خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکران در گفت‌‌وگو با ایلنا:

مواضع آمریکا و اسرائیل در قبال ایران متفاوت است/ تحریم‌ها به این زودی از بین نمی‌رود/ منبع اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه رقابت بین کشورهای منطقه است​/ پیش‌بینی نتیجه مذاکرات ایران و عربستان زود است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۶۸۸

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران با تاکید بر اینکه مواضع آمریکا و اسرائیل در قبال ایران تا حد زیادی با هم متفاوت است، گفت: دولت بایدن نمی‌تواند تضمین دهد که دولت آینده دیگر برجام را ترک نخواهد کرد.

کارل کالتنتالر (Kaltenthaler,Karl) استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است.

 دولت بایدن نمی‌تواند تضمین دهد که دولت آینده دیگر برجام را ترک نخواهد کرد

کارل کالتنتالر در ابتدا گفت: به هیچ وجه دولت بایدن نمی‌تواند تضمین دهد که در صورت بازگشت به توافق با دولت ایران، دولت آینده دیگر این توافق را ترک نخواهد کرد. این نه تنها برای ایران بلکه برای کسانی که در ایالات متحده معتقدند برجام بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، نگران‌کننده است.

وی افزود: راه برون رفت از این بی‌اعتمادی این است که وضعیت امنیتی قابل توجهی متفاوت از ایران وجود داشته باشد. اما این مشکل مرغ و تخم مرغ است. ایران موضع دفاعی خود را حفظ می‌کند زیرا احساس می‌کند از سوی ایالات متحده و متحدانش تهدید شده است، درحالی که ایالات متحده و متحدانش از رفتار ایران احساس خطر می‌کنند. سخت است که به زودی شاهد تغییر این وضعیت باشیم.

مواضع آمریکا و اسرائیل در قبال ایران از جهات مهمی متفاوت است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد مواضع اسرائیل و آمریکا در قبال ایران گفت: مواضع آمریکا و اسرائیل در قبال ایران از جهات مهمی متفاوت است. سیاست اسرائیل بر این فرض استوار است که ایران در تلاش برای دستیابی به قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای است و این کار را ادامه خواهد داد حتی اگر به تعهدات خود در برجام بازگردد. دولت بایدن معتقد است که می‌تواند حرکت ایران به سوی توسعه سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کند. در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای نشان دادن اسرائیل و ایالات متحده در جهت هماهنگی سیاست‌ها تا حدودی وجود دارد و این تفاوت اساسی در نحوه نگرش دو کشور به مقاصد هسته‌ای ایران، همگرایی واقعی سیاست‌ها را غیرممکن می‌کند. این یک مشکل مهم برای ایران ایجاد می‌کند و احتمال درگیری را افزایش می‌دهد. در حال حاضر جنگ سایه‌ای بین ایران و اسرائیل با ترور و اقدام به ترور در جریان است. امیدوارم که این روند بیشتر تشدید نشود.

تحریم‌ها به این زودی از بین نمی‌رود 

وی در ادامه به ارسال سوخت توسط ایران برای لبنان و سوریه اشاره کرد و گفت: اقدام ایران در ارسال نفتکش‌های سوخت به لبنان و سوریه، تلاش دولت ایران برای تقویت رویکرد مخالفت با غرب است و تأثیر آن بر وضعیت کلی لبنان ناچیز است. از نظر سیاست تحریم‌ها علیه ایران، این احتمال وجود ندارد که به زودی از بین برود مگر اینکه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در مورد برجام و سایر موضوعات مانند موشک‌های بالستیک و حتی گروه‌های مورد حمایت ایران حاصل شود. این تحریم‌ها به آمریکا و متحدانش تا حدی اهرم فشار بر ایران را می‌دهد. کنار گذاشتن سیاست تحریم‌ها این اهرم را از بین می‌برد. به همین دلیل، ممکن است تحریم‌ها در برخی موارد کاهش یابد، اما به این زودی‌ها به طور کامل لغو نمی‌شوند.

۲ عامل اصلی شکست آمریکا در افغانستان

این استاد دانشگاه در مورد شکست آمریکا در افغانستان گفت: اول از همه، ایالات متحده هرگز "قصد حکومت بر جهان" را نداشته است. اکثریت مردم ایالات متحده نسبت به مداخلات خارجی  نسبتاً حساسیت نشان می‌دهند. برخی از مداخلات اخیر ایالات متحده خوب اندیشیده شده و برخی دیگر نه چندان زیاد. هدف هرگز اشغال دائم عراق یا افغانستان نبود. اما اولین خروج آمریکا از عراق منجر به ظهور و شکست داعش شد. خروج اخیر آمریکا از افغانستان منجر به تصرف این کشور توسط طالبان شد. هیچ یک از این سناریوها برای منطقه و ایران نیز خوب نبوده است. برای پاسخ به این سوال در مورد شکست تلاش‌های ایالات متحده برای ایجاد یک افغانستان باثبات و دموکراتیک، باید به دو عامل اشاره کرد؛ اولاً، دولت افغانستان که از حمایت ایالات متحده برخوردار بود، قادر به حفظ ارتش خود نبود و بدون کمک آمریکا نتوانست در مقابل طالبان دوام بیاورد. دوم، حمایت طالبان از سوی برخی همسایگان افغانستان نقش بسیار مهمی در توانایی این گروه افراطی برای حفظ عملیات و پیروزی نهایی ایفا کرد.

کالتنتالر یادآور شد: حضور ایالات متحده در افغانستان قبل از هر چیز به منظور جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به  پایگاه القاعده یا دیگر گروه‌های افراطی علیه ایالات متحده بود. ایالات متحده به منظور ایجاد یک افغانستان با ثبات و با هدف حمایت از حقوق همه شهروندان خود، از ایجاد یک رژیم دموکراتیک حمایت کرد.

منبع اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه رقابت بین کشورهای داخل منطقه است​

وی با ابراز نگرانی نسبت به بی‌ثباتی در منطقه گفت: رقابت قدرت‌های بزرگ بر خاورمیانه تأثیر می‌گذارد. این رقابت تا حدی بر بی‌ثباتی منطقه می‌افزاید. اما منبع اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه رقابت بین کشورهای داخل منطقه است. 

هنوز برای پیش‌بینی نتیجه مذاکرات ایران و عربستان زود است 

این استاد دانشگاه در مورد مذاکرات ایران و آژانس نیز گفت: گفتن اینکه مذاکرات در بغداد روابط ایران و عربستان را بهبود می‌بخشد، واقعاً دشوار است. نشانه‌های مثبتی در مورد مذاکرات طرف ایرانی وجود دارد اما تا حد زیادی سکوت از سوی سعودی‌ها و  حجم کمی از اطلاعاتی که از مذاکرات به دست می‌آید، گمانه‌زنی درباره موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آنها را سخت می‌کند و کمی برای حدس در مورد بهبود روابط این دو کشور زود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز