خبرگزاری کار ایران

رییس دیوان عدالت اداری:

شورای عالی امنیت ملی محاکمه افراد در حصر را به مصلحت نمی‌داند

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۸۸۶

برخی هر روز می‌آیند و معرکه به پا می‌کنند که چرا این آقایان در حصرند؟ به هر حال این تصمیمی قانونی است که شورای عالی امنیت ملی گرفته و هیچ اشکال حقوقی هم بر آن مترتب نیست.

رییس دیوان عدالت اداری گفت: نادیده گرفتن مصالح ملی و نپذیرفتن تصمیم عقلای قوم و مسئولان عالی کشور در برخی امور خاص و همچنین دستمایه اختلاف قرار دادن آن صحیح نیست.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه بیست و دوم دی‌ماه هیات عمومی دیوان درگیری اخیر برخی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را تاسف‌آور خواند و بر ضرورت وجود وحدت بین نیروهای انقلاب تاکید کرد.

وی افزود: اینکه اختلاف نظری میان افراد و نمایندگان باشد، نیکو و پسندیده است. اختلاف نظر و تضارت آرا موجب رشد کشور خواهد شد، اما به‌هم پریدن اختلاف نظر نیست؛ نزاع کردن گناه است و کسی که مرتکب گناه شود، خداوند نعمت را از او سلب خواهد کرد.

رییس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه ما باید وحدت را از خودمان شروع کنیم و از حذف همدیگر پرهیز کنیم، اضافه کرد: نظام ما، نظام اسلامی است و به‌تازگی نیز از هفته وحدت عبور کرده‌ایم، باید به توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه وحدت عمل کنیم.

منتظری با اشاره به اینکه تصمیم نظام مبنی بر حصر برخی کسانی که از عاملان اصلی فتنه سال ۱۳۸۸ بوده‌اند را دستمایه اختلاف کردن به مصلحت کشور نیست، اظهار کرد: چنین تصمیمی از منظر حقوقی نیز قابل دفاع است؛ زیرا این تصمیمی بود که از سوی شورای عالی امنیت ملی گرفته شده و متاسفانه کسانی که یا قانون را نخوانده‌اند یا آن را نمی‌فهمند، درباره آن اظهار نظر اشتباه می‌کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری به اصل ۱۷۶ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در این اصل به ویژه بند نخست آن آمده است «به‏ منظور تأمین‏ منافع ملی‏ و پاسداری‏ از انقلاب‏ اسلامی‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و حاکمیت‏ ملی، ‏ شورای‏ عالی‏ امنیت‏ ملی به‏ ریاست‏ رئیس‏ جمهور، با وظایف‏ زیر تشکیل‏ می‌گردد. یک - ‎‎‎‎‎‎تعیین‏ سیاستهای‏ دفاعی‏ - امنیتی‏ کشور در محدوده‏ سیاست‌های‏ کلی‏ تعیین‏ شده‏ از طرف‏ مقام‏ رهبری…» و ذیل آن نیز آمده است که مصوبات این شورا، پس از تایید مقام معظم رهبری لازم‌الاجراست. ‏

وی افزود: به لحاظ امنیتی تصمیمی را شورای عالی امنیت ملی اتخاذ کرده مبنی بر اینکه برخی افراد برای مدتی در حصر باشند، به عبارت دیگر، این شورا محاکمه و به دادگاه بردن آن افراد را به مصلحت کشور ندانسته‌ است، این تصمیم از سوی نهادی با جایگاه قانونی و به منظور تعیین سیاست‌های امنیتی کشور، گرفته شده است.

منتظری اضافه کرد: آیا آنچه که در سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد و چندین ماه نیز به طول انجامید تا منتهی به حماسه ۹ دی شد، ‎‎‎ با آن همه حوادثی که در کشور رخ داد، از کشتار و آتش زدن گرفته تا اردوکشی در خیابان و اهانت به مقدسات دین و عاشورا، از مصادیق امنیت ملی نبود؟! این شورا تصمیمی گرفته و این تصمیم نیز لازم الاجرا شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: حالا برخی هر روز می‌آیند و معرکه به پا می‌کنند که چرا این آقایان در حصرند؟ به هر حال این تصمیمی قانونی است که شورای عالی امنیت ملی گرفته و هیچ اشکال حقوقی هم بر آن مترتب نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید به این بهانه اهانت کنیم، اظهار کرد: همه باید تصمیم بگیریم در فضای امن از نعمت امنیتی که خداوند به ما عطا کرده است، در جهت رفع مشکلات کشور استفاده کنیم.

منتظری، اقتصاد مقاومتی را یکی از موضوعات مورد توجه در کشور دانست و گفت: از سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند و همه کارشناسان نیز اهمیت آن را گوشزد کرده‌اند، اقتصاد مقاومتی است، ما به جای اینکه بر چنین موضوع مهمی اهتمام داشته باشیم و آن را اجرایی کنیم، متاسفانه گاهی حربه به دست دشمن می‌دهیم، تا از آن سوء استفاده کند.

وی ادامه داد: ملاحظه می‌کنید به محض اینکه اتفاق و اختلافی در کشور روی می‌دهد، رسانه‌های دشمن کار خود را آغاز می‌کنند. در چنین شرایطی عقل به ما حکم می‌کند، بر هوای نفسانی خود تسلط یابیم و اختلافات جزئی را نادیده گرفته، حرمت و حریم‌ها را حفظ کنیم تا بتوانیم در برابر توطئه‌های دشمن سربلند باشیم.

رئیس دیوان عدالت اداری در بخش دیگری از سخنانش امنیت را از نعمت‌هایی دانست که باید سپاسگزار آن بود و افزود: امنیت یعنی فضایی که انسان بدون مخاطره در جامعه آرامش داشته باشد و به زندگی ادامه دهد.

وی به وجود برخی ناامنی‌ها در سایر کشورهای مسلمان اشاره کرد و ادامه داد: وجود گروه‌های تروریستی و تکفیری دست‌پرورده استعمار با عناوین مختلف امنیت را از کشورهای مسلمان سلب کرده‌است.

منتظری افزود: غرب و استعمار به ویژه آمریکا در حالی که در ظاهر با تشکیل ائتلاف ادعای مبارزه علیه تروریست‌ها را دارد، در خفا و پنهان آنها را تجهیز می‌کند. نتیجه انتخاب چنین رویکردی نیز چیزی جز دامنگیری خودشان به این بلیه نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اسلام و انسان‌های آزاده مسلمان هیچگاه راضی نیستند که فردی بی‌گناه مورد تهدید و ترور قرار گیرد، تصریح کرد: این از افتخارات اسلام است که راضی نمی‌شود افرادی ولو مسلمان نباشند و دین نداشته باشند، ترور شوند.

رئیس دیوان عدالت اداری با یادآوری برخورد تناقض‌آمیز و ضدحقوق بشری غرب اذعان داشت: آنچه غرب براه انداخته خیمه شب‌بازی است؛ چرا که به هیچ وجه راه‌اندازی گروه‌های تروریستی مانند داعش که دست‌پرورده آنان است با منشور حقوق بشری که ادعایش را دارند سازگاری ندارد.

وی گفت: این تاسف بار است که در دنیای امروز مغزهایی الکلی، برای جوامع بشری تصمیم‌ می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز