خبرگزاری کار ایران

استادیار دانشگاه جورج تاون در گفت‌وگو با ایلنا:

برنامه هسته‌ای ایران نتیجه تنش با آمریکاست/ باید تغییر اساسی در نگرش و لفاظی واشنگتن نسبت به تهران ایجاد شود/ با ایران صلح کنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۴۵۳

استادیار دانشگاه جورج تاون تاکید کرد که ایران برنامه هسته‌ای خود را ترک نمی‌کند و برای رسیدن به نتیجه باید تغییر اساسی در نگرش و لفاظی واشنگتن نسبت به تهران ایجاد شود.

بیرول باشکان استادیار  دانشگاه جورج تاون است. او دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه نورث وسترن است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها، احیای برجام و مذاکرات برجامی پرداخت. 

ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار نمی‌گذارد 

 فکر نمی‌کنم مذاکرات در این دور منجر به پیشرفت شود​ 

بیرول باشکان در ابتدا در مورد شانس موفقیت مذاکرات برجامی وین با توجه به از سرگیری مذاکرات گفت: من فکر نمی‌کنم که مذاکرات در این دور منجر به پیشرفت شود، زیرا به ریشه بحران نمی‌پردازد. روند برنامه هسته‌ای ایران یک نتیجه است، نه یک علت. ابتدا باید به علت پرداخته شود و  علت آن  روابط خصمانه آمریکا و ایران و تنش میان این دو کشور است. اگر شاهد احیایی هم باشیم تغییری در برجام رخ نمی‌دهد . من فکر نمی‌کنم که ایران برنامه خود را کنار بگذارد.

 باید تغییر اساسی در نگرش و لفاظی آمریکا در قبال ایران ایجاد شود

این استاد دانشگاه در ادامه به شرایط و موانع پیش روی احیای برجام اشاره کرد و گفت: از زمان انقلاب ایران، روابط تهران و واشنگتن با تنش و اختلاف همراه بوده است. به نظر من  باید تغییر اساسی در نگرش و لفاظی آمریکا در قبال ایران ایجاد شود.

وی ادامه داد: من مطمئنم که در هر دو طرف عزمی جدی برای احیای برجام وجود دارد اما فکر نمی‌کنم که این تلاش بتواند در شرایط تغییری ایجاد کند. حداقل من در این باره مطمئن نیستم. 

بازنگری اساسی سیاست خارجی اسرائیل و عربستان سعودی، راه حل کاهش تنش‌هاست 

بیرول باشکان برای رسیدن به نتیجه به اعضای برجام توصیه کرد: با ایران صلح کنید و اسرائیل و عربستان سعودی را تشویق کنید تا  صلح کنند. ایران را تشویق کنید تا از برخی گروه‌ها حمایت نکند. بازنگری اساسی سیاست خارجی اسرائیل و عربستان سعودی و حل اختلاف‌ها با ایران راه‌حل کاهش تنش‌هاست. 

این استاد دانشگاه در مورد این که آیا امکان دستیابی به توافق در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر گفت: بله این احتمال هست ولی اختلاف‌ها میان ایران و آمریکا که علت شرایط فعلی است، کماکان ادامه دارد. 

وی در مورد نتیجه سفر گروسی و تاثیری که این سفر بر مذاکرات برجامی داشته است، گفت: همه چیز بستگی به این دارد که آژانس چقدر احیای توافق و رسیدن به توافق را ضروری می‌بیند و به آن نیاز دارد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز