خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضائیه: / ۲ /

اموال مهرگان خسروی خرج پرداخت دیون بانک‌ها وطلبکاران خواهد شد

کد خبر : ۲۰۰۷۱۰

اگر مسئولان از شناسایی اموال " ب. ز " در خارج از کشور مایوس شوند برای متهم کیفر خواست صادر خواهد شد / کیفرخواست پرونده ستاد سوخت صادر نشده / محکومیت ناظم یک مدرسه به تازیانه حدی، تبعید و محرومیت مشاغل / دادستانی تهران اعلام کرده که هنوز از وزارت بهداشت شکایتی در مورد مصرف روغن پالم مطرح نشده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: اموال مهرگان برادر مه آفرید خسروی که غیابی محاکمه شده بود شناسایی شده است و با کار کار‌شناسی آماده شده که در روزهای آینده به مزایده گذاشته می‌شود و این اموال خرج پرداخت دیون بانک‌ها وطلبکاران خواهد شد و یا به خزانه دولت واریز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اشاره به پرونده مربوط به نفت گفت: متهمان این پرونده از آن مدیر نفتی تا مابقی افراد هنوز در بازداشت هستند و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در رسیدگی به نقدینگی متهم مسئله جدیدی اتفاق نیفتاده و هنوز وجود و دسترسی به اموال او در خارج از کشور ثابت نشده است و این مسئله در حال بررسی و ارزیابی است.

وی افزود: اگر مسئولان از شناسایی اموال " ب. ز " در خارج از کشور مایوس شوند این پرونده به دادگاه می‌رود و برای متهم کیفر خواست صادر خواهد شد که زمان آن هنوز مشخص نیست اما گویا مسئولان در حال رسیدن به این نتیجه هستند که وی پولی در خارج از کشور ندارد و اگر هم این مبلغ وجود دارد امکان دسترسی به آن نیست.

معاون اول قوه قضاییه درمورد پرونده سه هزار میلیاردی نیز گفت: اموال مهرگان برادر مه آفرید خسروی که غیابی محاکمه شده بود شناسایی شده است و با کار کار‌شناسی آماده شده که در روزهای آینده به مزایده گذاشته می‌شود و این اموال خرج پرداخت دیون بانک‌ها وطلبکاران خواهد شد و یا به خزانه دولت واریز می‌شود.

اژه‌ای با اشاره به پرونده آمر به معروف نیز گفت: این طلبه مضروب و مصدوم شده بود و عوامل آن علیرغم فرار دستگیر شده بودند و حکم آن‌ها صادر شده بود اما مصدوم در زمان حیات خود به همراه پدرش رضایت داد و این جرم از جنبه خصوصی متوقف شد اما جنبه عمومی آن همچنان باقی مانده بود پس از فوت این طلبه پرونده ضاربین مجددا به جریان افتادوبررسی کردیم که ایا فوت وی بر اثر شدت ضربات بوده که پزشکی قانونی این مسئله را تایید بنابراین این پرونده در دادگاه است وبه زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده تحقیق وتفحص از سازمان تامین اجتماعی ومتهم این پرونده نیز گفت: طبق قانون تحقیقات لازم در این زمینه انجام شد ومتهم این پرونده امروز به دادسرا احضار شده بودوتحقیقات لازم صورت گرفته است ولایحه دفاعیه متهم نیز اخذ شده است وامیدواریم کار هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به مسئله وجودروغن پالم در برخی از مواد غذایی گفت: درخصوص این مسئله دادستانی تهران اعلام کرده که هنوز از وزارت بهداشت شکایتی مطرح نشده من امروز از دادستان تهران پرسیدم و وی گفت که به این وزارتخانه نامه نوشته و از آن‌ها خواسته تا اسناد خود را در خصوص مضرات این روغن ارسال کنند اما گویا هنوز جواب آن نیامده و ما همچنان به دنبال اسناد و مدارک لازم هستیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اشاره به سقوط هواپیمای ایرانی که از تهران عازم طبس بود و منجر به کشته شدن و مصدومیت برخی از هموطنانمان شد، گفت: در این خصوص پرونده‌ای در دادسرا تشکیل شده و کار‌شناسان مشغول بررسی هستند که باید منتظر نتیجه کار آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه این پرونده در حال رسیدگی است، گفت: البته وزارتخانه مربوطه در دولت نیز این مورد را بررسی می‌کند و نتیجه کار از آن‌ها نیز اخذ خواهد شد.

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در جلسات قبل نیز نسبت به برخورد با متخلفان قوه قضاییه نیز تاکید کردم امروز هم اعلام می‌کنم که علاوه بر مواردی که در جلسات گذشته گفتم سه قاضی دیگر تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده آن‌ها در حال تکمیل است در همین راستا ۷ دلال دستگیر و۲۱ وکیل تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

وی افزود: من به متخلفان در این رابطه هشدار می‌دهم و از مردم می‌خواهم تا هوشیار باشند تا تحت وکیل و هر عنوان دیگری مرتکب تخلف نشود و اگر مواردی از این تخلفات را مشاهده کردند به دادسرای انتظامی قضات و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه گزارش کنند ما به شدت با کسانی که تحت این عناوین خود را کارمند دستگاه قضا جا می‌زنند برخورد خواهیم کرد.

اژه‌ای گفت: اخیرا فردی به عنوان بازپرس دادستان کشور به جایی رفته درحالی که دادستانی کشور اصلا بازپرسی ندارد این فرد امضاهایی را جعل کرده و بیش از ۵۰ مهر جعلی از او کشف شده است. به مسئولان امر توصیه شده که با شدت با این افراد برخورد کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری عصر امروز خود در خصوص پرونده آتش‌سوزی زندان شهرکرد گفت: تحقیقات در این پرونده هنوز به اتمام نرسیده و باید تحقیقات لازم در ارتباط با اینکه چرا این مساله به وقوع پیوسته به اتمام برسد. این آتش‌سوزی عمدی بوده و اینکه چگونه رخ داده همچنان در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: امروز ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات وی برگزار شد و روند رسیدگی به این پرونده هنوز ادامه دارد و در این پرونده بند بند اتهامات تفهیم و متهم و وکلای وی در حال دفاع هستند.

معاون اول قوه قضاییه در ارتباط با پرونده مدیر ستاد سوخت و سایر متهمان این پرونده نیز گفت: کیفرخواست این پرونده هنوز صادر نشده و تحقیقات هنوز ادامه دارد. تا دو روز پیش همچنان دو نفر در بازداشت بودند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا شبکه اجتماعی وایبر فیلتر می‌شود اظهار کرد: در مورد فضای مجازی شورایی به نام شورای عالی فضای مجازی در ۱۷ اسفند سال ۹۰ تصویب و تشکیل شده است سیاست‌های مربوط به فضای مجازی و اقدامات مرتبط با آن بر عهده این شوراست که وظایف آن هیچ منافاتی با وظایف سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و قوه قضاییه ندارد.

وی با بیان اینکه این شورا به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود، گفت: ان‌شاءالله در آنجا تصمیمات قاطع بیگرند و شاهد مسائلی که این روز‌ها مطرح است دیگر نباشیم. همه مردم ما قائل هستند که از تکنولوژی جدید ‌‌نهایت بهره برداری صورت بگیرد اما این را هم قائل هستند که پیوست‌های فرهنگی و امنیتی و زیرساخت‌های متناسب باآن نیز فراهم شوند.

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم ناظم مدرسه‌ای که کودکان را مورد آزار و اذیت قرار داده بود خبر داد و افزود: این فرد در دادگاه بدوی محکوم شده و چون حکم قطعی نشده از بیان جزییات آن معذورم. اجمالا می‌توان گفت که این فرد به تازیانه حدی، دو سال تبعید و برخی محرومیت‌ها از مشاغل محکوم شده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که امروز صبح سعید مرتضوی پیش از ورود به دادسرا اعلام کرده بود که هیچ یک از شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی به بابک زنجانی محول نشده است، این مساله چقدر صحت دارد گفت: در جزییات پرونده نیستم و از بیان آن معذورم. این فرد امروز به دادسرا احضار شده و پرونده در حال رسیدگی است.

خبرنگاری با بیان اینکه کانون نویسندگان ایران سال ۸۴منحل شده اما اخیرا مجمع عمومی برگزار و مجدد فعالیت خود را بدون اینکه از قوه قضاییه و وزارت کشور مجوز لازم را بگیرد آغاز کرده است موضع دستگاه قضایی در این خصوص چیست که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: هر چیزی که به حکم قانون تاسیس و یا برای آن محدودیتی ایجاد شود چنانچه در زمانی که محدودیت ادامه دارد کسی خلاف آن عمل کند دادستان نسبت به آن معترض و جلوی آن را خواهد گرفت. برخی از محرومیت‌ها ابدی است و چنانچه افراد نسبت به این محرومیت بی‌توجهی کنند حتما جلوی آن گرفته خواهد شد. در رابطه با موضوع مطرح شده اطلاع کافی ندارم که محرومیت آن‌ها زمان‌دار بوده است یا خیر.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص احضار وزیر اسبق نفت به خاطر بنزین‌های آلوده نیز اظهار کرد: این مسائل تخصصی است و باید حتما بررسی شود و کار‌شناس مربوطه نظر خود را ارائه کند. این پرونده در مراجع قضایی مطرح شده اما هنوز به مرحله خاصی نرسیده است.

خبرنگاری به پرونده غلامحسین خالدی محیط بانی که برای بار سوم به اعدام محکوم شده است اشاره کرد و آخرین وضعیت پرونده وی را جویا شدکه معاون اول قوه قضاییه پاسخ داد: در رابطه با این پرونده اطلاعات دقیقی ندارم اما ضابطین عام و خاص که مسئولیت دارند قوانین و مقررات مرتبط با خود را دارند که چنانچه طبق آن عمل کنند قابل تعقیب نیستند اما در صورتی که این ضابطان اسلحه داشتند و برخلاف ضوابط و آموزش‌های دیده شده عمل کنند حسب آن اقدام قابل مجازات هستند اگر فرد ضابطی از موقعیت خود سوء استفاده کند و با سلاح کسی را بکشد نمی توان گفت چون اسلحه دارد قابل تعقیب نیست.

وی در خصوص اقدامات قوه قضاییه در رفع تصرف از اراضی ملی و طبیعی نیز گفت: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند موضوع رابه صفر برساند. وزارت جهاد، کشاورزی و یا سازمان منابع طبیعی و محیط زیست باید به میدان آمده تا به این منابع تجاوز نشود و ساخت و ساز غیرقانونی صورت نگیرد. اگر آن دستگاه‌ها به موقع کار خود را انجام ندهند کار قوه بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته گذشته در غرب تهران ۲۶ حکم اجرا و حدود سی هکتار از اراضی آزاد و تعداد قابل توجهی ساختمان تخریب شد ما خوشحال می‌شدیم که از ابتدا جلوی این کار گرفته می‌شد. مگر هنگام ساخت و ساز دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان آن قرار نگرفته‌اند. ‌ای کاش‌‌ همان موقع به قوه قضاییه اطلاع داده می‌شد.

خبرنگاری از محسنی اژه‌ای پرسید که شنیده شده اخیرا ۳۶ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس به خاطر ابراز عقیده در شبکه‌های اجتماعی احضار و بازداشت شده‌اند که وی در پاسخ گفت: این شنیده‌ها دروغ است و ما تحت عنوان ابراز عقیده هیچ فردی را تحت تعقیب و محاکمه قرار نداده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز