خبرگزاری کار ایران

آیت الله سبحانی در کنگره جهانی بررسی جریانات تکفیری:

گروهک های تکفیری از اسلام حقیقی دور هستند

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۲۵۶

تکفیر اهل قبله بزرگترین منکر است / متون درسی برخی از کشورهای اسلامی تفرقه انگیز بوده و باید اصلاح شود / برای آشنایی با مذاهب به سراغ منابع اصلی آن مذاهب برویم.

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با تأکید بر این که تکفیر اهل قبله بزرگترین منکر است، گفت: سردمداران گروهک های تکفیری و افراطی، آیات قرآن که در خصوص مشرکین آمده را در خصوص پیروان قبله اجرا می کنند و این امر، نشان می دهد گروهک های تکفیری از اسلام حقیقی دور هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله جعفر سبحانی، عصر امروز در اختتامیه«کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام»که از روز گذشته با حضور علمای شیعه و سنی از ۸۰ کشور جهان در سالن همایش های بین المللی رسول اعظم(ص) قم در حال برگزاری است، اظهار داشت: برای محقق کردن اهداف مورد نظر برای مقابله با جریانات افراطی و تکفیری، نباید به برگزاری این کنگره بسنده کنیم، بلکه باید چنین اجلاسی تداوم داشته باشد.

وی افزود: چنین اجلاسی باید در کشورهای مختلف اسلامی و به دور از گرایش های شخصی ادامه یافته و یک گروهی نیز مأمور پیگیری مصوبات چنین کنگره هایی باشند.

این مرجع تقلید با بیان این که اختلاف نظرهای فقهی در بین علمای اسلام طبیعی است، و هر گروهی نیز دلایل خاص خودش را دارد، گفت: اگر بخواهیم با مذهبی آشنا شویم، باید به منابع اصلی آن مذهب رجوع کنیم.

آیت الله سبحانی افزود: از دلایل اصلی دوری جستن ما از همدیگر این استکه به منابع اصلی مذاهب رجوع نمی کنیم در حالی که نباید در این مسئله سهل انگاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از شگفتی های عصر ما این است که گاهی حامیان تروریسم و دشمنان اسلام، گروهک های تکفیری و افراطی را محکوم کرده و کارشان را به دور از اسلام معرفی می کنند در حالی که همین ها در حقیقت و در عمل کار این گروه ها را تأیید می کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که اصلاح متون درسی از مطالب تحریک آمیز باید در دستور کار کشورهای اسلامی قرار گیرد، گفت: برخی از متون درسی برخی کشورها، گرایشات تکفیری داشته و می تواند نسل جدید را تحت تأثیر آن مطالب گمراه کننده قرار دهد.

آیت الله سبحانی افزود: در برخی کشورها شاهد چنین متون درسی هستیم و می شنویم که مثلا شرک پیشینیان کمتر از شرک دوره کنونی است.

وی تأکید کرد: لذا اگر متون درسی برخی از کشورهای اسلامی، همچنان چنین مطالبی داشته باشند، تروریسم پابرجا خواهد ماند؛ اگر متون درسی برخی از کشورهای اسلامی برای مثال بگوید توسل به انبیاء، شرک است.

این مرجع تقلید افزود: در متون مقطع دبیرستان برخی از کشورهای اسلامی این چنین متون تفرقه انگیزی وجود دارد و متأسفانه وزارت اطلاع رسانی هم اجازه چاپ چنین مطالبی که در سطح کلی جهان اسلام فتنه انگیز و تحریک کننده است را می دهد.

آیت الله سبحانی در ادامه سخنان خود با بیان این که درک اشتباه امت اسلام از مفاهیم پنج گانه ایمان، توحید، شرک، کفر و بدعت، باید برطرف شود، گفت: باید کنفرانس مستقلی برای تبیین مفاهیم پنج گانه برگزار شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که تکفیر اهل قبله بزرگترین منکر است، گفت: سردمداران گروهک های تکفیری و افراطی، آیات قرآن که در خصوص مشرکین آمده را در خصوص پیروان قبله اجرا می کنند و این امر، نشان دهنده دوری آن ها از اسلام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز