خبرگزاری کار ایران

استیتزمن بررسی کرد؛

روسیه و ایران؛ خوشحال از خروج آمریکا و نگران از تسلط افراط‌گرایی در افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۱۸۴

استیتزمن در تحلیلی به تسلط طالبان بر افغانستان پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از استیتزمن، روسیه و ایران، دو کشوری که از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بسیار متاثر خواهند شد، آماده مشارکت با این گروه هستند به شرط آنکه رویه خود را اصلاح کند.

برای هر دو کشور، خروج ایالات متحده از قلب کوه‌های هندوکوش یک دستاورد استراتژیک بزرگ است، اما بازگشت طالبان همچنین خطراتی را برای امنیت منطقه به دنبال دارد که نمی‌توان آنها را دور از انتظار دانست. گروه‌های رادیکال همسایه نگرانی بزرگی برای ایران است، روسیه هم از افراطی‌گری نگران است.

روسیه با طالبان تماس گرفته، اما به رسمیت شناختن دولت جدید را در حالت تعلیق نگه داشته و گفته که بر اساس رفتار این گروه در منطقه تصمیم می‌گیرد.

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان در مصاحبه با رادیو مسکو گفت:  سفیر روسیه در افغانستان، روز سه‌شنبه با هماهنگ‌کننده طالبان برای بحث در مورد تامین امنیت سفارت روسیه دیدار می‌کند. سفیر ما با نمایندگان  طالبان در تماس است.

کابلوف سپس توضیح داد که "رهبری روسیه بسته به میزان مسئولیت‌پذیری آنها بر کشور تصمیم می‌گیرد که طالبان را به رسمیت بشناسد یا خیر. هیچکس در این زمینه عجله نمی‌کند. همه چیز به رفتار مقامات جدید بستگی دارد. ما از نزدیک خواهیم دید که چگونه آنها در آینده نزدیک مسئولانه بر کشور حکومت خواهند کرد. به دنبال این نتایج، رهبری روسیه نتایج لازم را خواهد گرفت. "

یک مقام آگاه گفت: روس‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که طالبان به این سرعت پیش رود.

وی خاطرنشان کرد که روسیه واقعاً نگران افراطی‌گری است.

ایرانیان  از خروج نیروهای آمریکایی-اولویت اول خود- خوشحال هستند اما از افزایش رادیکالیسم در همسایگی خود نگرانند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز دوشنبه بدون نام بردن از طالبان گفت: "ما مانند ۴۰ سال گذشته از مردم افغانستان و اراده آنها حمایت می‌کنیم."

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز