خبرگزاری کار ایران

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین:

برخی می‌خواهند دولتمردان را عصبانی کنند / عملکرد اقتصادی دولت قابل دفاع است

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۴۲۶

مجلس و منتقدین دولت قدری خویشتنداری داشته باشند / برخی می‌خواهند از روی عمد حرف‌هایی بزنند تا دولتمردان را عصبانی کنند / رفتار رئیس جمهور عقلایی است / برخی علم وحدت اصلاح طلبان واصولگرایان را برمی دارند که شاید هم دلسوز باشند اما این خود عامل تفرقه خواهد شد / انسجام بین فعالان سیاسی اصولا لرزان است / ورود زود هنگام به بحثانتخابات ظلم است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: با نزدیک شدن به انتخابات بایدتلاش وسیعی صورت گیردتا نیروهای متعلق به یک طرز فکر ونزدیک به یکدیگر گلایه‌ها و اختلافات را کنار بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا باهنر در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه جبهه پیروان برای رسیدن به اجماع چیست؟ گفت: در کشور ما رسیدن به اجماع یک معضل برای کشور و نظام مردم سالار دینی به حساب می‌آید و مسئولان طبق قانون اساسی و از طریق انتخابات وارد عرصه سیاسی می‌شوند. درحالی که ما نیازمند چند حزب قدرتمند هستیم و تا زمانی که احزاب رسمی و قدرتمند در کشور به وجود نیایند مشکل نرسیدن به اجماع وجود خواهد داشت.

وی بابیان اینکه انسجام بین فعالان سیاسی اصولا لرزان است، گفت: علاوه بر این برخی رفتارهای سیاسی در کشور منجر به رفتارهای محفلی و جناحی می‌شود در این مواقع معمولا میزان فرصت طلبی‌ها بالاست یعنی جناح‌ها ی مختلف سیاسی پاسخگوی رفتار خود نیستند و تلاش می‌کنند از هر فرصتی میوه بچینند.

باهنر خاطر نشان کرد: با نزدیک شدن به انتخابات بایدتلاش وسیعی صورت گیردتا نیروهای متعلق به یک طرز فکر ونزدیک به یکدیگر گلایه‌ها و اختلافات را کنار بگذارند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید براینکه ما برای رسیدن اصولگرایان به وحدت تلاش می‌کنیم گفت: هدف ما رسیدن به وحدت بالای صددرصد است اما مطمئن هستیم به آن نقطه نمی‌رسیم ولی باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم مسیر پیش رو پر کار اما ممکنی است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه انتخابات آینده مجلس دو یا سه محوری خواهد بود، گفت: ما باید خود را برای این فضا آماده کنیم. من به تمام جریانات سیاسی، تلاش برای دستیابی به سازوکاری بر‌ای رسیدن به وحدت و اجماع را توصیه می‌کنم.

وی با بیان اینکه در مورد انتخابات آینده کارهای درون تشکیلاتی در گروه‌های مختلف شروع شده است، گفت: انتخابات امر موثری است که فضای عمومی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد باید تلاش‌های انتخاباتی باعثشود که فضای رقابتی به درون جامعه کشیده نشود چرا که با توجه به مشکلات امروز جامعه ورود زود هنگام به بحثانتخابات ظلم است.

باهنر در خصوص فعالیت‌های آینده جبهه پیروان و اینکه آیا مباحثانتخاباتی دراین جبهه آغاز شده است، گفت: تلاشهای درون تشکیلاتی و تعریف ساختارهای درونی و گپ و گفت‌های دوستانه در مورد انتخابات آغاز شده است.

وی در مورد تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: من معتقدم که در مجلس نهم فراکسیون سیاسی جدیدی شکل نخواهد گرفت امروز برخی از نمایندگان اصلاح طلب نیز در فراکسیون رهروان هستند و برخی اساسا وارد فراکسیون نمی‌شوند اما اعتدال میان آن‌ها وجود دارد.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام ورهبری درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما چرا ادبیات رئیس جمهور در این اواخر تعییر کرده است؟ گفت: دولت امروز در عرصه سیاست خارجی درگیر مسائل مختلف است و ورود به یک سری مسائل باتوجه به مشکلات امروز کشور حق مردم نیست. من توصیه دارم که مجلس و منتقدین دولت قدری خویشتنداری داشته باشند.

وی افزود: دولت در میدان اجرایی قرار دارد و دولتمردان نیز باید سعه صدر بیشتری داشته باشند شاید برخی می‌خواهند از روی عمد حرفهایی بزنند تا دولتمردان را عصبانی کنند اما دولت باید با توجه به پرونده‌ای که برایش باز است تحت تاثیر این عصبانیت‌ها قرار نگیرد به نظر من در مجموع رفتار رئیس جمهور رفتاری عقلایی بوده است.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام ورهبری در ادامه در خصوص ایجاد تشکیلات ندا در میان اصلاح طلبان نیز گفت: تا زمانی که چند حزب قدرتمند وشناسنامه دار و پاسخگو نداشته باشیم ایجاد تشکیلات حزبی متعدد وجود خواهد داشت پیش از این نیز یک عده گفتند ما حزب اصولگرای اصلاح طلب را راه می‌اندازیم ما به انگیزه همه احترام می‌گذاریم اما هیچ یک از این‌ها حزب قدرتمندی نخواهد شد. برخی علم وحدت اصلاح طلبان واصولگرایان را برمی دارند که شاید هم دلسوز باشنداما این خود عامل تفرقه خواهد شد.

باهنر در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد اعضای جبهه پایداری به دنبال استیضاح وزیر علوم بودند و در ادامه نیز استیضاح های دیگری نیز مطرح خواهد شد گفت: استیضاح حق نمایندگان است و وزرا نباید در این رابطه گره به ابرو بیاورند در هیچ زمانی در مجلس نداشته‌ایم که وزیری حداقل ده مخالف نداشته باشد. توصیه ما به همکارانمان در مجلس هم این است که خویشتن‌داری کنند.
وی افزود: وزرا مدیران اجرایی کشور هستند و برخی موفق و برخی دیگر ناموفق‌اند ممکن است اولویت‌بندی ذهن وزرا با نمایندگان موافق نباشد. در اینجا ممکن است زمینه‌های اختلافی وجود داشته باشد، اما اینکه همه آنها تبدیل به استیضاح شود، درست نیست. با این کار وقت مجلس، رسانه‌ها و دولت گرفته می‌شود.
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه تعداد استیضاح‌ها در ادامه قابل پیش بینی نیست، گفت: این مسئله بستگی به رفتار وزرا و نمایندگان دارد. دولت باید بتواند کار خود را انجام دهد. نمایندگان هم حق دارنداز ابزارهای قانونی خود استفاده کنند. در بسیاری از کشورها که دموکراسی نهادینه شده است، استیضاح وزیر تا این میزان در مرکز توجه قرار نمی‌گیرد و در بسیاری از این کشورها دولت بارها کابینه خود را ترمیم می‌کند، بدون اینکه زلزله‌ای به وجود بیاید.
وی ادامه داد: ما در استیضاح اخیر شش ماه تلاش کردیم و از سوی هیات رئیسه جلساتی را برگزار کردیم نمایندگان توقعاتی داشتند. ما هم در این جلسات به جمع‌بندی تئوریک رسیدیم. اما وزیر علوم یا نخواست و یا نتوانست مسائل مورد تفاهم را به اجرا در بیاورد. حتی ظرف ده روز از اعلام وصول تا استیضاح وزیر هم من برای به نتیجه رسیدن مطالبات استیضاح‌کنندگان و ختم به خیر شدن این استیضاح تلاش‌های زیادی کردم، اما نتیجه نداد.
باهنر برخورد رئیس جمهور با نتیجه استیضاح را بسیار خوب و منطقی ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم پیش از وقت قانونی دولت وزیر خود را به مجلس معرفی کند و امیدواریم فردی معرفی شود که رای بالایی داشته باشد و در جلسه رای اعتماد با چالش مواجه نشود.
وی افزود: تا پیش از طرح استیضاح و حتی تا قبل از اعلام وصول آن بنده تلاش کردم که این طرح مطرح نشود، اما وقتی استیضاح مطرح شد، در جلسه علنی نظر من چیز دیگری بود. برخی صحبت‌هایی می‌کنند تا مسائل غیرمرتبط را به این موضوع وصل کنند در دولت احمدی‌نژاد هم می‌گفتند زاهدی را باهنر برای وزارت معرفی کرد. در حالیکه این موضوع هم جزو شایعات بود.
باهنر در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما بارها در مورد بحثهدفمندی یارانه‌ها خط مشی کلی را گفته‌ایم همین الان هم دریافت و پرداخت ناشی از هدفمندی یارانه‌ها متعادل نیست و دولت هر ماه مبلغی را برای پرداخت یارانه‌ها کم می‌آورد. راه حل این مسئله روشن است. باید تعدادی از یارانه بگیران از دریافت این مبلغ صرف‌نظر کنند.
وی با تاکید بر اینکه من قبول ندارم که همه محتاج دریافت یارانه هستند، گفت: خانواده‌هایی با درآمد ۲۰۰هزار تومان هم وجود دارد که باید یارانه دریافت کنند. به هر حال این مسئله دست دولت است. رسانه‌ها نباید به دنبال این باشند که وزیر اقتصاد یا مسئول سازمان هدفمندی چه گفت. تصمیمات دولت منسجم است، ما امیدواریم که در حداقل زمان تلاش شود که یارانه بگیرانی که این مبلغ در زندگی‌شان تاثیر چندانی ندارد، از دریافت آن صرف‌نظر کنند.
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه در مورد مسائل فرهنگی چالش‌هایی وجود دارد که نمی‌توان همه آن را به کل دولت تعمیم داد، گفت: در این خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و بخش آموزش عالی کشور باید در سال فرهنگ و اقتصاد تلاش بیشتری داشته باشند.
وی در مورد اختلافات روز گذشته مجلس گفت: مجلس نماد و نمونه همه تفکرهای سیاسی کشور است. اصولا مجلس نماد بروز اختلاف آرا است. شاید در طول یک دروه مجلس یک مصوبه هم به اتفاق آرا تصویب نشود، این ساختار دموکراتیک است و این مسئله تازه‌ای نیست. در مجلس اقلیت می‌تواند حرف بزند، اما نظر آنها به نتیجه رای‌گیری منجر نخواهد شد.

باهنر افزود: در استیضاح وزیر علوم نیز برخی تصور می‌کردند تندروهای مجلس وزیر را عزل کردند، اما این تندروها اینقدر رای ندارند. فراکسیون رهروان ولایت در این خصوص موضع خوبی گرفت و پس از بررسی رای قاطعی پیدا نکرد برای همین اعضا را آزاد به تصمیمات خود گذاشت. خواهش من از دولت این است که در این اختلاف ندمد و از دعوای درون مجلس خوشحال نشود.

وی با بیان اینکه افکار عمومی ما بیشتر درگیر مسائل اقتصادی است، گفت: توقع همه این است که برای حل مسائل اقتصادی دولت و مجلس اقدام کند. دولت اگر درخواستی از ما داشته باشد، آن را اجابت می‌کنیم. اما بحثاجرای آن در دست دولت است. مطالبه عمومی کف جامعه حل مسائل اقتصادی است. موضوعات مربوط به آموزش عالی کشور ممکن است بین فرهیختگان و دانشجویان از حساسیت بالایی برخوردار باشد، اما این موضوع اصلی میان عامه جامعه ما نبود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت در کنترل سطح عمومی قیمت‌ها را موفق ارزیابی کرد و گفت: معنای این جمله این نیست که همه چیز ارزان شده است. بلکه شتاب قیمت‌ها کندتر شده واعداد قابل قبول و قابل دفاع است.
وی با اشاره به اینکه دولت در زمینه تولید به جمع‌بندی رسیده و لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرده است، گفت: بررسی این لایحه زمان‌بر است رکود در کشور بسیار سنگین است و باید تلاش کوتاه‌مدت و ضربتی از جانب دولت برای حل این معضل انجام شود. به نظر من عملکرد اقتصادی دولت ظرف یکسال اخیر قابل دفاع است.
با هنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حزب لاریجانی چه زمانی تشکیل خواهد شد، گفت: شما باید این سوال از خود آقای لاریجانی بپرسید.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد عملکرد هیات رئیسه در خصوص انتخاب ناظر برای هیات منصفه مطبوعات گفت: در آیین‌نامه آمده که داوطلبان باید به کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون فرهنگی مراجعه کنند و کمیسیون می‌تواند حداقل دو برابر افراد مورد نیاز را به صحن معرفی کند. اما کمیسیون فرهنگی در این دوره تعدادی از داوطلبین را حذف کرد و نیروهایی راکه قبول نداشت، به مجلس معرفی نکرد.
باهنر افزود: در جلسه علنی در این خصوص تصمیم‌گیرنده نهایی رئیس مجلس است. شاید اگر در آن لحظه ریاست جلسه با فرد دیگری بود تصمیم متفاوتی اتخاذ می‌شد.
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه پنجشنبه این هفته مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین برگزار خواهد شد، گفت: این مراسم در تالار الزهرا در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار می‌شود و سخنران آن آیت الله موحدی کرمانی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز است.
وی ارائه گزارش عملکرد جامعه اسلامی مهندسین و تشریح برنامه دو سال آینده این تشکل سیاسی را از دیگر برنامه‌های این مجمع عمومی برشمرد و گفت: اصلاحات پیشنهادی را در مورد مرام‌نامه و اساسنامه جامعه اسلامی مهندسین به بحثخواهیم گذاشت. همچنین در این کنگره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز انجام خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز