خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

ظریف به دلیل سفر خود در نشست آتی خبرگان حاضر نمی‌شود / اختلافی میان قوا از ابتدای این دولت تاکنون دیده نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۳۲۱

هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است /

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: قرار بود در اجلاس پیش رو ظریف وزیر امورخارجه از میهمانان ما در صحن علنی خبرگان باشد، گفت: اما گویا برای وی سفر غیرمترقبه‌ای پیش آمد که ممکن است نتواد در صحن علنی حاضر شود برای همین احتمالا از فرد دیگری دعوت خواهد شد.
به گزارش ایلنا، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری امروز پس از عیادت از آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: وضعیت جسمانی رئیس مجلس خبرگان بسیار خوب است و تیم پزشکی نیز با دقت و به خوبی درمان ایشان را دنبال می‌کنند. که این روند درمانی تاکنون یز آثار خوبی در پی داشته است.
وی با بیان اینکه واکنش‌های آیت الله مهدوی کنی نسبت گذشته بهتر و امیدوارتر شده است، ‌تصریح کرد: به نظر می‌رسد که وضعیت جسمانی رئیس مجلس خبرگان نسبت به زمای که در بیمارستان بهمن بستری بود، بسیار بهتر است و امیدواریم با ادامه روند فعلی نتایج خوبی حاصل شود و ما از وجود پر برکت این شخصیت بزرگ که از ذخایر انقلاب، اسلام و روحانیت هستند استفاده کنیم.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه من از اوایل سال ۵۸ با آیت الله مهدوی کنی آشنا شدم، یادآور شد: از همان ابتدا به نظرم می رسید که امتیازات و صفات شایسته‌‌ای در وجود ایشان است. به گونه‌ای که ارادت و ایمان به انقلاب، اعتقاد ویژه به امام و رهبری همواره در وجود ایشان جمع بوده است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی یکی از بزرگ ترین ویژگی‌های آیت الله مهدوی کنی را مشی اعتدالی دانست و گفت: ایشان در دوران نهضت، انقلاب و در دوران مدیریت جمهوری اسلامی نقش حساسی را ایفا کردند و با حضور در هر پستی اقدامات مثبتی را از خود به جای گذاشتد.
وی در مورد وظایف شورای عالی هیئت حل اختلاف قوا عنوان کرد: ۲ وظیفه عمده بر عهده شورای عالی هماهنگی و حل اختلاف میان قوا است که مسئولیت حل اختلافات میان قوا و بحثقانونی جایگاه قوا از این موارد است.
رئیس شورای عالی هیئت حل اختلاف قوا با تاکید بر اینکه خوشبختانه بحثاختلاف میان سران قوا از ابتدای این دولت تاکنون به شکل خاصی بروز پیدا نکرده است، گفت: هماهنگی میان رؤسای قوا بسیار خوب است و هنوز هیچ گونه نامه یا شکایتی از سوی یکی از سران ۳ قوه به مقام معظم رهبری و یا شورای حل اختلافات میان قوا ارسال نشده است.
وی افزود: با این حال بحث‌های حقوقی اختلافات میان قوا کماکان وجود دارد، گفت: در برخی مواقع ممکن است نواقصی در قوانین عادی ما وجود داشته باشد که اغلب آنه نیاز به بحث‌های علمی و حقوقی دارد.
آیت الله شاهرودی با بیان اینکه برخی نامه‌های دوره قبل در خصوص اختلافات میان قوا همچنان در حال بررسی است، تصریح کرد: در عین حال در یکسال اخیر هیچ اختلافی را شاهد نبودیم. سران ۳ قوه با یکدیگر هماهنگ هستند و امیدواریم که این شرایط ادامه یابد.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری وی با اشاره به محورهای نشست آتی خبرگان یادآور شد: اغلب بحث‌هایی که مطرح می‌شود در خصوص خود خبرگان گزارش‌های کمیسیون مختلف آن است. در اکثر جلسات نیز معمولاً ۲ نفر به عنوان میهمان جلسات شرکت می‌کنند.
وی با اعلام اینکه قرار بود در اجلاس پیش رو ظریف وزیر امورخارجه از میهمانان ما در صحن علی خبرگان باشد، گفت: اما گویا برای وی سفر غیرمترقبه‌ای پیش آمد که ممکن است نتواد در صحن علنی حاضر شود برای همین احتمالا از فرد دیگری دعوت خواهد شد.
شاهرودی در ادامه در مورد احتمال انتخاب جایگزی آیت الله مهدوی کنی در ریاست مجلس خبرگان تاکید کرد: این مسئله منوط به نظر اعضای مجلس خبرگان رهبری است البته این دوره ۹ ساله است و با دوره‌های دیگر که ۸ ساله بودند، متفاوت است. در ابتدای این دوره، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی ادغام و همزمانی انتخابات مجلس خبرگان رهبری با انتخابات مجلس و همچنین همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و با انتخابات شوراهای اسلامی شهر رورستا را مطرح کردند و این مسئله به تصویب رسید.
وی افزود: تا پیش از تصویب این مسئله، ما هر سال ۲ انتخابات داشتیم اما پس از تصویب این قانون ما هر ۲ سال یک انتخابات داریم و این مسئله سبب شد مجلس خبرگان در ابتدای این دوره مصوبه‌ای داشته باشد و مدت این دوره مجلس خبرگان را به ۹ سال برساند فلذا اسفند امسال دوره ۸ ساله مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد اما هنوز این دوره مجلس خبرگان یک‌سال دیگر عمر دارد.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی ادامه داد: انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیون‌های داخلی مجلس خبرگان رهبری هر ۲ سال یکبار برگزار می‌شود و با پایان امسال، این دوره ۲ ساله خاتمه می‌یابد و برای یکسال باقی مانده هم کمیسیون‌ها از نو انتخاب می‌شوند و هم مجددا انتخابات هیئت رئیسه برگزار می‌شود.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: به دلیل اینکه یک‌سال از دوره مجلس خبرگان رهبری باقی مانده و ممکن است که برگزاری مجدد انتخابات کمیسیون‌ها و انتخابات هیئت رئیسه زمان زیادی ببرد کمیسیون آیین‌نامه پیشنهاد جدیدی به هیئت رئیسه ارائه کرده که انشاءالله در اجلاسیه اسفندماه در صحن علنی خبرگان مطرح خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: ممکن است انتخاب ۲ سال گذشته در یک‌سال پایانی دوره فعلی مجلس خبرگان نیز استمرار داشته باشد. البته این مسئله منوط به تصویب اعضای مجلس خبرگان رهبری است و امیدواریم این پیشنهاد کمیسیون آیین‌نامه در اجلاسیه اسفندماه به تصویب برسد و انتخاب اعضای جدید هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های تخصصی به دوره بعد موکول شود.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در خصوص عملکرد دولت یازدهم و همچنین تمدید ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی بر قوه قضائیه تصریح کرد: عملکرد بسیار خوب بوده است. البته ممکن است هر عملکردی نواقصی هم داشته باشد؛ چرا که بشر معصوم نیست. مقام معظم رهبری با تیزبینی، اشراف و درایت خود مسائل مختلف را تذکر می‌دهند و تا به امروز شاهد شرایط مناسبی بوده‌ایم.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در رابطه با نقش جامعتین و خودش در انتخابات مجلس دهم و وحدت اصولگرایان گفت: هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز