خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ کسی فکر نمی‌کرد احیای برجام تا این حد طولانی شود/ شاید به دلیل نزدیکی مواضع قوای ایران، مذاکرات برای تهران آسان شود/ تحلیل دوران طالبان و تعامل کشورها با این گروه

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۷۱۰

استاد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه افغانستان با طالبان مانند قبل از سال ۲۰۰۱ خواهد شد، گفت: پاکستان نقش بیشتری در دوران طالبان بازی خواهد کرد.

جان تیرمن مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و احیای برجام پرداخت: 

دولت بایدن نسبت به اسرائیل بسیار سخاوتمند عمل کرده است

جان تیرمن در ابتدا در مورد احیای برجام گفت: ایران انگیزه بسیار قوی برای پیروی از برجام و لغو بسیاری از تحریم‌های وضع شده دارد. بنابراین، من معتقدم که این توافق دوباره و به زودی احیا خواهد شد. موانع همیشه برای احیای برجام وجود داشت و در سال ۲۰۱۵ هم انعقاد توافق با مانع مواجه شد. اما به نظر می‌رسد دولت بایدن نسبت به اسرائیل بسیار سخاوتمند بوده است و به نظر می‌رسد همین مساله یکی از دلایل کاهش انتقادات اسرائیل از این توافق است.

هیچ تحلیل‌گر آمریکایی فکر نمی‌کرد احیای برجام، زمان زیادی طول بکشد

وی افزود: نکته مهم این است که پیش‌بینی زمان برای احیای توافق سخت است ما همه فکر می‌کردیم برجام در ماه‌های قبل احیا شود بنابراین گفتن زمان احیای برجام دشوار است هیچ تحلیل‌گر آمریکایی فکر نمی‌کرد این مدت، زمان زیادی طول بکشد.

شاید به دلیل نزدیکی مواضع دیگر قوا با رئیس‌جمهور ایران، مذاکرات برای تهران آسان شود

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: احتمالا تغییر دولت شرایط را برای مذاکره تغییر می‌دهد. شاید کمی سخت شود اما به دلیل نزدیکی مواضع دیگر قوا با رئیس‌جمهور ایران شاید مذاکرات برای ایران آسان شود. من همیشه مذاکرات برجامی و این توافق را به طور کلی جدا از سایر مسائل ایران و آمریکا (سوریه ، یمن، حقوق بشر) می‌دانم. 

افغانستان با طالبان مانند قبل از سال ۲۰۰۱ خواهد شد

جان تیرمن در ادامه در مورد تنش در افغانستان اضافه کرد: شگفت‌آور نیست که طالبان در جنگ پیروز شده است. مدتهاست که توسط بسیاری از ناظران، از جمله ارتش ایالات متحده این پیروزی قابل پیش‌بینی بود و تصور می‌شد. اکنون افغان‌ها باید با این عواقب سخت دست و پنجه نرم کنند. افغانستان با طالبان درست مانند قبل از سال ۲۰۰۱ خواهد شد. آنها ممکن است کمی رفتارشان را تعدیل کنند تا در تجارت و سایر فعالیت‌های جهانی گنجانده شود.

پاکستان نقش بیشتری در دوران طالبان بازی خواهد کرد

وی در مورد نقش ایران و پاکستان در افغانستان گفت: ایران در اسکان بسیاری از پناهندگان در این کشور بسیار خوب عمل کرده است اما نفوذ ایران بر طالبان محدود است. پاکستان نفوذ قابل توجهی بر طالبان دارد و نقش بیشتری در دوران طالبان بازی خواهد کرد. 

هر زمان همسایگان به جای شلیک گلوله با یکدیگر صحبت کنند، یک پیشرفت محسوب می‌شود

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد نشست بغداد گفت: این نشست را مثبت ارزیابی می‌کنم  هر زمان که رقبا و همسایگان به جای شلیک و گلوله و ابزارهای نظامی با یکدیگر برای حل مشکلات صحبت کنند، این یک امتیاز و پیشرفت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز