خبرگزاری کار ایران

چند سطر به یاد سیاستمدار خوش‌ سیمای انقلاب

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۸۸

کسی چهره مریض یا بدحال طباطبایی را ندیده بود و همه‌‌ جوانی خوش‌سیما و خوش‌پوش را به خاطر می‌آوردند که در عکس‌ها کنار امام می‌ایستاد همین‌ها کافی بود کسی درگذشت او را باور نکند.

ایلنا: وقتی خبر درگذشت سیدصادق طباطبایی به دلیل سرطان ریه در دوسلدورف آلمان در دنیای اینترنت منتشر شد٬ تنها واکنش طبیعی بچه‌های تحریریه این بود که این هم مثل دیگر اخباری است که برای چهره‌های شناخته شده ساخته می‌شود و تایید و تکذیب آن٬ بعد از آن مدتی به گوش می‌رسد.

کسی چهره مریض یا بدحال صادق طباطبایی را ندیده بود و همه‌‌ همان جوان خوش سیما و خوش پوش را به خاطر می‌آوردند که در عکس‌ها کنار امام می‌ایستاد یا هر از‌گاهی به تلویزیون می‌آمد؛ همین‌ها کافی بود کسی درگذشت او را باور نکند.

خواستیم با تلفنی که از او داشتیم تماس بگیریم و بگوییم آقای طباطبایی شایعه خبر درگذشت شما را هم درست کردند. می‌خواستیم این را هم بگوییم شما که مدتی است کاری به کسی ندارید و حتی مصاحبه‌ای هم ندارید٬ چرا باید این خبر را برای شما بسازند. دیدیم خبر در اینستاگرام خواهرزاده او هم آمده بود و نوشته شده بود دایی صادق(صادق طباطبایی) هم دار فانی را وداع گفت.

حقیقت آن بود که هنوز هم کسی دلش نمی‌آمد خبر درگذشت صادق طباطبایی را باور کند.

طباطبایی برای کسی٬ به خاطر برادر همسر سیّداحمد خمینی یا خواهر‌زاده امام موسی صدر بودن٬ دوست داشتنی نبود٬ خودش آنقدر محبوب بود که به تنهایی و بدون آنکه برادر و خواهرزاده و دایی کسی باشد٬ ارزش داشته باشد.

برای خیلی‌ها صادق طباطبایی؛ ‌‌ همان جوان خوش پوشی بود که همزمانی که از اصلاحات مدرن حکومت می‌گفت٬ اعتقاد و پایبندی‌اش به مذهب پابرجا بود.

نسل پیش هنوز به خاطر دارند هر از‌گاه جوانی با لباس آراسته به تلویزیون می‌آمد و حرف‌هایی می‌گفت که دیگران آن زمان خیلی توجهی به آن نداشتند؛ وقتی در بحبوحه انقلاب بود٬ از مصائب انقلاب می‌گفت و در روزهای جنگ جور دیگری حرف می‌زد. به خاطر نزدیک بودنش به امام خمینی(ره)، خاطرات جالبی داشت که در کتاب ها، مقالات و مصاحبه‌هایش در رادیو و تلوزیون و روزنامه از آنها می‌گفت.

شاید همین خصوصیات٬ در کنار تحصیلات و سوابق او بود که طباطبایی را سخنگوی اولین دولت انقلاب کرد و یکی از پنج نامزدهای نخستین انتخابات ریاست جمهوری.

طباطبایی سیاستمداری خوش ذوق، تاریخدان و نویسنده‌ای خوش قریحه بود و معمولا اهالی روزنامه و رسانه برای مصاحبه با او با علاقه وقتی از او می‌گرفتند و هماهنگ می‌کردند ساعتی با او باشند.

کسانی نزدیک‌تر به او می‌گویند اهل ذوق و هنر هم بوده و تنهایی خود در خانه کامرانیه‌اش را با عکاسی و فیلمبرداری و خطاطی و نقاشی و پرورش گل می‌گذراند.

طباطبائی به گفته خودش به توصیه و راهنمائی دائی‌اش٬ امام موسی صدر از‌‌ همان دوران دبیرستان در قم به فراگیری موسیقی آوازی و مقامی ایران روی آورده بود. در دوران تحصیل و تدریس و مبارزه در آلمان باز هم به توصیه امام صدر به مطالعه و آشنائی با موسیقی کلاسیک اروپا پرداخته وخود بدون معلم به آموزش پیانو روی می‌آورد.

بعد از بازگشت از اروپا به ایران به همراه امام خمینی در بهمن سال ۵۷ و ورود به عرصه دولت و سیاست و مسؤولیت‌های اجتماعی، با موسیقیدانانی چون تجویدی و شجریان و مشکاتیان و یاحقی دوستی داشت و کلاس‌های پیانو را با تکنیک نوازندگی مرحوم مرتضی خان محجوبی فرا گرفت.

صادق طباطبایی متولد سال ۱۳۲۲ در شهر قم و فرزند آیت‌الله محمدباقر سلطانی بروجردی بود و پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد.

وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن سی و دو سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

طباطبایی در دانشگاه بوخوم نزد پروفسور گرهارد فلایدرر، بیوشیمیست نامدار و قهرمان ژنتیک جهان رفته و در زمره اصحاب آن دانشمند برجسته قرار می‌گیرد. دو سال قبل از آن یکی از همکاران پروفسور فلایدرر در دپارتمان بیوشیمی بوخوم موفق به دریافت جایزه شیمی نوبل گشته بود.

طباطبایی در سال ۱۹۷۱(۱۳۵۰) به عضویت جامعه پژوهشگران آلمان DFG درآمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست‌ها منتشر می‌شده‌ است.

در سال ۱۳۵۷ همراه امام خمینی به ایران ‌آمد و ابتدا در وزارت کشور معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه و برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را بر عهده داشت.

زمان دولت مهندس بازرگان٬ معاونت سیاسی ایشان و سخنگوی دولت موقت و همچنین وزیر مشاور در این دولت بود.

بعد از استعفای مهندس بازرگان تا ریاست جمهوری رجایی ایشان سرپرستی نخست وزیری را با حکم حضرت امام عهده‌دار بود.

کسانی که با او مصاحبه کرده‌اند یا کسانی که بیشتر به او نزدیک بودند٬ سیگار کشیدن او را به خاطر می‌آورند؛ مسئله‌ای که عاقبت او را از پای انداخت بیمارستانی در شرق آلمان نیز نتوانست بعد از کلی شیمی درمانی و معالجه٬ از پس سرطان ریه او بر بیاید. وقتی هم که به ایران آمد برادرش٬ دکتر عبدالحسین طباطبایی از پزشکان مشهور مداوایش را ادامه داد.

اعضای تحریریه و کارکنان خبرگزاری کار ایران(ایلنا) درگذشت دکتر سیدصادق طباطبایی را به خانواده محترم ایشان و خانواده معزز امام خمینی و حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تسلیت می گوید و برای آنها طلب صبر می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز