خبرگزاری کار ایران

دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا:

عراق با ابتکار نشست امنیتی به دنبال ایجاد نشاط دیپلماتیک در کشورش است/ بغداد با چه مکانیسمی می‌خواهد مشکلات کشورهای منطقه را حل کند؟/ عراقی‌ها نگران تکرار تجربه تلخ افغانستان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۹۹۵

سفیر پیشین ایران در عراق با تاکید بر اینکه در این برهه به نظر می‌رسد کنفرانس بغداد تنها نشستی برای نشست است، افزود: چگونه عراق می‌خواهد مکانیسمی بیابد که در چهارچوب آن مشکلات فیمابین ترکیه و سعودی یا ایران و سعودی و یا حتی ایران و مصر، اردن را حل کند؟ باید ببینیم آیا در این مشکلات تنها مسائل منطقه‌ای دخیل است یا فشارهای فرامنطقه‌ای کشورها را دچار تنش کرده است؛ برای مثال عربستان نقش منفی در روابط ایران و کویت دارد یا آمریکایی‌ها در روابط ایران و عربستان دخیل هستند.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص برگزاری کنفرانس امنیتی بغداد و دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان برای حضور در این نشست با حضور سران کشورهای عرب منطقه و برخی دیگر از کشورهای فرامنطقه‌ای، در پاسخ به سوالی در رابطه با اهداف عراق برای برگزاری چنین کنفرانسی گفت: عراق در برگزاری چنین نشستی، طیفی از اهداف داخلی و خارجی را دنبال می‌کند؛ در بعد داخلی از منظر امنیتی و همچنین کارکرد نوعی نشاط دیپلماسی که تاثیرات خاصی در این کشور دارد. همچنین عراقی‌ها خیلی علاقمند هستند که با کشورهای پیرامونی و خارج از منطقه ارتباط داشته باشد و جمع این دو گروه در شرایط عدم تعارض به سر ببرند و به همین منظور نیز علاقمندی برای برگزاری نشست‌هایی از این دست در عراق وجود دارد تا نوعی همگرایی میان کشورهایی که با آن‌ها در ارتباط هستند ایجاد کنند.

سفیر پیشین کشورمان در عراق همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران و عربستان هر دو در سطح بالا به این نشست دعوت شده‌اند، آیا این چشم انداز وجود دارد که نشست امنیتی بغداد بتواند سطح تنش میان این دو هسایه را کاهش دهد، گفت: عالم سیاست و روابط بین‌الملل جدی‌تر از آن است که دو یا چند کشور با یک نشست و قرار گرفتن زیر یک سقف بتوانند مشکلات خود را حل کنند؛ در سال یک مرتبه در سازمان ملل و گاهی در مجامع عمومی در اروپا رهبران دنیا زیر یک سقف کنار هم می‌نشینند ولی این شرایط به معنای حل مشکلات نیست و لازمه کاهش یا رفع تنش، داشتن برنامه و مکانیسمی است که بتواند این همگرایی را تقویت کند.

وی با تاکید بر اینکه در این برهه به نظر می‌رسد کنفرانس بغداد تنها نشستی برای نشست است، افزود: چگونه عراق می‌خواهد مکانیسمی بیابد که در چهارچوب آن مشکلات فیمابین ترکیه و سعودی یا ایران و سعودی و یا حتی ایران و مصر و اردن را حل کند؟ باید ببینیم آیا در این مشکلات تنها مسائل منطقه‌ای دخیل است یا فشارهای فرامنطقه‌ای کشورها را دچار تنش کرده است؛ برای مثال عربستان نقش منفی در روابط ایران و کویت دارد یا آمریکایی‌ها در روابط ایران و عربستان دخیل هستند.

دانایی‌فرد در پاسخ به این سوال که آیا اساسا اراده‌ای در کشورهای منطقه برای حل و فصل مشکلات فیمابین وجود دارد یا خیر، گفت:  صحبت این است که اگر  اراده کشورها نیز وجود داشته باشد، باید مکانیسمی بتواند این اراده را محقق کند. 

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این حوزه این است که منطقه در شرف تغییرات و نماد عینی آن نیز خروج آمریکا از افغانستان است. آمریکایی‌ها در برنامه‌های اعلامی خود در ماه‌های اخیر بارها بر سیاست بازگشت به ناوها تاکید کرده‌اند به این معنا که معتقد هستند که ما بیش از دو دهه خودمان را در بیابان‌ها سرگرم کردیم و باید مجددا به دریا برگردیم و به دنبال این هستند که منطقه را به اختیار یا به اجبار که بحث دیگری است، ترک کنند. 

وی افزود: به نظر می‌رسد عراق به عنوان کشوری که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند و به زودی نیز انشاالله این نیروهای آن را ترک می‌کنند، به خوبی درک می‌کند که لازم است تنش‌های کشورهای پیرامونی تبدیل به همگرایی شود. بیش از هر کشوری، عراق این خطر را حس می‌کند و نگران تکرار تجربه تلخ افغانستان است که برای این کشور تکرار نشود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز