خبرگزاری کار ایران

حجت شمامی در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات به موفقیت برسد ایران می‌تواند بخشی از بازوی اقتصادی خود را در حوزه انرژی فعال کند/ روسیه از نگاه احتمالی ایران به حوزه صادرات گاز نگران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۶۸

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: اگر توافق صورت بگیرد و ایران این امتیاز را داشته باشد که به بازیگر مطرح حوزه انرژی مبدل شود، روسیه به عنوان تامین کننده ۴۱ درصد انرژی اروپا دچار مساله می‌شود. با این حال روسیه هم مراقب است که توافق صورت بگیرد و فضاهایی برای ایران آزاد شود و هم از طرفی نگران این مساله است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به رقیب این کشور مبدل نشود تا تسلط ۴۱ درصدی را از دست بدهد.

رضا حجت شمامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل نقش روسیه در مذاکرات وین و در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به مسکو پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات وین و درخواست آمریکا از این کشور و چین برای تاثیرگذاری بر ایران به منظور تعدیل مطالبات خود در مذاکرات، روسیه تا چه میزان می‌تواند در حوزه تاثیرگذار باشد، گفت: روسیه و چین در بحث هسته‌ای چه به لحاظ تاریخی و چه ژئوپلیتیکی با ایران زاویه‌هایی دارند. بحث بر سر این است که اگر مذاکرات به موفقیت برسد ایران می‌تواند بخشی از بازوی اقتصادی خود را در حوزه انرژی فعال کند. ایران براساس برخی منابع اولین و براساس سایر منابع دومین منابع گاز جهان را دارد و سومین منابع نفت پس از ونزوئلا و عربستان را دارا است و این موضوع نشان می‌دهد ایران می‌تواند قطب صادرات نفت و گاز در جهان باشد.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها برداشته شود نمی‌گوییم ایران یک باره به این قطب تبدیل خواهد شد اما می‌تواند یکی از بازیگران مهم باشد. همین امر نشان می‌دهد ایران به طور بالقوه می‌تواند از مسیر ترکیه، مسیر آذربایجان و عراق و سوریه بخشی از نیاز اروپا به گاز را تامین کند.

وی افزود: اگر توافق صورت بگیرد و ایران این امتیاز را داشته باشد که به بازیگر مطرح حوزه انرژی مبدل شود، روسیه به عنوان تامین کننده ۴۱ درصد انرژی اروپا دچار مساله می شود. با این حال روسیه هم مراقب است که توافق صورت بگیرد و فضاهایی برای ایران آزاد شود و هم از طرفی نگران این مساله است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به رقیب این کشور مبدل نشود تا تسلط ۴۱ درصدی را از دست بدهد.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: از طرفی اگر این مذاکرات شکست بخورد، از منظر نگاه بیرونی این نگرانی وجود دارد که ایران به باشگاه دارندگان سلاح هسته‌ای بپیوندد و این مساله فضای حاکم بر منطقه را با تنش روبرو خواهد کرد و این برای روسیه خطرناک است. با این حال در مجموع اگر کلان نگاه کنیم، در نوع رابطه روسیه، ایران و چین منافع تنگاتنگ در حوزه‌های ژئوپلیتیک زیاد است، در نتیجه این دو کشور خواهان این هستند که توافق صورت بگیرد و اطمینان دارند که ایران حداقل در میان‌مدت نگاه ضدغربی دارد و حکومت ایران را به خود نزدیک و بخشی از اتحاد ضدغرب می‌دانند.

وی افزود: برای چین هم رفع تحریم‌ها از این جهت حائز اهمیت است که بتواند بدون هرگونه مشکل نیاز خود از نفت ایران را تامین کند.

حجت شمامی گفت: تاکنون ایران نخواسته به سمت تامین گاز اروپا حرکت کند و همچنین کمترین حضور را در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز داشته تا بتواند در موارد دیگر از همراهی روسیه بهره‌مند شود. ما در برخی از رخدادها متوجه می‌شویم کوتاه آمدن در برخی موارد اصلا به سود منافع ایران نیست و روسیه می‌توانست با ایران همکاری کند تا پس از درشت گویی‌های سران آذربایجان، در داخل زیر فشار افکار عمومی قرار نگیریم. حالا که قرار است کشورها و حتی متحدان در حوزه‌های ژئوپلیتیکی ابزارهای فشار را برای یکدیگر نگه دارند، بهتر است ایران نگاهی به صادرات گاز به اروپا داشته باشد.

وی ادامه داد: آمریکا بر این تفکر است که روسیه می‌تواند بر نوع مذاکرات ایران تاثیرگذاری داشته باشد. روسیه و ایران منافع مشترکی دارند که بر همین اساس مسکو می‌تواند خواسته‌های ایران در مذاکرات را تسهیل کند. این مساله عجیب و پیچیده نیست اما اینکه نگاه داخل به روسیه منفی است افکار عمومی به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز