خبرگزاری کار ایران

در قطعنامه سیزدهمین کنگره مردم‌سالاری مطرح شد؛

تجربه هشت ساله دولت قبل اثبات کرد افراط مشکلی را حل نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۰۳

افراطیون که زمانی تمام قد به حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد برخاسته بودند، اکنون برای جدا کردن خط خود از دولتی که فسادهای اقتصادی آن علنی شده از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

حزب مردمسالاری با پایان سیزدهمین کنگره سراسری خود٬ بیانیه‌ای صادر کرد که در آن تاکید شد فعالیت‌های تشکیلاتی این حزب ادامه داشته و با عنایت به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده، این فعالیت‌ها فشرده‌تر نیز شده است.

به گزارش ایلنا٬ متن کامل قطعنامه سیزدهمین کنگره سراسری حزب مردم‌سالاری به شرح ذیل است:

سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با شعار «اصلاحات، لازمه اعتدال» روز پنجشنبه نهم بهمن ماه ۱۳۹۳ با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از منتخبین حزبی سراسر کشور وجمعی از دبیران کل احزاب، اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران و فعالان سیاسی، در تالار مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد و پس از قرائت پیام‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی از جمله آیت‌الله موسوی تبریزی، حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، حجت الاسلام دکتر محسن رهامی، دکتر محمدرضا عارف، دکتر علی مطهری، سخنرانی کرده و دکتر مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری گزارش خود را ضمن سخنرانی ارائه داد.

در این کنگره اعضای شورای مرکزی جدید حزب مردم‌سالاری هم با رای اعضا انتخاب شدند و با رای مستقیم کنگره دکتر مصطفی کواکبیان بار دیگر به عنوان دبیر کل حزب مردم‌سالاری انتخاب شد. در این کنگره

رئوس اصلی و محورهای قطعنامه به تصویب رسید که متن کامل آن به شرح زیر است:

الف) برنامه‌های تشکیلاتی حزب مردم‌سالاری

حزب مردم‌سالاری به عنوان یکی از معدود احزابی که در تمام سال‌های اخیر، نه تنها همواره فعال بوده و همه ساله کنگره‌های خود را به طور مداوم برگزار کرده است، بلکه در عرصه‌های مختلف سیاسی، چه در زمان رکود حضور اصلاح‌طلبان و چه در زمان گسترش فعالیت‌های آنان، حضور چشمگیر و موثری داشته که نمود بارز آن حمایت از کاندیداتوری دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به عنوان نخستین حزب اصلاح طلب حامی ایشان بوده است.

طی یک سال گذشته نیز فعالیت‌های تشکیلاتی حزب مردم‌سالاری کماکان ادامه داشته و با عنایت به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده، این فعالیت‌ها فشرده‌تر نیز شده است.

در همین راستا علاوه بر فعالیت‌های دبیر کل حزب مردم‌سالاری که در جهت تبیین مواضع حزب در قالب برگزاری دو کنفرانس خبری و حضور در دفاتر خبرگزاری‌های رسمی به منظور گفت‌وگوی تفصیلی، مناظره‌ها و سخنرانی‌های متعدد در دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور و همچنین در صداوسیما صورت گرفت تا مواضع اصلاح‌طلبان به طور عام و حزب مردم‌سالاری به طور خاص، در معرض افکار عمومی قرار گیرد.

فعالیت‌های تشکیلاتی حزب مردم‌سالاری نیز در قالب برگزاری جلسات منظم حزبی شامل ۱۲ جلسه شورای مرکزی، ۲۰ جلسه دفتر سیاسی، برگزاری چهار همایش فصلی و همچنین اردوی تابستانی حزب در ماسال استان گیلان، و همچنین جلسات کمیته‌های اجرایی حزب ادامه داشت و پنج همایش حزبی نیز توسط حزب مردم‌سالاری در استان‌های اصفهان، بوشهر، کرمانشاه، گیلان و خراسان شمالی به منظور تبیین مواضع اصلاح‌طلبان در این استانها برگزار شد.

برگزاری همایشی با عنوان «ما دل آرامیم» در پاسخ به دلواپسان مذاکرات هسته‌ای و شرایط جاری کشور، فعالیت حزبی دیگر حزب مردم‌سالاری بود که با سخنرانی برخی مقامات دولتی از جمله وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و تاکیدی مجدد بر مشی حمایت حزب از دولت تدبیر و امید به موازات اتخاذ مواضع مستمر روزنامه ارگان حزب در همین راستا بوده است.

حزب مردم‌سالاری در سال جاری ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را نیز به مدت سه ماه بر عهده داشت که طی این مدت اقدامات متعددی در جهت هر چه فعال‌تر کردن اصلاح‌طلبان از جمله پیشنهاد برپایی همایش سراسری اصلاح‌طلبان کشور و همکاری جهت برگزاری مطلوب آن در کانون توحید، ریاست کمیته کارشناسی احزاب در وزارت کشور و تهیه پیش نویس اصلاح قانون احزاب، پس از پیگیری جهت مسکوت گذاشتن طرح اصلاح قانون احزاب در مجلس، تنظیم آئین نامه‌های مربوطه و فعال ساختن کمیته انتخابات جبهه اصلاحات و… صورت داد.

دیدار با علما و مراجع عظام تقلید به منظور بهره‌گیری از دیدگاه‌های ایشان از دیگر فعالیت‌های حزب مردم‌سالاری در سال جاری بود.

مجموعه فعالیت‌های حزب مردم‌سالاری از بهمن ماه سال گذشته که دوازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری برگزار شده بود تا بهمن ماه امسال و برگزاری کنگره سیزدهم و به ویژه برگزاری باشکوه این کنگره به عنوان یک همایش بزرگ برای اصلاح‌طلبان، جایگاه حزب مردم‌سالاری را به عنوان حزبی که از بطن مردم شکل گرفته و رشد کرده و به بلوغ نزدیک شده است برای بار دیگر تثبیت کرد و اهمیت حضور و تاثیرگذاری این حزب به ویژه در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان قانون اساسی، به همراه سایر احزاب اصلاح طلب را غیر قابل انکار جلوه داد.

ب) خانه تکانی در مجلس، ضرورتی انکارناپذیر

بیش از ۱۸ ماه از روی کار آمدن دولت دکتر حسن روحانی سپری می‌شود اما همچنان تحرکات افراطیون مدعی اصولگرایی، چه در مجلس و چه در رسانه‌های وابسته به این جریان ادامه دارد و در این مسیر، حتی همفکرانی را که اندکی متفاوت از آنان می‌اندیشند از جمع خود می‌رانند و به بدترین شیوه با آنان برخورد می‌کنند.

نوع برخورد آنان با فردی همچون آقای علی مطهری در مجلس شورای اسلامی، مصداق بارز این ادعاست که در نهایت منجر به اشک فرزند استاد شهید مرتضی مطهری هنگام سخنرانی در کنگره حزب مردم‌سالاری شد.

این افراطیون که زمانی تمام قد به حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد برخاسته بودند، اکنون برای جدا کردن خط خود از دولتی که فسادهای اقتصادی آن علنی شده از یکدیگر سبقت می‌گیرند و در فراری رو به جلو، خود را از مسوولیت این فسادهای کلان مبرا می‌دانند.

زمانی سخن از امیرخسرو مه آفرید و بابک زنجانی بود که با چراغ سبز یار معتمد محمود احمدی نژاد در دولت، یعنی اسفندیار رحیم مشایی، زمینه را برای فساد اقتصادی و تخلفات کلان مالی فراهم می‌دیدند و این بار نوبت به محمد رضا رحیمی معاون اول رییس دولت سابق رسید که زمانی احمدی‌نژاد را همپای پیامبران توصیف کرده بود و حالا که دیگر خبری از دولت به اصطلاح پاکدست احمدی نژاد نیست، رییس دولت سابق تخلفات او و سایر مقامات دولتی را مربوط به خودشان می‌داند؛ گویی فراموش کرده که خود، نشان لیاقت بر سینه رحیمی آویخته بود.

اگر ذره‌ای از این فسادهای اقتصادی در زمان دولت اصلاحات صورت گرفته بود، قیصریه‌ای را به آتش می‌کشیدند اما در دولت سابق، ارقام اختلاس‌ها و تخلفات مالی به حدی رشد کرده که دیگر به آسانی اعتماد مردم به مسوولان و کارگزاران نظام باز نمی‌گردد.

جالب و البته تاسف آور اینجاست که مسوولان دولت سابق و همچنین اصولگرایانی که زمانی از آن دولت حمایت می‌کردند، سکوت را انتخاب کرده یا با فرافکنی همچنان اصلاح‌طلبانی راکه هشت سال از عرصه‌های اجرایی و مدیریتی کلان کشور دور بوده‌اند مقصر جلوه می‌دهند.

وقتی افراطیون در جامعه رشد کنند، حاصلی بهتر از این ایجاد نخواهد شد و متاسفیم که درگذشت حضرت آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان شخصیتی معقول و منصف در جریان اصولگرا، زمینه را برای رشد افراط گرایی در این جریان بیش از پیش فراهم ساخته است.

در چنین شرایطی، اتحاد اصلاح‌طلبان برای تشکیل مجلسی کارآمد و توانمند که با دولت کنونی نیز هماهنگ باشد و به جای افراطی‌گری و حاشیه‌سازی، در آن منطق و اعتدال حاکم گردد، ضرورتی دوچندان می‌یابد چرا که تجربه هشت ساله دولت قبل اثبات کرد که افراط، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه موانعی در مسیر حرکت کشور ایجاد می‌کند که رفع این موانع خود پروسه‌ای جداگانه و هزینه‌های فراوان می‌طلبد.

به همین دلیل برنامه‌ریزی برای تحقق وحدت اصلاح‌طلبان برای خانه تکانی خانه ملت با هدف تشکیل مجلسی کارآمد، متخصص، معتدل و مدافع حقوق همه مردم بسیار ضروری به نظر می‌رسد و البته مخدوش شدن جایگاه رفیع خانه ملت با گرفتن پول از امثال رحیمی‌ها و سعید مرتضوی‌ها نیز برای این خانه‌تکانی‌ها مزید بر علت شده است که امیدوارم هرچه زودتر دستگاه قضایی با انتشار اسامی افرادی که پول دریافت کرده‌اند به همه شایعات پایان دهد.

به هرحال تا زمان شکل‌گیری مجلس پاک در انتخابات آتی امید می‌رود به منظور جلوگیری از تلف شدن وقت خدمت رسانی به مردم، با وساطت عقلای جریان اصولگرا، شاهد کاهش تقابل افراطیون مجلس با دولت اعتدالگرا باشیم تا این دولت که با حجم انبوهی از مشکلات بر جای مانده از دولت گذشته مواجه است، در فضایی آرامتر وعده‌های خود را که در جهت تامین مطالبات مردم بوده تحقق بخشد.

از سوی دیگر دولت نیز لازم است برای تحقق وعده‌های خود در عرصه‌های مرتبط بویژه در مورد احزاب که در جلسه مشترک دبیران کل احزاب با وزیر محترم کشور مطرح شد و همچنین پیگیری تصویب و اجرای قانون مربوط به حقوق شهروندی که یکی از گام‌های مثبت دولت در جهت احقاق حقوق شهروندان در حوزه‌های مختلف محسوب می‌شود و تا زمانی که تبدیل به قانون قابل اجرا نشود، طرحی نیمه کاره محسوب خواهد شد تلاش وافری انجام دهد.

ج) تداوم دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها

علی‌رغم پیشرفت قابل ملاحظه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب طی هجده ماه گذشته، برخی سنگ‌اندازی‌های افراطیون، چه در داخل کشور و چه در کشورهای غربی بویژه آمریکا، دو طرف را از تحقق توافقی جامع و کامل محروم ساخته است. با این وجود گام‌هایی که در عرصه دیپلماسی طی این مدت توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای برداشته شده، گام‌هایی مثبت و دارای اثرات ملموسی در کشور بوده است.

کاهش و لغو برخی تحریم‌های ناعادلانه غرب، آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، ایجاد آرامش نسبی در فضای سیاسی – اقتصادی کشور و… از جمله آثار ملموس مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب است که متاسفانه از سوی افراطیونی که نان خود را در تحریم می‌بینند نفی می‌شود.

مخالفانی که تمدید مذاکرات هسته‌ای را به سخره می‌گیرند گویی فراموش کرده‌اند که تنها نتیجه بیش از پنج سال مذاکره در دوره قبل، مشخص کردن محل برگزاری مذاکرات بعدی بود، در حالیکه در مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید، در پایان هر دور مذاکره شاهد لغو بخشی از تحریمها یا آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران بوده‌ایم.

کسانی که اصول دیپلماسی را می‌شناسند به خوبی آگاهند که بی‌اعتمادی فراوانی که در هر دو طرف مذاکره طی هشت سال ایجاد شده و مسئول آن برخی دولتمردان گذشته هستند که با شعارهای احساسی و ادبیات غیر دیپلماتیک، زمینه را برای رشد این فضای بی‌اعتمادی فراهم ساخته‌اند، در مدت زمانی کوتاه رفع نخواهد شد.

ضمن اینکه حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته‌ای، نشانه روشنی از اعتماد ایشان به دیپلمات‌های ایرانی است و مشخص نیست علی‌رغم این مواضع روشن، چرا افراطیون اصولگرا همچنان دلواپس هستند و به مواضع افراطی خود علیه دولت ادامه می‌دهند.

ای کاش این دلواپسی را زمانی که اموال مردم از بیت‌المال به تاراج می‌رفت یا دولت قبل با شعارهای احساسی، زمینه را برای صدور قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بر ضد ایران فراهم می‌ساخت و تحریم‌های سنگینی، یکی پس از دیگری بر ضد کشورمان وضع می‌شد، اندکی از خود بروز می‌دادند.

برای آنان، مذاکرات برد – برد یا اصولا هر آنچه که نفع دو طرف در آن لحاظ شده باشد به معنای شکست است و طبیعتا برای کسانی که چنین رویکرد غیر واقع گرایانه‌ای برای مذاکره دارند، نمی‌توان چندان درباره اهمیت مذاکرات برد – برد سخن گفت.

برای نیل به یک توافق پایدار لازم است افراطیون، چه در ایران و چه در غرب که مهمترین مانع حصول توافق محسوب می‌شوند به حاشیه رانده شوند تا مسیر تعامل و همکاری‌های دوجانبه، چند جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی هموارتر شود. این امر در مورد روابط ایران و آمریکا نیز صدق می‌کند.

مذاکرات ایران و غرب موجب شد تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شود که این امر موجب کاهش ارتفاع دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا می‌شود و این امر هیچ گونه مغایرتی با آرمان‌های انقلاب ندارد چرا که برقراری ارتباط به معنای تلاش برای کاهش اختلافاتی است که فرصت سوءاستفاده را از امثال رژیم صهیونیستی و فرصت‌طلبانی که از این فضای غبارآلود به سود منافع شخصی و گروهی خود استفاده می‌کنند سلب می‌کند.

از سوی دیگر تقویت روابط با کشورهای اسلامی و بویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز در همین راستا و در جهت ایجاد فضای آرامش در منطقه و جهان اسلام به منظور مقابله با دشمنان اسلام باید در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی، ایجاد اتحاد بین کشورهای اسلامی در مقابل مستکبران بود.

اما متاسفانه برخی موضع‌گیری‌ها در داخل کشور در جهت تشدید اختلاف است که این امر به هیچ وجه به سود منافع ملی ما و همچنین جهان اسلام نیست و ظهور گروه‌های افراطی و خطرناکی همچون داعش، این اتحاد را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

حزب مردم‌سالاری ضمن اعلام حمایت مجدد از رویکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای دفاع از منافع ملی در کارزار دشوار مذاکرات هسته‌ای، خواستار ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش برای دیپلمات‌های کشورمان به تاسی از رویکرد مقام معظم رهبری نسبت به تیم مذاکره کننده است تا مذاکره کنندگان بتوانند با پشتوانه بهتری در جهت احقاق حقوق مسلم ملت تلاش کنند و تحریم‌های ناعادلانه‌ای را که بر گرده ملت شریف ایران تحمیل شده، از مسیر دیپلماتیک لغو کنند.

د) منطق و قاطعیت، لازمه بهبود وضعیت اقتصاد

طی مدت زمانی که از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سپری شده، به اذعان همگان، گام‌های مثبتی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم برداشته شده است.

کاهش نرخ تورم و میزان نقدینگی در جامعه، بهبود نسبی فضای اشتغال(که البته هنوز با حد مناسب فاصله دارد) رونق یافتن نسبی حوزه تولید، بهبود موازنه صادرات و واردات به نفع صادرات به ویژه در حوزه صادرات غیر نفتی، ایجاد آرامش و ثبات نسبی در عرصه اقتصاد، همگی حاصل اقدامات مثبت دولت در حوزه اقتصادی بوده است که پیش‌بینی می‌شود با تداوم روند کنونی، همانگونه که دولت محترم وعده داده، تا سال آینده شاهد تک رقمی شدن نرخ تورم و به تبع آن رشد قدرت خرید مردم باشیم.

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در اقدام خلق الساعه‌ای توسط دولت احمدی‌نژاد منحل شده بود، تحقق یکی دیگر از وعده‌های دولت تدبیر و امید بود که لبخندی از رضایت را بر لبان دلسوزان اقتصاد کشور نشاند و همگان را به بازگشت تدبیر و برنامه‌ریزی به حوزه مدیریتی کشور امیدوار ساخت.

گام‌هایی که در دولت کنونی با همکاری دستگاه قضایی برای برخورد با فساد اقتصادی و مفسدان اداری و محدود ساختن زمینه‌های مفاسد اقتصادی برداشته شده، نشان از عزمی جدی برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در کشور دارد. اما هنوز فعالیت‌های فراوانی در حوزه اقتصاد باید صورت گیرد تا شاهد رونق اقتصادی و تحقق عدد رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه توسعه و سند چشم‌انداز باشیم.

نخستین گام، ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای تعیین تکلیف طرح هدفمندی یارانه‌ها است که اجرای نادرست آن در دولت گذشته، آثار زیانباری بر جای گذاشته که هنوز مظاهر آن آشکار است.

تعیین یارانه نقدی برای همه مردم ایران، اشتباه بزرگی بود که ماهیتا با مفهوم هدفمندی یارانه‌ها تناقض داشت و اصولا پرداخت نقدی یارانه، جایگزین هدفمندی یارانه‌ها شد.

پرداخت نقدی یارانه‌ها نقدینگی را در جامعه به شدت افزایش داد که حاصل آن افزایش نرخ تورم بود و در نتیجه یارانه نقدی پرداختی به مردم، به دلیل اتخاذ سیاستهای نادرست، عملا به مبلغی ناچیز تنزل یافت که اگرچه تاثیر چندانی در زندگی اکثریت مردم ندارد، اما دست دولت را از منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنعت و اشتغال که حاصل مثبت آن عاید عموم مردم جامعه می‌شود کوتاه کرد.

تامین منابع مالی یارانه‌های نقدی، در شرایطی که قیمت جهانی نفت به شدت کاهش یافته و به تبع آن درآمدهای دولت باز هم کاهش می‌یابد دغدغه ای جدی است که لازم است دولت با شیوه منطقی اما با قاطعیت، تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کند و یکبار برای همیشه تکلیف یارانه‌های نقدی را روشن سازد.

با تعیین تکلیف وضعیت یارانه‌های نقدی، زمینه تزریق منابع مالی به بخش تولید و عمران، بویژه با عنایت به انبوهی از پروژه‌های نیمه کاره از دولت قبل که فقط در حوزه پتروشیمی، به ۶۶ پروژه نیمه کاره در سراسر نقاط کشور می‌رسد که در زمان سفرهای استانی دولت قبل با وعده اشتغالزایی کلنگ احداثآنها به زمین زده شد اما به دلیل کمبود منابع مالی رها شد، فراهم می‌گردد و به مرور زمان رکود از اقتصاد کشور رخت بر می‌بندد و بیکاری به حداقل می‌رسد.

برنامه‌ریزی جدی برای مقابله با تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر برنامه‌های اقتصادی دولت و معیشت مردم، یکی از مهمترین وظایف دولت در سال آینده است که در همین راستا لازم است سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بدون هرگونه نگرش سلیقه‌ای و جناحی به آن و با برنامه‌ریزی منطقی مورد توجه قرار گرفته و بدون جانبداری‌های جناحی و گروهی، به عنوان اصلی فراجناحی و ملی برنامه‌ریزی دقیقی برای آن صورت گیرد.

این امر به ویژه در شرایط کنونی که قیمت جهانی نفت کاهش یافته می‌تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در همین زمینه توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل حوزه گردشگری ایران از منظر تاریخی و طبیعت‌گردی، در رشد اقتصادی کشور با توجه به امنیت روانی که برای گردشگران خارجی پس از روی کار آمدن دولت جدید ایجاد شده است، می‌تواند یکی از محورهای مهم توسعه اقتصاد مقاومتی باشد.

تلاش برای تدوین و پیگیری برنامه‌های جدی برای افزایش ارزش پول ملی که به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی در زمان دولت گذشته به طور بی‌سابقه‌ای تنزل یافت و پیش‌بینی واقع‌گرایانه قیمت دلار در بودجه و بودجه منطقی عمرانی در سال ۹۴ علی‌رغم کاهش قیمت نفت که محدودیت‌هایی برای دولت از لحاظ درآمدی ایجاد کرده است، از جمله اولویت‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید در راه‌های پیش رو ارزیابی می‌گردد که امید است تیم اقتصادی دولت به مدد کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، در این حوزه نیز عملکرد مطلوبی داشته باشند.

حزب مردم‌سالاری ضمن حمایت از روند حرکت‌های اقتصادی دولت، قاطعیت دست‌اندرکاران را در تصمیمات مهم و اساسی حوزه اقتصاد توام با منطق و تدبیر، برای گذر از بحران‌های موجود اقتصادی پیشنهاد می‌کند.

ه) نهادهای مدنی و تلویزیون خصوصی، نیاز جامعه امروز

طی سال‌های اخیر با رشد مشکلات اقتصادی و اختلافات سیاسی در جامعه، متاسفانه مطالبات اجتماعی – فرهنگی مردم زیر لایه‌ای از غبار قرار گرفت و پاسخگویی به این مطالبات به دلایل متعدد، مورد توجه مسئولان قرار نگرفت که حاصل آن در درازمدت افزایش آسیب‌های مختلف اجتماعی همچون سرقت، قتل، ناامنی‌های اجتماعی که بعضا به شیوه‌های مذمومی همچون اسیدپاشی ظهور پیدا کرده، کاهش سن مصرف مواد مخدر و سایر آسیب‌های اجتماعی، افزایش بزهکاری، افزایش طلاق با وجود کاهش میزان ازدواج و… بوده است.

طبیعتا رفع این معضلات، به سادگی و سرعت امکانپذیر نیست و نیازمند گذشت زمان همراه با برنامه‌ریزی منطقی و صحیح است. اما کلیه مسوولان دستگاه‌های مختلف لازم است در این زمینه با دقت و تامل بیشتری عمل کنند و فرصت را بیش از این از دست ندهند.

در همین راستا لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان و تقویت نشاط و سلامت اخلاقی آنان از جمله مسایلی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد چرا که تفریح و شادمانی در بین نسل جوان به گمشده‌ای تعبیر می‌شود که آثار زیانباری در سلامت روانی اجتماع دارد.

با این وجود برخی مسوولان به جای رفع مشکل، همچنان به سیاست‌های نادرست گذشته ادامه می‌دهند و برای رفع معضلات موجود چاره‌ای اساسی نمی‌اندیشند.

گرایش روزافزون جوانان و خانواده‌ها به سمت برنامه‌های ماهواره‌ای، علی‌رغم ممنوعیت استفاده از ماهواره، علاوه برآنکه نشاندهنده ناکارآمدی قوانین محدودکننده موجود است، مصداق بارزی از عدم توانمندی مسوولان در بهبود کمی و کیفی برنامه‌های صداوسیما به منظور جلوگیری از گرایش مردم به ماهواره است و اتخاذ راهبردهایی همچون ارسال پارازیت هم نتوانسته خللی در افزایش توجه به شبکه‌های ماهواره‌ای ایجاد کند؛ ضمن اینکه تاثیرات مخرب این پارازیت‌ها بر سلامت مردم نیز بر کسی پوشیده نیست.

حال، از این موضوع می‌گذریم که چگونگی واردات و توزیع گسترده تجهیزات ماهواره‌ای در کشور، همچنان پرسشی بی‌پاسخ است.

در چنین شرایطی ضرورت اصلاح قوانین برای ایجاد شبکه‌های رادیو تلویزیونی خصوصی بیش از گذشته احساس می‌شود. در اغلب کشورهای جهان و تمامی کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، صدها شبکه رادیو تلویزیونی خصوصی فعالیت می‌کنند اما در ایران صدا و تصویر انحصارا در اختیار صداوسیمای کشور است که کاهش گرایش مردم به آن نشان می‌دهد عملکرد موفقی نداشته است.

هرچند ضروری است باتوجه به تغییر رییس سازمان صداوسیما، گام‌هایی عملی برای تبدیل سازمان صداوسیما به یک رسانه ملی فراگیر و غیر جناحی برداشته شود اما واقعیت آن است که دوره انحصار در صدا و تصویر به پایان رسیده و ضروری است زمینه برای ایجاد رادیو تلویزیون‌های خصوصی فراهم شود.

نه تنها شبکه‌های رادیو تلویزیونی خصوصی ضرورتی انکارناپذیر برای تقویت چند صدایی در جامعه محسوب می‌شود، بلکه تقویت نهادهای مدنی و تقویت رسانه‌ها در کشور به روند توسعه فرهنگی – اجتماعی یاری می‌رساند.

خوشبختانه اقداماتی که توسط دولت در حوزه فرهنگ به ویژه در بخش رسانه صورت گرفته، اقداماتی مثبت و قابل تقدیر است البته در صورتی که افراطیون، مانع از تداوم این فعالیتها نشوند و رسانه‌ها و فعالان حوزه فرهنگ نیز با احترام به قوانین، این فرصت را قدر بشناسند، می‌تواند رونق را به حوزه فرهنگ بازگرداند.

در حوزه اجتماعی متاسفانه افراطیون، همچنان در مسیر حرکت آموزش عالی موانعی ایجاد می‌کنند که اوج این تحرکات در استیضاح و برکناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جناب آقای فرجی دانا آشکار شد. تحرکات ضد آموزش عالی، در حالی افزایش یافته که محیط دانشگاه‌ها نیازمند رشد فکری و علمی است که این امر در سایه مدیریتی توانمند قابل تحقق خواهد بود.

اگر نگران فرار مغزها از کشور هستیم و اگر خواستار تداوم درخشش نخبگان کشور در مجامع بین‌المللی هستیم، لازم است رویکردی نرم و مثبت در قبال آموزش عالی در پیش بگیریم. حوزه ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ حوزه‌ای که متاسفانه پس از روی کار آمدن دولت جدید به ویژه در حوزه‌هایی که مورد توجه عامه مردم قرار دارد، تاکنون نتوانسته موفقیت شایانی کسب کند و برخی نابسامانی‌ها همچون وضعیت دو تیم مطرح پایتخت و دخالت‌های گاه و بیگاه در برنامه‌های فدراسیون فوتبال نشانه‌های مثبتی نیست که باید با تدبیر با آن برخورد شود.

حزب مردم‌سالاری همچنین از اقداماتی که توسط دولت در قالب طرح سلامت همگانی در زمینه بهبود بخشیدن به شاخص‌های بهداشت و درمان و دارو و همچنین توسعه کمی و کیفی بیمه‌های اجتماعی صورت گرفته و بدون سر داده شدن شعار و دادن وعده، توسعه بیمه‌های اجتماعی برای اقشار مختلف مردم را که همواره رویایی بیش نبوده است، به واقعیت تبدیل کرده قدردانی و حمایت نموده و ابراز امیدواری می‌کند این تحرکات مثبت در سایر حوزه‌های اجتماعی به ویژه در مسیر پاسخ دادن به مطالبات زنان و جوانان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و… نیز در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

در پایان این قطعنامه از مردم سرافراز ایران می‌خواهیم که در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، باشکوه‌تر از گذشته در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن شرکت نموده و ضمن نمایش اتحاد خود به جهانیان، گامی در جهت تقویت آرمان‌های امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی بردارند و نشان دهند وحدت ایرانیان، از هر حزب و جناح و با هر عقیده‌ای، حول محور ایران، انقلاب اسلامی و آرمانهای والای امام تبلور می‌یابد و با این اعتقاد، افراطیون را از مسیر خارج نموده و بر اعتدال که آرمان اصلی انقلاب بوده پافشاری نموده و ضمن تجدید میثاق با رهبری نظام، قدرت با صلابت، وحدت ملی و همبستگی عمومی خویش را به رخ جهانیان بکشند و با حضور چشمگیر و گسترده خویش، از تیم مذاکره کننده هسته‌ای جهت دفاع از منافع ملی و حقوق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه پشتیبانی نموده و مانور قدرت خود را به دشمنان سرافرازی ملت قهرمان ایران یکبار دیگر نشان دهند.

کمیته اطلاع‌رسانی حزب مردم‌سالاری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز