خبرگزاری کار ایران

سلیمی در‌ صحن مجلس:

اکنون فضای مجلس به شکلی نیست که درباره ملاحظات اخلاقی بحث کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۹۶۸

نماینده مردم دلیجان با طرح چندین ایراد نسبت به دو فوریتی الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، مخالفت خود با ماده واحده آن را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان در مخالفت با ماده واحده طرح دوفوریتی الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان اظهار داشت: با رویکردی که در این ماده وجود دارد و پیشنهادی که به کمیسیون محترم آیین‌نامه داده شده به صورت کلی موافقم، اما ملاحظاتی وجود دارد این ملاحظات به این ترتیب است که تذکر ماهیتاً جنبه یادآوری و گوشزد کردن دارد؛ به عبارت روشن‌تر ما دو نوع تذکر داریم؛ یک تذکری که جهت یادآوری و گوشزد کردن است و یک تذکر که جنبه توبیخی دارد. سوال این است ما اینجا به صورت کلی می‌خواهیم الزام کنیم که هرکسی تذکر می‌دهد، دولت پاسخ بدهد؟ اگر تذکر جنبه یادآوری داشته باشد، الزام چه معنایی دارد؟

وی افزود: در تذکرات که جنبه توبیخی دارند ما بحثی نداریم و موافق با بحث هستم، اما اگر جنبه یادآوری دارد آیا باید دولت را ملزم به پاسخگویی پاسخ کتبی کنیم؟ این مسئله باید روشن شود. به نظر می‌رسد در آیین‌نامه عمدتاً تذکر جنبه یادآوری دارد.

نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: سوال و استیضاح جنبه توبیخ دارد اما در آیین‌نامه یک شکل سوم اضافه شد به اسم تذکر. تذکر وقتی مقابل سوال و استیضاح است، آنچه برداشت می‌شود معنای یادآوری در آن اشراف شده است. بنابراین باید توضیح داده شود که این تذکر به معنای توبیخ است یا جنبه یادآوری دارد.

وی ادامه دارد: نکته دوم این است که الزام به پاسخ باید یک مابه‌ازا داشته باشد ممکن است یک یا ده کارت زرد به وزیر بدهیم اما مابه‌ازایی ندارد. چون ما مجازات مشخص نکرده‌ایم وزارتخانه  پاسخ نمی‌دهد، اگر پاسخ نداد، نه ضمانت اجرا دارد و نه از آن طرف عدم پاسخگویی یا پاسخگویی ما به ازا دارد. فقط اینگونه است که مردم آن مسئله را بدانند و مسئولان شرمنده شوند؛ یعنی ما به ازای اخلاقی دارد و نه حقوقی.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: اکنون فضای مجلس به گونه‌ای نیست که درباره ملاحظات اخلاقی بحث کنیم و اینکه مردم متوجه شوند که ما این اقدام را انجام دادیم یا نداده‌ایم. مساله بعدی اینکه اگر تذکر کتبی حذف شود و زمانی سیستم‌ها مورد حمله سایبری قرار بگیرد یا هک شود، چه باید کرد؟ چرا تذکرات کتبی را حذف کنیم. در پاره‌ای از اوقات نیاز به تذکرات کتبی داریم. این مغایر با اصل ۸۵ است که وظیفه خودمان را به دیگران واگذار کنیم. اکنون چهار هزار تذکر در مورد مباحث فوری انجام شده‌ است، اینجا منظور از فوریت چیست؟ لطفاً این ماده واحده به کمیسیون ارجاع شود تا ملاحظات در آن دیده و اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز