خبرگزاری کار ایران

سردار حاجی‌زاده در نشست علمی «هوا فضا، دیروز، امروز، فردا»:

خط مقدم امروز ما خودکفایی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۶۱

هرچند بیش از ۵سال از ورود سپاه به عرصه فضایی نمی‌گذرد اما در بخشهایی مانند ساخت و بکارگیری ماهواره‌بر‌ها توانسته‌ایم توفیقات ارزنده‌ای کسب کنیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه جنگ امروز را جنگ علم، فناوری و بومی سازی خواند و گفت: دستیابی به «خودکفایی» خط مقدم امروز ما است و جامعه دانشگاهی و نخبگان در این عرصه می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای را ایفا کنند.

به گزارش ایلنا؛ نشست علمی «هوا فضا، دیروز، امروز، فردا» با حضور سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، سرتیپ پاسدار سیدمهدی فرحی معاون صنعتی و امور تحقیقاتی وزارت دفاع، دکتر تجریشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از اساتید، مدیران گروه‌ها و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سالن همایش‌های جابر بن حیان این دانشگاه برگزار شد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پس از برگزاری جلسه با دکتر فتوحی ریاست دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از اساتید این دانشگاه در نشستی چهار ساعته در فضایی صمیمی به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت.

حاجی‌زاده تغییر نام نیروی هوایی سپاه به نیروی هوا فضا را مبنای توسعه فعالیت‌ها در حوزه هوا فضا دانست و اظهار داشت: انجام این تغییر که با تدبیر فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت، گرایش نیرو را از فعالیت‌های صرفاً هوایی به بخش هوافضا سوق داد.

وی فعالیت‌های حوزه هوا فضا را پیچیده و هزینه بر توصیف و تصریح کرد: هر چند بیش از ۵ سال از ورود سپاه به عرصه فضایی نمی‌گذرد اما در بخشهایی مانند ساخت و بکارگیری ماهواره بر‌ها توانسته‌ایم توفیقات ارزنده‌ای را کسب کنیم و امیدواریم با همکاری جامعه دانشگاهی بتوانیم این روند را توسعه و گسترش دهیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به پرواز ۱۷۰ RQ ایرانی و مقایسه آن با نمونه آمریکایی گفت: ما برخلاف آمریکایی‌ها بابت ساخت پهپاد ۳۰ میلیون دلار هزینه نمی‌کنیم، بلکه با تکیه بر توانمندی و دانش بومی خودمان پهپادهایی به پرواز در آوردیم که در عرصه می‌دانی کارایی آن‌ها کمتر از ۱۷۰ RQ آمریکایی نیست.

وی تاکید کرد: سپاه در زمینه ساخت و بکارگیری تجهیزات هیچگاه مطابق با الگوی غربی‌ها عمل نکرده و متناسب با تهدیدات، نیاز‌ها و ماموریتهای ابلاغی به طراحی و ساخت این تجهیزات می‌پردازد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه ۱۷۰ RQ ایرانی در ابعاد مختلف و متناسب با ماموریت‌های نیروی هوافضای سپاه ساخته شده٬ اظهار داشت: فناوری پنهان کاری هواپیماهای بدون سرنشین را قبل از شکار RQ۱۷۰ امریکایی نیز در اختیار داشتیم.

وی درخصوص تعامل سپاه با جامعه دانشگاهی در انجام پروژه‌ها نیز گفت: نیروی هوا فضای سپاه از طریق ایجاد پژوهشکده‌هایی همچون پژوهشکده شهید کاظمی همواره با نخبگان دانشگاهی در ارتباط بوده و از دانش بومی جوانان ایرانی برای ارتقای توان دفاعی و بازدارنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

حاجی‌زاده از جنگ‌های امروز به عنوان جنگ علم، فن آوری و بومی سازی یاد کرد و افزود: به طور مثال راه‌اندازی سیستم عامل‌کاربردی و بومی «سپند» با تنوع عملکرد در حوزه‌های مختلف می‌تواند برطرف کننده بسیاری از خلا‌ءها و مشکلات باشد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه خط مقدم امروز را «خودکفایی» دانست و تصریح کرد: انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران با گذشت ۳۶ سال در مقطع کنونی با در نوردیدن مرز‌ها به چشم امید آزادیخواهان عالم تبدیل شده است و در این شرایط نخبگان و جامعه دانشگاهی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای را در عرصه تولید علم ایفا کنند.

وی با بیان اینکه حزب الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مثابه «ظروف مرتبطه» هستند به توانمندی‌های حزب ا… اشاره و خاطرنشان کرد: عملیات شبعا در واکنش به ترور رزمندگان حزب ا… و سردار الله دادی توسط رژیم غاصب صهیونیستی در شرایطی که این رژیم جعلی در آماده باش کامل به سر می‌برد انجام شد، عملیاتی بی‌نظیر بود که نشان از اقتدار و توان اطلاعاتی و عملیاتی حزب‌الله دارد.

حاجی‌زاده درخصوص تعامل حوزه صنعت و عرصه دفاعی کشور تصریح کرد: امروز بخش قابل توجهی از ظرفیتهای عرصه دفاعی به کمک صنعت آمده و کارهای نشدنی سابق را می‌سر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سامانه‌های پدافندی و راداری بحمدا… امروز از شرایط مطلوبی برخورداریم و این سامانه‌ها متناسب با ماموریت و عملکردهای مختلف با بهره‌مندی از قابلیتهای رصد، شناسایی و رهگیری دقیق به همت جوانان این مرز و بوم ساخته شده و در شبکه گسترده پدافندی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در پایان سخنانش با اشاره به اینکه برغم وجود برخی موارد که دانشجویان برای ارتقای توانمندی‌های تخصصی خود به مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌اندیشند، در داخل کشور فرصت‌ها و بسترهای مطلوبی برای ارتقای تحصیلی و حرفه‌ای و خدمت رسانی به میهن اسلامی فراهم شده٬ خطاب به دانشجویان گفت: در مقطع حساس کنونی شما جوانان نخبه رسالت خطیری را بر دوش دارید همانطورکه در سالهای دفاع مقدس، رزمندگان با چشم بستن بر روی مادیات و لذت‌های دنیوی از جان خود گذشتند تا شما امروز در آرامش و امنیت به سر ببرید شما نیز باید با ایستادگی، همت و عزم بالای خود سختی‌ها را تحمل کرده و آینده درخشان ایران اسلامی را بسازید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز