خبرگزاری کار ایران

افتخاری در نشست خبری:

پیشنهاد بازگشایی خانه‌احزاب به وزیر کشور ارسال شده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۱۷

یشنهاد بازگشایی خانه‌احزاب به وزیر کشور ارسال شده تا پس از تایید و اصلاح نهایی برای معاونت سیاسی ارسال شود و احزاب بتوانند در قالب سازوکارهای پیش‌بینی شده خانه‌احزاب را بازگشایی کنند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور گفت: پیشنهاد بازگشایی خانه‌احزاب به وزیر کشور ارسال شده تا پس از تایید و اصلاح نهایی برای معاونت سیاسی ارسال شود و احزاب بتوانند در قالب سازوکارهای پیش‌بینی شده خانه‌احزاب را بازگشایی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر افتخاری در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره اهم فعالیت‌های انجام شده در مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور گفت: طبق توافق و ابلاغ انجام شده، این مرکز باید با عنوان مرکز نخبگی عمل کند و سیاست‌های کلانی که در حال تدوین است، در این مرکز مورد مطالعه قرار گیرد، تا پیش‌نویس آن تهیه شده و به حوزه مربوطه ارسال شود.

وی گفت: اولین پروژه کلانی که در این مرکز مورد توجه قرار گرفت، دوره آموزشی فرمانداران بود. با توجه به انتصاب فرمانداران و با تقاضای معاونت سیاسی کل کشور دوره آموزشی آنها اجرا شد و طی ۶۸ دوره اختصاصی، عمومی و مدیریتی سه هزار و ۵۷۸ نفر آموزش دیدند.

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس لایحه قانون احزاب گفت: تهیه پیش‌نویس این لایحه در مرکز مطالعات با حضور فعال احزاب انجام شد، پیش‌نویس لایحه قانون احزاب تهیه و به وزیر کشور ارائه شد تا پس از طی تشریفات قانونی در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

افتخاری گفت: در تهیه پیش‌نویس این قانون میزان مشارکت احزاب بالاتر از حد تصور ما بود و حتی آنها پیش‌نویسی را آماده کرده بودند که در کمیته مورد بررسی قرار گرفت و پیش‌نویس فعلی جمع‌بندی همه نظرات مطرح شده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با اشاره به اینکه بحثخانه‌احزاب سومین موضوع مهم مطرح شده در مرکز مطالعات است، گفت: فعال شدن خانه‌احزاب در قالب سازوکار نظرات تخصصی از سوی نخبگان و فعالین حزبی مورد بررسی قرار گرفت؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده پیشنهاد بازگشایی خانه‌احزاب به وزیر کشور ارسال شده تا پس از تایید و اصلاح نهایی برای معاونت سیاسی ارسال شود و احزاب بتوانند در قالب سازوکارهای پیش‌بینی شده خانه‌احزاب را بازگشایی کنند.
وی همچنین درباره استرداد اموال ضبط شده خانه‌احزاب به فعالین حزبی گفت: طی نشست‌های تخصصی و با موافقت وزیر اموال احزاب در اختیار آنها قرار گرفت تا نیازهایشان برای فعال‌سازی خانه‌احزاب رفع شود.

افتخاری همچنین به تهیه سند چشم‌انداز برنامه پنجم از سوی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: لازم بود این سند به صورتی تهیه شود که عملیاتی باشد، از این رو در حوزه‌های ارتباط با ارباب رجوع، تقویت احزاب و سمن‌ها و مسائل دیگر بررسی‌هایی انجام شد و سند چشم‌انداز تهیه و پس از تایید نهایی در اختیار بخش‌های مختلف قرار خواهد گرفت. این سند حاصل کارگروهی با همین نام و فعالیت شش ماهه است و در حال حاضر در دستور کار شورای معاونین وزارت کشور قرار دارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور گفت: همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای نیز در دست بررسی است تا با کار کارشناسی نقاط ضعف و کاستی مناطق مشخص شود.

وی گفت: توسعه در همه استان‌ها به یک میزان صورت نگرفته است از این رو شاهد شکاف‌های عمیقی بین مناطق هستیم که ممکن است به فرآیند توسعه صدمه وارد کند از این رو لازم است توازن در توسعه مناطق رعایت شود.

افتخاری گفت: بر این اساس قرار شد اولین همایش برای ارائه نتایج این مطالعات برگزار شود نشست اول ۱۲ تا ۱۳ اسفند ماه ۹۳ خواهدبود که بیشتر جنبه کارشناسی و مدیریتی دارد. همچنین وزاری مرتبط نیز در این همایش حضور خواهند داشت و از تجارب استانداران در بخش‌های مختلف استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: از اساتید برتر در مراکز علمی پژوهشی برای ارائه نظرات در این همایش دعوت شده است. نشست دوم نیز در تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که در یک بازه سه ساله استان‌ها را از نظر سطح برخورداری همسان کنیم تا همه استان‌ها به خودکفایی تولید و اداره خود برسند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان نهایی شدن پیش‌نویس لایحه احزاب در هیات دولت گفت: این لایجه مهم است و ما درخواست کردیم که خارج از نوبت در هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: این قانون تبعات سیاسی و اجتماعی زیادی برای کشور دارد از این رو برای اظهارنظر به دستگاه‌های مختلف ارسال شده تا جمع‌بندی لازم انجام شود. همچنین همکاری خوبی نیز با مجلس انجام شده است. ما علاقه نداریم که دو کار موازی انجام شود، از این رو در مسیری حرکت می‌کنیم که خروجی آن برای فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مناسب بوده و تسهیلاتی برای آنها فراهم کند. اینکه تصویب نهایی این لایحه به انتخابات آینده مجلس خواهد رسید، قابل پیش‌بینی نیست.
افتخاری همچنین درباره تهیه قانون نظام جامع انتخابات نیز گفت: با توجه به ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع پیشنهاد ما درباره نظام جامع انتخابات به وزیر کشور ارسال شد.

وی افزود: در سلسله مراتب قانونی، اول قانون اساسی بعد سیاست‌های کلی نظام و پس از آن قانون عادی و مقررات قابل توجه قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه سیاست‌های کلی انتخابات جایگاه قانون اساسی پیدا می‌کند باید با توجه به اسناد بالادستی تهیه شود، کار درست این بود که ابتدا سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شود و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شود و پس از آن قانون‌گذاران وارد عمل شوند.

وی گفت: به همین دلیل آنچه تاکنون درباره این سیاست‌ها از سوی وزارت کشور انجام شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیم شده است و نهایی شدن آن توسط مجمع اطلاع رسانی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز