خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوء‌قضاییه در نشست خبری مطرح کرد: / مشروح /

توضیحات اژه‌ای درباره توزیع شبنامه علیه روحانی، پرونده کرسنت، پرونده بابک زنجانی وبورسیه‌های غیرقانونی

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۳۴۲

موضوع سلامت بحثمهمی است و وزارت بهداشت در مورد روغن پالم وارد شده است. نهاد کارشناسی باید در این خصوص نظر خود را بدهد، در صورتی که دادستانی وارد مواردی شود که جرم تلقی می‌شود برسد. قطعا به عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد و اگر وزارت بهداشت پس از دنبال کردن مسائل اعلام کند که جرمی صورت گرفته است، قوه قضاییه سریعا اقدام خواهد کرد چراکه مسئله سلامت و جان انسان‌ها در میان است.

سخنگوی قوه قضاییه از احتمال تغییراتی در مدیریت‌های قوه قضاییه در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامی‌داشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی کشورمان گفت: همانطور که همه در جریان هستیم، رهبری ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه را برای ۵ سال دیگر تمدید کردند. عنایات رهبری در ابلاغشان به آیت‌الله آملی لاریجانی و همچنین در دیدار اعضای قوه قضاییه با رهبری جای تشکر دارد.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه اهتمام جدی داشته و خواهد داشت تا آنچه که مد نظر رهبری بوده و هست با تلاش محقق کند، اظهار داشت: در ۵ سال آینده ما اقدامات جدی‌تری جهت رضایتمندی مردم، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، ‌پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مفاسد خواهیم داشت.

دادستان کل کشور با اعلام اینکه ممکن است در روزهای آینده برخی سیاست‌ها، ‌تصمیمات و تغییراتی در مدیریت‌های قوه قضاییه داشته باشیم، تصریح کرد: ممکن است جابجایی‌هایی صورت گیرد یا نسبت به برخی برنامه‌ها توضیحاتی داده شود که تفسیر و خبر آن در روزهای آینده اعلام می‌شود.

محسنی اژه‌ای با تذکر دوباره در خصوص افرادی که به جعل اسناد می‌پردازند، خاطرنشان کرد: اواخر هفته گذشته یک باند جعلی دستگیر شد که از این باند، بیش از ۵۰ مهر جعلی مربوط به دستگاه‌های مختلف کشف و ضبط شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این باند با این مهرهای جعلی برای برخی ادارات نامه می‌فرستادند و با مراجعه به افراد سر آنها کلاه می‌گذاشتند بنابراین خواهش من این است که همه توجه کنند تا اگر کسی با عناوین مختلف به آنها مراجعه می‌کند، بیشتر بررسی داشته باشند.

وی افزود: علاوه‌بر این، به افراد مجرم نیز هشدار می‌دهم که دیر یا زود تبهکاران توسط قوه قضاییه دستگیر می‌شوند و تنها خودشان و خانواده‌شان را به زحمت می‌اندازند. این باند نیز دستگیر شده‌اند و پرونده آنها در حال رسیدگی است. به بازپرس این پرونده گفته شده که در رسیدگی به آن دقت و سرعت بیشتری داشته باشد که پس از صدور حکم نتیجه را به شما خواهم گفت.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه همه ما امروز از مضرات مواد مخدر باخبریم، بیان کرد: اغلب کسانی که به مواد مخدر آلوده می‌شوند، دست به جرایم دیگری نیز می‌زنند. دستگاه قضایی همواره به همراه نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی کشور همکاری تنگاتنگی در این خصوص داشته است.

محسنی اژه‌ای با بیان این خبر که در هفته اخیر وزارت اطلاعات به دو باند مهم مواد مخدر ضربه زد، ابراز داشت: اداره کل اطلاعات استان اصفهان پس از بررسی و شناسایی این باند، آنها را دستگیر کرد که از آنها ۹۱۵ کیلوگرم هروئین و چندین قبضه سلاح گرم کشف شده است.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: توصیه ما به خانواده‌ها این است که مراقب باشند تا در دام این باندها قرار نگیرند و امیدواریم که با این اقدامات جدی بتوانیم به باندهای اصلی نیز دسترسی پیدا کرده و به آنها ضربه بزنیم. قوه قضاییه با کسانی که در این سطح کار می‌کنند، بدون اغماض برخورد می‌کند و پس از اثبات جرم آنها را به اشد مجازات خواهند رساند. همانطور که در هفته‌های اخیر نیز اجرای مجازات شدید در خصوص برخی از همین افراد را شاهد بودیم.

وی در مورد نحوه برخورد با متخلفان مربوط به روغن پالم نیز عنوان کرد: موضوع سلامت بحثمهمی است و وزارت ذی‌ربط در این مورد وارد شده است. نهاد کارشناسی باید در این خصوص نظر خود را بدهد، در صورتی که دادستانی وارد مواردی شود که جرم تلقی می‌شود برسد. قطعا به عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد و اگر وزارت بهداشت پس از دنبال کردن مسائل اعلام کند که جرمی صورت گرفته است، قوه قضاییه سریعا اقدام خواهد کرد چراکه مسئله سلامت و جان انسان‌ها در میان است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طرف‌های خارجی پرونده کرسنت محاکمه شده‌اند و طرف‌های داخلی این پرونده چه زمانی محاکمه خواهند شد؟ گفت: این پرونده در حال رسیدگی در قوه قضاییه است و دیوان عالی کشور تصمیم گرفت که مرور زمان شامل این پرونده می‌شود و درخواست ماده ۱۸ شد، بنابراین این پرونده در حال اعمال ماده ۱۸ است.

خبرنگار دیگری با اشاره به اینکه در سال ۸۵ یک متهم بانکی محکوم شد و پس از آزادی در سال ۹۱ بار دیگر به دلیل جرایم اقتصادی بازداشت شد، از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که شنیده شده قرار لغو بازداشت وی صادر شده است که وی پاسخ داد: حکم پرونده قبلی وی صادر و اجرا شده است. علاوه بر این، سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تخلف دیگر این فرد گزارشی داد که دادسرای اصفهان برای احضار وی در تهران حکم نیابت داد، بنابراین این فرد جلب نشد اما در این حکم آمده بود که در صورت عدم حضور در تاریخ مقرر حکم جلب وی صادر خواهد شد اما دادسرای انتظامی قضات نیز این پرونده را برای بررسی خواست بنابراین وقفه‌ای در پرونده ایجاد نشده و پرونده هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

محسنی‌اژه‌ای این را هم گفت که پرونده مربوطه در خصوص مسائل مالی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برخی اخبار مبنی بر جابجایی مسئولان عالی قضایی از جمله تغییر در معاون اول، دادستانی کل و رئیس دیوان عالی کشور در دوره جدید ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: در دروه جدید به دلیل اینکه اقدامات قرار است، شتاب بیشتری بگیرد یکی از مسائلی که پیش خواهد آمد جابجایی برخی از مدیران است که به نظر رئیس قوه قضاییه باز می‌گردد. در این رابطه شایعاتی وجود دارد اما هیچ یک قطعی نیست و به محض قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در خصوص اظهارات وزیر دادگستری در حاشیه بازدید از یک مرکز صنعتی در دماوند در ارتباط با پرونده کرسنت اظهار داشت: همانطور که ایشان گفتند دولت در مقام اعتراض به حکم است و آن را انجام خواهد داد.

دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت پرونده مدیران عامل سابق بانک صادرات و ملی در رابطه با پرونده سه هزار میلیاردی تصریح کرد: هنوز مدیران این دو بانک محاکمه نشده‌اند.

خبرنگاری با اشاره به تشیع پیکر یکی از خبرنگاران از حضور دو متهم پرونده ستاد سوخت در این مراسم سخن گفت و آخرین وضعیت این پرونده را جویا شد که سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در هر پرونده‌ای زمانی که تحقیقات به مرحله‌ای برسد که دیگر نیاز به بازداشت نباشد، متهم آزاد خواهد شد. در حال حاضر در این پرونده یکسری افراد همچنان بازداشت بوده و اخیرا دو نفر بازداشت شده که تحقیقات از آنان همچنان ادامه دارد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه چهارشنبه گذشته ماموران رفع سد معبر شهرداری تهران در منطقه تهرانپارس در درگیری با یکی از کارگران دستفروش وی را به وسیله ضربه با پنجه بوکس به قتل رساندند، آیا مقامات شهرداری مجوزی برای حمل باتوم، گاز اشک‌آور و پنجه‌بوکس دارند بیان کرد: از این مسئله بی‌اطلاعم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی یادآور شد: در رابطه با این پرونده قبلا اعلام کرده بودند که ۵ نفر بازداشت شده‌اند که اکنون این تعداد بیشتر شده است. آخرین نشست خبری تاکنون نیز یک مدیر نفتی که تا زمان بازداشتش همچنان مسئولیت داشت، بازداشت شده است.

وی ادامه داد: تاکنون شاید بیش از ۶ الی ۷ نفر بازداشت باشند که شاید ارتباط مستقیمی هم با بحثپول‌ها نداشته باشند.

خبرنگاری با اشاره به مسئله بورسیه غیرقانونی از دادستان کل کشور پرسید که برخی رسانه‌ها با انتشار برخی اسناد محرمانه موجب لطمه وارد شدن به حقوق برخی دانشجویان بورسیه‌ای شده که در این راستا خواهان شکایت هستند، آیا قوه قضاییه این مسئله را پیگیری خواهد کرد ابراز داشت: اگر سند طبقه‌بندی شده باشد هیچ کس حق انتشار آن را ندارد و چناچه به فردی نیز لطمه‌ای وارد شده باشد، فرد می‌تواند شکایت کرده و دستگاه قضایی نیز آن را پیگیری خواهد کرد.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده خبرنگاران بازداشتی واشنگتن‌پست عنوان کرد: این پرونده به دلیل اینکه در مرحله تحقیقات مقدماتی است، برای بیان جزئیات آن معذوریت داریم و از این‌رو نمی‌توانم مشخصات متهمان و جزئیات اتهام را مطرح کنم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در رابطه با این پرونده، سه نفر همچنان در بازداشت هستند که اتهام مرتبط با آنها امنیتی است و نه مالی و بیش از این نمی‌توان جزئیات پرونده را منتشر کرد.

وی در مورد توزیع شبنامه‌ای که روز گذشته علیه رئیس جمهور در میان نمایندگان مجلس توزیع شد، گفت: اگر کسی به صورت مکتوب یا غیرمکتوب علیه مقاماتی که رد قانون ذکر شده و رئیس جمهور نیز جزو آنان محسوب می‌شود، توهین کرده باشد مدعی‌العموم می‌تواند بدون شکایت شاکی خصوصی ورود و برخورد کند.

دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در پرونده کرسنت مقامات فعلی دولتی نیز متهم اصلی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: همانطور که گفتم این پرونده درمرحله تحقیقات مقدماتی بوده و نمی‌توان توضیحات آن را منتشر کرد.

خبرنگاری با اشاره به اینکه صبح امروز ده تن از محکومان مواد مخدر که طی سال‌های قبل محکومیت‌شان قطعی شده بود، به دار مجازات آویخته شدند چرا این حکم پس از تمدید دوره دوم ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه اجرا شد که محسنی‌ اژه‌ای پاسخ داد: این دو مسئله چه ارتباطی با یکدیگر دارد و افراد پس از محکومیت‌شان، حکم‌شان اجرا می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص زمان صدور حکم «م. ر» مسئول ارشد دولت قبل نیز گفت: هنوز زمان صدور حکم مشخص نیست و طی گفت‌وگویی که با قاضی این پرونده داشتم، اعلام کرد که تلاش می‌کنیم تا حکم این پرونده را هرچه زودتر صادر کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت پرونده دادستان سابق تهران و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: هنوز تغییری در این پرونده رخ نداده و پرونده همچنان در مرحله دادسرا بوده و منتهی به صدور کیفرخواست نشده است.

دادستان کل کشور در مورد پرونده سقوط هواپیما و اینکه چنانچه مسئولان دولت قبلی در این رابطه مقصر باشند، آیا با آنان برخورد خواهد شد؟ بیان کرد: در رابطه با سقوط اخیر هواپیما پرونده‌ای تشکیل شده و تفاوتی نمی‌کند که در این پرونده چه افرادی مقصر باشند، چراکه با همه آنان برخورد خواهد شد.

وی در خصوص پرونده‌های سعید مرتضوی گفت: تعداد پرونده‌ها چند عدد است. برای یک پرونده در دیوان عالی کشور حکم صادر شد اما پرونده جدیدی وجود دارد که در مرحله مقدماتی و در دادسرا است و هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.

خبرنگار دیگری با اشاره به پرونده مهدی هاشمی گفت که حساسیت‌هایی در مورد علنی شدن دادگاه مهدی هاشمی وجود دارد نظر شما در این خصوص چیست که سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: من متوجه این حساسیت‌ها نیستم. در قانون پیش‌بینی شده که چه مواردی از دادگاه می‌تواند غیرعلنی باشد. در هر دادگاهی اصل بر علنی بودن است مگر موارد استثنایی که تشخیص آن با قاضی است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده بورسیه‌های غیرقانونی و اینکه دادستانی به عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد گفت: تا ماهیت این موضوع روشن نشود نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

دادستان کل کشور همچنین از اقدام سازمان بازرسی کل کشور در جلوگیری از اعطای بورسیه‌های غیرقانونی به برخی افراد ابراز بی‌اطلاعی کرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد چرا در مناسب عید سعید فطر حکم عفو شامل برخی از محکومان مالی نشده گفت: ما دو نوع عفو داریم که در یکی از آنها نام افراد مشخص شده اما در برخی دیگر از اعیاد مثل عید سعید فطر ملاک و معیار وجود دارد که برخی از افراد در آن مستثنی می‌شوند و عفو شامل‌ حال آنها نخواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا دادستانی در خصوص موضوع دختران شین‌آباد و اینکه بیمه ایران با اجبار از خانواده برخی از آنها رضایت گرفته است وارد نخواهد شد گفت: قطعا دادستانی اقدامات لازم را انجام می‌دهد اما ما نمی‌توانیم به آنها پول بدهیم.

خبرنگار دیگری با اشاره به اینکه شنیده شده رئیس سابق بانک صادرات مدعی شده که اتهامی به او تفهیم نشده است در این خصوص از اژه‌ای پرسید که شما پیش از این اعلام کردید که برای این فرد کیفرخواست صادر شده چگونه ممکن است چنین چیزی اتفاق افتاده باشد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: تا تفهیم اتهام نشود کیفرخواست صادر نمی‌شود و چنین موضوعی غیرممکن است.

دادستان کل کشور در خصوص نامه‌ای که برادر مه‌آفرید امیرخسروی منتشر کرده و در آن مدعی شده من وکیلی معرفی کردم اما وی را به دادگاه راه ندادند و حکم غیابی صادر شده است گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد. در مواردی که حضور خود متهم الزامی نباشد وکیل پذیرفته خواهد شد.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود برای بررسی اموال بابک زنجانی هیاتی از ایران به ترکیه خواهد رفت گفت: هیات‌هایی از بانک مرکزی، دولت و قوه قضاییه برای پیگیری به کشورهای متخلف رفته‌اند چرا که متهم مدعی شده بود در این کشورها اموالی دارد. در همین راستا حدود ۲ یا ۳ سفر انجام شده و این هیات‌ها معمولا مرکب بوده‌اند.

دادستان کل کشور در پایان در واکنش به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه شما همواره اعلام می‌کنید که دادگاه مدیران عامل بانک‌های مسکن، صادرات و ملی به زودی برگزار خواهد شد اما هنوز زمان دقیقی برای آن مشخص نشده است گفت: هنوز هم زمان مشخص آن تعیین نشده مشکل این است که قاضی سراج مسئول این پرونده بوده و وی جابجا شده است برای همین رسیدگی به این پرونده‌ها قدری به تعویق افتاده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز