خبرگزاری کار ایران

نقره‌کار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تقسیم کار و تعادل قوا برای مبارزه با فساد باید منسجم و همپوشان باشد/ سیاستگذاری عمومی ضد فساد نیازمند جامع‌نگری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۲۲۸

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: تقسیم کار و تعادل قوا برای مبارزه با فساد باید منسجم و همپوشان باشد تا کارکردها متناسب با اصل مسئولیت و تناسب و انطباق در حقوق اداری نتیجه مثبت دهد و از شلختگی و خنثی سازی و تداخل و تعارض اجتناب شود.

محمدصالح نقره‌کار‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص لایحه مدیریت تعارض منافع، اظهار کرد: حکمرانی فساد ستیز مرهون مدیریت تعارض منافع است. سیاستگذاری عمومی تابع اصول حقوق عمومی ناظر بر استقرار موازین منصفانه و تثبیت ملاحظات عادلانه‌ای است که محصول آن تأمین منافع همگانی است. 

این وکیل دادگستری افزود: هر چه کارکردها و رویکردهای حکمرانی به منافع همگانی ناب‌تر و بی‌پیرایه‌تر باشد، امیدواری به سلامت سامانه عمومی بیشتر می‌شود و هر آنچه در سیبل تعارض منافع با همگان تعبیر شود، انحراف از خیر عمومی و گسترش سرطان فساد فراگیر را مستعدتر می‌سازد.

وی در خصوص موازی کاری قوا برای مبارزه با فساد نیز گفت: اقدامات راهبردی سه قوه در عرصه فسادزدایی موازی کاری نیست. سیاستگذاری عمومی ضد فساد نیازمند جامع‌نگری است. با این نگاه تقسیم کار سه قوه در مسیر پیشگیری و مواجهه با فساد نمی‌تواند مصداق تداخل کارکردهای تفکیک شده قلمداد شود.

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: آنچه جوهر لایحه مدیریت تعارض منافع است، دقیقا مقوم سیاست‌های راهبردی قضایی در حوزه اعمال اصل ۴۹ قانون اساسی است.

نقره کار بیان کرد: این سیاست در تمام ارکان حکمروایی باید جریان داشته باشد که راهبردهای اثربخش و کارآمد و تحقق پذیر در عرصه فساد موردی و سیستماتیک اتخاذ کنند و زمینه انفعال و سستی در مواجهه با صورت‌های پیدا و پنهان فساد و مماشات‌گری با مفاسد ابراز نکنند.

این حقوقدان افزود: خطر نفوذ و تسری غدد بدخیم فساد در اندام و ارکان حکمروایی به قدری نگران‌کننده است که همه تلاش‌های قوا تاکنون ناکافی تحلیل شود؛ البته تقسیم کار و تعادل قوا باید منسجم و همپوشان باشد تا کارکردها متناسب با اصل مسئولیت و تناسب و انطباق در حقوق اداری نتیجه مثبت دهد و از شلختگی و خنثی سازی و تداخل و تعارض اجتناب شود.

وی اضافه کرد: سازمان حکمروایی برای کارایی و اثربخشی در کارزار ضد فساد نیازمند برنامه‌ریزی هماهنگ و تقسیم کار قوام یافته و اراده سیاسی مستمر است. اقدامات نوبه‌ای-موردی یا قائم به شخص و بی‌پشتوانه نمی‌تواند فسادزدایی حکمروایی را در پی داشته باشد.

نقره کار اظهار کرد: تسریع مجلس در تصویب لایحه مدیریت تعارض منافع می‌تواند در قانونیت بخشی به راهبرد فسادزدایی مدد رساند. برنامه جامع اقدام علیه فساد متکی بر قانونمندسازی روند‌های مبارزه و پیشگیری و توصیف روشن عناصر سه‌گانه بزه فساد از عیث مادی و روانی و قانونی است و مدیران و شهروندان باید تصویر واضحی از اقدامات فاسد و پیامد بزه‌انگارانه مستوجب عقاب داشته باشند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز