خبرگزاری کار ایران

مجتبی صدریا در نخستین کنگره حزب ندای ایرانیان:

در بحثمبارزه با فساد، چین می‌تواند الگوی خوبی برای ایران باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۰۴۶

اگر قاره آسیا در پرتو این نهاد رشد کند، می‌تواند نخستین نهاد بین‌المللی مستقل از دلار را به وجود ‌آورد و تنها نقطه ضعف چینی‌ها اوضاع و مسائل داخلی این کشور است که ممکن بود قاره‌ای به دور از دلار را نپذیرد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: مساله نیروی انسانی در تمامی دنیا یکی از مهمترین مسائلی است که درباره آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا دولت‌ها بتوانند از این سرمایه‌ ملی استفاده کنند که متاسفانه در کشور ما چنین چیزی رخ نداده است و فقط منابع ما مانند منابع معدنی و زیرزمینی دچار دست‌خوردگی می‌شوند. اما منابع انسانی ما در این بین توجه دولت‌ها را به خود جلب نمی‌کنند و درباره آنها تصمیم‌گیری نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی صدریا در اولین کنگره حزب ندای ایرانیان با اشاره به اقدامات مارشال‌دوگل بیان داشت: تمامی اقداماتی مانند اقدامات دوگل مساله‌اش به هم زدن جایگاه دلار در جهان بود. به گونه‌ای که ساختار برتن - وودز را چینی‌ها ساختند که آن بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا بود و می‌توان آن را یک اقدام غیردلاری ارزیابی کرد و این بانک در اقدامات خود بسیار آگاهانه و هوشمندانه یک قاره را مشخصا در اختیار خود گرفت. تا قاره‌ای را فارغ از دلار به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: اگر قاره آسیا در پرتو این نهاد رشد کند، می‌تواند نخستین نهاد بین‌المللی مستقل از دلار را به وجود ‌آورد و تنها نقطه ضعف چینی‌ها اوضاع و مسائل داخلی این کشور است که ممکن بود قاره‌ای به دور از دلار را نپذیرد.

این پژوهشگر اصلاح‌طلب با اشاره به نخست‌وزیر چین در این خصوص ابراز داشت: در چین و به خصوص در بحثمستقل شدن و دوری از محوریت دلار اعتقادات مردم نسبت به دولت کم شد و شکاف‌هایی در این بین به وجود آمد. به گونه‌ای که رئیس جمهور چین کاری کرد که قریب به هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای حزب کمونیست در چین ناپدید و فراری شدند به گونه‌ای که بعضی از آنها از چین مهاجرت کردند و عده‌ای دیگر هم جرات ابراز اظهارات خود را در فضای کنونی چین ندارند و بنده در مصاحبه‌ای که با دانشجویان چینی داشتم آنها این نکته را مطرح می‌کردند که رئیس جمهورشان کاری کرده که دولتمردان از گرفتن رشوه در چین هراس دارند که البته این موضوع می‌تواند برای ایران الگوی خوبی باشد.

وی در پایان اظهارات خود با اشاره به بحثآسیای فارغ از دلار تصریح کرد: اگر بحثدلار در آسیا به ورطه فراموشی سپرده شود، قطعا تاثیراتی را در اقتصاد ایران خواهد داشت که البته باید بگوییم این تاثیرات می‌تواند جایگاه بسیار مناسبی در بحثاقتصادی برای ایران به وجود آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز