خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نیروهای افراطی در مجلس دهم ریزش خواهند کرد / کسی با صندوق رای قهر نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۸۱۴

خاتمی امروز ریاست شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد و بنابراین کسی نمی‌تواند او را از حق نوشتن نامه برای رهبری بازدارد / اید توجه کنیم که هیچ کسی در میان اصلاح طلبان پدر خوانده دیگران محسوب نمی‌شود و در این جریان همه باید از حق مساوی برخوردار باشند

دبیرکل حزب مردم‌سالاری یکی‌ از ویژگی‌های مجلس آینده را دوری از افراط و تفریط و رعایت اعتدال در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: ‌ باور بنده این است که بسیاری از نیروهای افراطی در مجلس دهم ریزش خواهند کرد.

مصطفی کواکبیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد ویژگی‌هایی که مجلس دهم باید داشته باشد، گفت: مهمترین خصوصیت مجلس دهم باید کارآمدی باشد. یعنی اینکه ما نباید فکر کنیم که با لفظ اینکه مجلس در راس امور است همه مشکلات را می‌توان حل کرد. به عبارت دیگر باید در راس امور بودن مجلس را در عمل ثابت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید با تنقیح قوانین کارآمد و نظارت دقیق جایگاه واقعی مجلس را به آن بازگردانیم گفت: البته بنده نمی‌گویم که مجالس گذشته به مردم خدمت نکردند اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که ما امروز با انبوهی از مشکلات مواجه هستیم.

کواکبیان دومین ویژگی مجلس دهم را اولویت‌بندی مطالبات اصلی مردم نام‌ برد و گفت: اگر بتوانیم در یک دوره چهار ساله اولویت‌های اصلی مردم و دغدغه‌های آنها را تشخیص بدهیم و درصدد رفع آنها باشیم، قطعا در جهت کارآمدی مجلس عمل کرده‌ایم. به عبارت دیگر مجلس دهم باید در بحثمهار تورم، ایجاد اشتغال و حل مباحثی چون ایجاد روابط حسنه با کشورهای همسایه و تعامل مثبت با مجامع بین‌المللی حرکت کند.

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: ویژگی سوم مجلس دهم باید دوری از افراط و تفریط و رعایت اعتدال در همه زمینه‌ها باشد. باور بنده این است که بسیاری از نیروهای افراطی در مجلس دهم ریزش خواهند کرد. افکار عمومی در انتخابات گذشته دولت کنونی را برگزید و با رای خود اعلام کرد که ما از تندروی ناراحت هستیم و دوست داریم کشور به سمت آرامش برود. بنابراین مجلس نیز باید خود را با این گفتمان هماهنگ کند و درصدد تحقق آن باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه ویژگی چهارم مجلس دهم باید شجاعت در پیگیری فسادهای مختلف باشد که در گوشه و کنار شاهد آن هستیم، اظهارکرد: ما نباید به مساله فساد به شکل جناحی فکر کنیم. معتقدم فساد به ویژه از نوع اقتصادی در هر جایی که باشد ما موظف به پیگیری و رفع آن هستیم. متاسفانه مجلس فعلی در این مساله توفیق چندانی نداشت.

وی افزود: درست است که بررسی پرونده‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم کار قوه قضاییه است اما ملجس نیز به نمایندگی از مردم باید در پی مطالبه این مسائل باشد و پیگیری جدی آن را در دستور کار خود قرار دهد. در حالی که پرونده‌هایی مثل تامین اجتماعی، بیمه، میلیارد نفتی و فساد سه هزار میلیاردی همچنان شفاف‌سازی نشده است.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: پرونده‌های فساد به هر کسی که مربوط باشد، خانه ملت نباید از پیگیری آن واهمه داشته باشد بلکه باید با جسارت به دفاع از اموال بیت‌المال بپردازد تا آنها که بیت‌المال را اموال شخصی خود قلمداد کرده‌اند متوجه اشتباه خود شوند.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه مجلس نهم در جهت توسعه سیاسی گام چندانی برنداشته است، گفت: مسائلی مربوط به اصلاح قانون احزاب و قانون انتخابات، قانون مطبوعات و منشور حقوق شهروندی و تعریف جرم سیاسی و امثال این موارد باید در قالب توسعه سیاسی کشور تعریف شود در حالی که پرونده این مسائل هنوز در مجلس نهم هنوز باز است.

کواکبیان ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم که جمهوری اسلامی ایران الگو باشد و مردم‌سالاری دینی خود را به رخ سایر نظام‌های سیاسی بکشیم، باید تلاش کنیم که مسائل اقتصادی و فرهنگی خود را به ثبات برسانیم.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی گفت: در این میان کاری که اصلاح‌طلبان می‌توانند برای به دست آوردن کرسی های مجلس دهم انجام دهند در مرحله اول اتحاد و انسجام میان مجموعه اصلاحات است.

وی ادامه داد: وقتی بحثاصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، مفهوم آن در چارچوب قانون اساسی و نظام تعریف می‌شود بنابراین هیچ گاه کسانی که در صدد عبور از قانون اساسی و نظام باشند در زمره اصلاح‌طلبان نمی‌شماریم. ما راهمان را با این افراد برای همیشه جداکرده‌ایم.

کواکبیان با اشاره به اینکه اتحاد و انسجام در چارجوب اصلاح‌طلبی باید واقعی باشد، ابراز کرد: ما باید توجه کنیم که هیچ کسی در میان اصلاح طلبان پدر خوانده دیگران محسوب نمی‌شود و در این جریان همه باید از حق مساوی برخوردار باشند و تلاش کنند شایسته‌سالاری را به مفهوم واقعی کلمه در میان خود رعایت کنند.

وی با بیان اینکه مرجعیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات توسط همه اصلاح‌طلبان به رسمیت شناخته شده است گفت: ما درون شورای هماهنگی کارگروه انتخابات را به کمیته انتخابات ارتقا دادیم و در شورای هماهنگی پیشنهاد شد که اعضای غیر عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم بتوانند به عضویت این کمیته درآیند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم برای رسیدن به لیست واحد چندین شورا در جریان اصلاحات وارد کنیم، گفت: این مساله را باید در همه استان‌ها اصلاح‌طلبان بپذیرند. ما به عنوان حزب مردم سالاری در اردوی تابستانی ماسال طرحی را به عنوان طرح امام که مخفف ائتلاف ملی اصلاح طلبان مملکت است پیشنهاد دادیم که در این طرح ما معتقدیم که همه اصلاح‌طلبان باید دست به دست یکدیگر داده و با هم هماهنگ شوند و اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند.

وی افزود: من بر این باورم که اگر ما در چارچوب مقررات و قوانین حرکت کنیم و بتوانیم انسجام خود را به خوبی حفظ کنیم مشخصا خواهیم توانست برای تمامی حوزه‌های انتخابی لیست داشته باشیم و به مراکز استان‌ها و تهران در انتخابات اکتفا نکنیم.

کواکبیان با تاکید بر اینکه قرار نیست ما برای کسب آرای مردم برخورد عوام‌فریبانه و پوپولیستی داشته باشیم گفت: اگر ما صداقت خود را به مردم نشان دهیم قطعا گرایش آنها نیز به عناصر دلسوز خواهد بود. در این شرایط دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در چارچوب قانون باید به مر قانون عمل کرده و در این صورت هیچ گاه شاهد رد صلاحیت‌های غیرقانونی و خدشه به آرای انتخابات نخواهیم بود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه مسائل مربوط به انتخابات مجلس را باید به طمانیه و آرامش لازم پیش ببریم گفت: انتخابات باید در کمال آرامش برگزار شود و از هر گونه حواشی پرهیز کنیم. اگر ما خوب عمل کنیم قطعا سایر دستگاه‌های نظارتی هم هیچ بهانه‌ای هم برای حاشیه‌سازی نخواهند داشت.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم یادآور شد: مردم باید در شرایط کنونی این وظیفه انسانی و دینی خود را احساس کنند که کناره کشیدن از صندوق رای راه حل هیچ مشکلی در کشور نیست. ما خوشحال هستیم که امروزه دیگر کسی قرار نیست با صندوق آرا قهر کند که این یکی از برکات شرایط جدید کنونی است.

وی افزود: در این زمینه من معتقدم که باید اجازه دهیم فعالیت‌های مربوط به رسانه‌ها، مطبوعات، احزاب و تشکل‌ها به خوبی انجام شود. بحثمهمی در خصوص مشارکت گسترده مردم، فعال شدن اجزای جامعه مدنی است. من بر این باور هستم که شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب و معتدل کشور باید کمک کنند به اینکه احزاب کشور بیش از گذشته تقویت شوند و ائتلاف‌های لازم میان احزاب شکل بگیرد.

کواکبیان ادامه داد: بنده از اینکه شنیدم آیت‌الله هاشمی اعلام کردند که از ما گذشته که بخواهیم لیست بدهیم خوشحال شدم اما قطعا حمایت چنین بزرگانی از لیست‌های کارآمد و مجموعه معتدل و اصلاح‌طلب در موفقیت آنها در انتخابات مجلس آینده موثر خواهد بود.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه قرار نیست دولت خودش برای انتخابات مجلس لیست بدهد، ادامه داد: اما احزاب طرفدار دولت حق دارند که لیست خود را ارائه دهند. در عین حال این احزاب هم باید توجه کنند که در چارچوب قانون حرکت کنند تا شائبه دخالت دولت در انتخابات پیش نیاید. دولت نیز موظف است که موانعی که برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات وجود دارد را برطرف کند.

وی گفت: ما باید فرمایش رهبری که فرمودند حق مردم حق‌الناس است را همواره مد نظر قرار دهیم و دولت جهت پاسداری آرای مردم نهایت تلاش خود را داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر ما می‌گوییم لیست اصلاح‌طلبان، معنای آن نیست که افراد باید حتما به عنوان چهره شاخص اصلاح طلبی در یکی از احزاب این جریان حضور داشته باشند. اگر نیروهای کارآمد و جوان و شایسته‌ای وجود دارند که زمینه رای آوری دارند باید از وجود آنها بهره‌مند شویم. خط قرمز ما در انتخابات باید تنها بحثعناصر افراطی باشد.

وی افزود: حتی اگر فردی به معنی واقعی کلمه اصول‌گرا باشد نیز می‌تواند در لیست ما قرار گیرد چرا که ما لیست خود را اصلاح‌طلبی و تمامیت خواهی تهیه نخواهیم کرد. اگر عده‌ای بخواهند از هم‌اکنون بنای بداخلاقی بگذارند، کار ناشایستی انجام داده‌اند.

کواکبیان در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به نامه سید محمد خاتمی به رهبر معظم انقلاب و واکنش‌های صورت گرفته به آن گفت: اگر آقای خاتمی برای عمل جراحی موفقیت‌آمیز رهبری اظهار خرسندی کرده ما باید خوشحال باشیم. درست نیست که به همه مسائل نگاه انتخاباتی و جناحی داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه برخی قلب‌شان مریض است. به هر حال خاتمی رئیس جمهور پیشین این کشور بوده و امروز نیز ریاست شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد و بنابراین کسی نمی‌تواند او را از حق نوشتن نامه برای رهبری بازدارد. اما متاسفانه برخی با بداخلاقی همین مساله را برنمی‌تابند که این نشان می‌دهد که باید از هم اکنون جلوی بداخلاقی‌ها گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز