مشکل اصلی بی‌اعتمادی طرفین به یکدیگر است

برخی در دولت ایران مخالف برجام هستند

این استاد دانشگاه  در ادامه گفت: مشکل اصلی دیگر بی‌اعتمادی طرفین به یکدیگر است. بایدن می‌خواهد به برجام بازگردد اگر ایران اعلام کند که پایبندی خود به برجام را از سر می‌گیرد، تحریم‌های مربوط به برجام را لغو می‌کند. اما ایران اعلام کرده که می‌خواهد همه تحریم‌ها برداشته شود. هیچ یک از طرفین به به این مسائل اعتماد ندارند. از طرفی هم برخی در دولت ایران مخالف برجام هستند. 

اسرائیل خواهان تداوم تحریم‌ها به عنوان نماد وفاداری آمریکا به خودش است

این استاد دانشگاه همچنین به نگرانی‌های اسرائیل در مورد مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: اسرائیل و حامیان اسرائیل در آمریکا خواهان این هستند که تحریم‌ها به عنوان نماد وفاداری آمریکا به اسرائیل تداوم یابد. 

گذر زمان به نفع ایران نیست

وی همچنین اضافه کرد: اگر ایران برجام را می‌خواهد، بهتر است پیشنهاد آمریکا را بپذیرند، گذر زمان به نفع ایران نیست چراکه احتمالا در انتخابات دموکرات‌ها کنگره را از دست می‌دهند. بنابراین بایدن نمی‌تواند اقدامی کند که حامیان اسرائیل را از خود دور کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز