خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کرنل در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌ها موجب روی کارآمدن مخالفان مذاکره در ایران شد/ تداوم همکاری تهران با آژانس برای موفقیت مذاکرات ضروری است/ آمریکا باید برای بهبود روابط با ایران، مخالفت‌های اسرائیل را نادیده بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۳۷۲

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل از سرگیری مذاکرات را اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و گفت: اگر موافقان توافق در هر کشور بتوانند بر مخالفان غلبه کنند، می‌توان برجام را زنده نگه داشت.

متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها و چالش‌های موجود در آستانه از سرگیری مذاکرات پرداخت.

از سرگیری مذاکرات نشانه خوبی است 

اگر موافقان توافق در هر کشور بتوانند بر مخالفان غلبه کنند، می‌توان برجام را زنده نگه داشت

متیو آنتونیدر ابتدا گفت: این اتفاق که طرفین بار دیگر برای مذاکرات آماده می‌شوند و آماده دیدار با یکدیگر برای احیای برجام بدون پیش‌شرط هستند، اتفاقی خوب است اینکه طرفین توافق کرده‌اند مذاکرات را از سر بگیرند، در واقع به نظر من نشانه خوبی است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: البته پیش‌بینی رفتار ایالات‌متحده در مورد تصمیم برای روابط با ایران  دشوار است.  اینکه آمریکا بلافاصله پس از نشست وین چه تصمیمی در مورد لغو تحریم‌ها بگیرد، خیلی مشخص نیست. به نظر می‌رسد که هم در ایران و هم در آمریکا موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای وجود دارند. اگر موافقان در هر کشور بتوانند بر مخالفان غلبه کنند، آن‌گاه می‌توان برجام را زنده نگه داشت، لازمه نجات برجام این است که موافقان این توافق برای احیای آن تلاش کنند.

آمریکا باید برای بهبود روابط با ایران، مخالفت‌های اسرائیل را نادیده بگیرد 

وی همچنین به مخالفت‌های اسرائیل با برجام اشاره کرد و گفت: طبیعی است که اسرائیل به شدت با برجام و احیای توافق با ایران مخالف است، اما ایالات متحده باید به راحتی و قاطعانه تمایلات و مخالفت‌های اسرائیل را نادیده بگیرد و برای احیای برجام تلاش کند. تا زمانی که دولت بایدن در سیاست خود در قبال ایران از اسرائیل پیروی می‌کند و منافع اسرائیل و روابط خوب با اسرائیل را در نظر بگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که شاهد بهبود زیادی در روابط میان ایران و آمریکا باشیم.

تحریم‌ها موجب روی کارآمدن مخالفان مذاکره در ایران شد

آنتونی با انتقاد از سیاست تحریم‌ها گفت: سیاست تحریم‌ها در مورد ایران به وضوح شکست خورد و تنها انتقادهای داخلی را در ایران تقویت کرد و مخالفان مذاکره را روی کار آورد و به انتخاب دولتی در ایران منجر شد که در مورد غرب مواضع سرسختانه‌‌تری دارد و مذاکره با آن دشوارتر است و به راحتی راضی به مذاکره نمی‌شود.

تداوم همکاری ایران با آژانس برای موفقیت مذاکرات لازم است

وی همچنین به روابط ایران و آژانس و سفر احتمالی گروسی به ایران پرداخت و گفت: آینده همکاری و روابط ایران و آژانس مهم است. ایران به همکاری با آژانس نیاز دارد همکاری ایران با آژانس برای موفقیت مذاکرات هم لازم است. اگر بدبینی و اختلاف میان ایران و آژانس تقویت شود، من هم به موفقیت مذاکرات برجامی هم بدبین می‌شوم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز