خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب موتلفه در پاسخ به ایلنا: / مشروح /

تشکیل حزب فراگیر اصولگرایان شدنی نیست / کار خانه‌احزاب سالهاست که تمام شده است

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۷۹۷

همواره حزب موتفله اسلامی در خصوص جریان‌های افراطی اعلام موضوع کرده است که به طور نمونه می‌توان به سال‌های اول دولت دهم اشاره کرد. در اطرافیان رئیس جمهور کسانی حضور داشتند که به جریان انحرافی مشهور شدند و ما در آن زمان موضع‌گیری کرده و حتی مرحوم عسگراولادی در دیداری که در هر زمان با رئیس جمهور داشت این نکته را به ایشان گوشزد می ‌کرد اما آقای احمدی‌نژاد آن را نپذیرفت

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تشکیل حزب فراگیر در جریان اصولگرایی را ناشدنی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نبی حبیبی در نشست پیش از ظهر خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به دنبال تشکیل حزب فراگیر در جریان اصولگرایی است اما معتقد است به دلیل برند بودن برخی از احزاب این کار با دشواری‌های مواجه است، به نظر شما آیا تشکیل حزب فراگیر در جریان اصولگرایی شدنی است، گفت: موضوع حزب فراگیر را نشدنی می‌دانم و افراد در این حوزه به این خواسته نخواهند رسید، ما می‌توانیم با یکدیگر بر سر مسائلی ائتلاف کنیم، اما ایجاد حزب فراگیر شدنی نیست.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا احزابی همچون موتلفه در جریان اصولگرایی به دنبال برائت از جریان تندروی افراطی اصولگرایان نیست؟ اظهار کرد: همواره حزب موتفله اسلامی در خصوص جریان‌های افراطی اعلام موضوع کرده است که به طور نمونه می‌توان به سال‌های اول دولت دهم اشاره کرد. در اطرافیان رئیس جمهور کسانی حضور داشتند که به جریان انحرافی مشهور شدند و ما در آن زمان موضع‌گیری کرده و حتی مرحوم عسگراولادی در دیداری که در هر زمان با رئیس جمهور داشت این نکته را به ایشان گوشزد می ‌کرد اما آقای احمدی‌نژاد آن را نپذیرفت. آن گروه مکتب ایرانی را در مقابل مکتب اسلامی قرار داد که این امر موجب شد که ما موضع‌گیری شدیدی کرده و اعلام کنیم که چنین مکتبی در واقع همان مکتب شاهنشاهی است.

وی ادامه داد: اگر خاطرتان باشد اعضای دولت دهم هیچ گاه رابطه خوبی با حزب موتلفه نداشتند و روزنامه ایران آن زمان توسط جریان انحرافی اداره می‌شد مطالبی در مورد حزب موتلفه منتشر کرد که پیش از انقلاب، شاه جرات این کار را نداشت.

حبیبی با بیان اینکه حزب موتلفه به دنبال این است که نظر خود را به درستی و به طور واضح تبیین کند، تصریح کرد: ما به جای دامن زدن به تنازع به دنبال این هستیم که از جایگاه خود برای تلطیف فضا بهره بگیریم. طبیعتا در داخل یک خانه نظرات مختلفی ممکن است وجود داشته باشد اما ما معتقدیم که ابتدا باید کیان خانواده را حفظ و به اعضا تذکر داد، اما اگر کسی مقابل خانواده ایستاد بدون شک نباید با او مماشات کرد.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست خبری خود با رسانه‌ها که پیش از ظهر امروز برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وصیت مرحوم عسگراولادی مبنی بر رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: مرحوم عسگراولادی در وصیتنامه خود اصلا به این قضیه اشاره نکرده و مشخص نیست چگونه این مسئله مطرح شده است. وی ادامه داد: ایشان در زمان حیات نیز معتقد بود که به این افراد نباید سران فتنه گفت؛ اما خود برای آنها از واژه مفتون استفاده می‌کرد. همان زمان از ایشان پرسیده شد که آیا این مواضع شما به معنای این است که از ظلم‌های این افراد به نظام باید چشم‌پوشی کرد که وی گفته بود من این حرف را نزده و معتقدم بررسی این مسئله با قوه قضائیه است.

دبیرکل حزب موتلفه با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی به دنبال این بود که سران فتنه ریشه خارجی را محکوم و فضا را لطیف‌تر کند، اظهار داشت: آنها نه تنها از این فرصت استفاده نکردند، بلکه به نظر می‌رسد همچنان بر سر مواضع خود ایستاده‌اند.

حبیبی تاکید کرد: مرحوم عسگراولادی حتی در توصیه‌های شخصی خود نیز به رافت اشاره نکرده است و آن را مربوط به قوه قضائیه می‌دانست و بنده نیز معتقد هستم رفع حصر در وصیتنامه ایشان کذب محض است.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آقای روحانی در ۲۲ بهمن خواستار آشتی ملی در کشور شد برای رسیدن به این مهم چه اقداماتی از سوی فعالان سیاسی باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: برای آشتی ملی باید ابتدا نزاع ملی وجود داشته باشد که بتوان آشتی ملی را مطرح کرد، قهر ملی جایی است که میان مردم صف‌بندی شده است. من اصولا منکر قهر ملی هستم، اما معتقدم که تقویت اتحاد میان مردم از نیازهای یک جامعه است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از این مسئله سوءاستفاده کرده و به دنبال این هستند که تضاد میان انقلابی و غیرانقلابی و وفاداران به انقلاب با افرادی که در تضاد با انقلاب هستند را تغییر دهند. در دوران اصلاحات گفته می‌شود که ما به دنبال این هستیم معاند را به مخالف، مخالف را بی‌طرف و بی‌طرف را به موافق تبدیل کنیم. لطف کنند دو نفر را معرفی کنند که این تغییرات در آنها به وجود آمده تا ما هم بپذیریم این شعار محقق شده است.

خبرنگار دیگری از حبیبی پرسید که از زمان روی کار آمدن دولت جدید برخی با دستاویزکردن واژه اعتدال‌‌گرایی به دنبال تجدیدنظرطلبی همچون نشست اخیر همدان و توهین به مقدسات در یکی از نشریات بوده‌اند، به نظر شما دولت باید با این جریان چگونه برخورد کند که وی پاسخ داد: دولت در مسائل فکری و ارزشی نمی‌تواند بی‌طرف باشد، چراکه یک دولت اسلامی است. متاسفانه مواضع دولت در برخی از موارد فرهنگی قابل نقد است و نباید به بهانه آزادی عده‌ای که در پی مقدمات احیای فتنه هستند به کار خود ادامه داده و دولت نسبت به آنها بی‌طرف باشد. ما معتقدیم که وقتی لایحه قصاص غیرانسانی خوانده شد خود دولت شاکی شده و برخورد می‌کرد.

دبیرکل حزب موتلفه ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند که می‌توانند حرف‌های ۳۵ سال پیش را احیا کنند. من احساس خطر می‌کنم از اینکه افرادی که سر و سری با دولت داشتند و حضورشان نیز در دولت پررنگ شده است، چرا که ادامه این روند در خود دولت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که دولت به آسانی از پس آن بر نخواهد آمد.

محمد نبی حبیبی در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به این پرسش که با توجه به فراگیر شدن اعتدال گرایی آیا در انتخابات پیش روی مجلس نیز اعتدال گرایان از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصول گرا شانس بیشتری برای حضور در مجلس آتی خواهند داشت، گفت: ممکن است عده‌ای بی‌ترمز بوده و اصراری هم به تعمیر آن نداشته باشند، اما موتلفه اسلامی هم ترمز و هم فرمان دارد، ما مسئله اعتدال را یک موضوع اسلامی دانسته و افراط و تفریط را بر‌خلا‌ف اصول اسلامی می‌دانیم.
وی ادامه داد: درملاقات با روحانیون نیز گفتیم که موضع فراجناحی و استفاده از هر دو طیف را در کابینه را تاید می‌کنیم، منتهی در مواردی دولت از این امر عدول کرده است، بدون شک در انتصابات دولت از اصول‌گرایان نیز ‌استفاده شده، اما تردیدی وجود ندارد که کفه اصلاح‌طلبان در مقابل اصول‌گرایان در دولت سنگین‌تر است.

دبیر کل حزب موتلفه مشی اعتدال‌گرایی را حرکت در پشت رهبری دانست و گفت: اینکه بگوییم سکان جریانهای سیاسی در دست افراطیان است را قبول ندارم و معتقدم مردم نه طرفدار اعتدال گرایان نه طرفدار تفریط گرایان هستند. اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی نسبت به اصول گرایان امیدوار‌تر بوده و معتقدند که شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات مجلس دهم دارند.

خبرنگاری با بیان اینکه به نظر می‌رسد بعد از درگذشت مر حوم عسگر اولادی اعتدال و انصاف از جریان اصول گرایی رخت بسته و در این مدت کوتاهی نیز موتلفه به دولت روحانی تاخته است از حبیبی پرسید که در طول این مدت کوتاه به نظر شما دولت چه اقداماتی کرده و از چه مسائلی تاکنون چشم پوشی کرده است که وی پاسخ داد: اینکه گفته شود بعد از استاد عسگر اولادی اعتدال از جریان اصول‌گرایان رفته قبول ندارم، چرا که خود را وارثمیراثاو و پیرو راهش می‌دانیم.

دبیر‌کل حزب موتلفه با بیان اینکه ما باید با دولت موضع دشمنی داشته باشیم که بتوان گفت به او تاخت و تاز کرده‌ایم، ‌ادامه داد: اصولاً در رابطه با دولت چهار نوع رابطه می‌توان برقرار کرد یا باید دولت را بدون چون و چرا قبول داشت، یا باید دولت را بی‌چون چرا رد کرد، یا باید چوب لای چرخ دولت گذاشت و یا اینکه از کارهای مثبت پشتیبانی و از کارهای نادرست انتقاد کرد. حزب موتلفه اسلامی در رابطه با مذاکرات ژنو حداقل سه موضع گیری انجام داده دو نظریات خود را به طور سریح اعلام کرده، اما در جریان اصول‌گرا تشکیلاتی هستند که مذاکرات ژنو را خیانت به انقلاب می‌دانند.

وی تاکید کرد: بنای ما پشتیبانی دولت روحانی است و حتی در دولت اصلاحات چوب لای چرخ آن گذاشتن را حرام می‌دانستیم، البته باید بگویم که هیچ‌گاه مداح دولت نبوده و امیدواریم دچاز این مسئله نیز نشویم.

این فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به این پرسش که آیا وحدت وهمگرایی این جریان در انتخابات پیش روی مجلس را شدنی می‌دانید، اظهار کرد: این مسئله کاری مشکل اما نشدنی نیست.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ارتباط با رابطه دولت روحانی با احزاب نیز گفت: هر چند که در اوایل کار دولت آقای روحانی در سخنانی اعلام کرد که ما در کشور حزب نداریم و قبیله داریم و ما نیز نسبت به آن موضع گر فته‌ایم، باید بگویم که در دولت فعلی نسبت به احزاب و تحزب میلی وجود دارد که نمی‌توان آن را انکار کرد.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که پس از شکست اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر چه اقداماتی برای همگرایی بیشتر این جریان در انتخابات مجلس یازد هم داشتیم و ‌خروجی آن نیز چه بوده است‌؟ اظهار کرد‌: شکست در انتخابات گذشته می‌تواند درس عبرتی برای جریان اصول گرا باشد که مصلحت جریان بر منافع هر حزب و جریانی باید برتری داشته باشد، چرا که در غیر این صورت نه به مقصود خود رسیده و نه موجب تحقق اهداف جریان اصولگرایان شده‌اند.

وی با بیان اینکه عقل سلیم حکم می‌کند تشکلهای اصول گرا برای انتخابات پیش رو ‌ائتلاف کنند، ادامه داد: از دو ماه پیش اقداماتی برای انتخابات مجلس آینده آغاز و به دنبال این هستیم که با سایر تشکل‌های اصولگرا صحبت کرده تا با کاندیداهای مشخص در حوزه‌های انتخابیه وارد عرصه انتخابی شویم.

در ادامه نشست خبری خود خبرنگاری با بیان اینکه جریان ‌تند‌رو در ‌حال بازسازی خودبوده و احزاب منحله نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرد‌ه‌اند، شما چه برنامه‌ای برای این موج خیزش دارید، گفت‌: از ابتدای انقلاب شاهد توطئه‌های مختلف برای براندازی نظام بوده‌ایم، ‌ اما در تیر ۸۷ این توطئه‌ها شکل خیابانی به خود گرفت و مردم در ۲۳ تیر ماه‌‌ همان سال به صورت خود جوش به کف خیابان آمده و برای خنثی‌سازی آن حرکت از هیچ اقدامی ابا نکردند سخنران آن روز نیز آقای روحانی بود که امیدواریم همچنان بر سر آن مواضع باشد.
وی ادامه داد: ‌فتنه بعدی سال ۸۸ و حواد‌ثپس از آن بود که مشابهت‌های فراوانی با انقلاب‌های نارنجی از جمله اوکراین داشت، به نظرم در آن زمان نیز گروه‌های با رنگ واقعی نارنجی اما با شمائل سبز وارد خیابان شدند که در ‌‌نهایت در۹ دی با حضور میلیونی پاسخ به سران فتنه و افرادبر انداز داده شد.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اخیراً چند ماهی است که برخی جو را متناسب برای فعالیت خود دیده و به دنبال پاک کردن صورت مسئله حوادث۸۸ هستند و حتی مدعی شده‌اند که حاضرند از اتفاقاتی که در آن سال‌ها رخ داده چشم پوشی کنند.

دبیر‌کل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگری مبنی بر اینکه حزب مذکور شما برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه برنامه‌هایی دارد، اظهار کرد: اگر به برنامه‌های اقتصادی پس از انقلاب اسلامی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که گروهی معتقد بر اقتصاد دولتی بوده و می‌گفتند که بخش خصوصی باید مانند کارمند اقتصاد فعالیت کند. گروه دیگر کسانی بودند که اعتقاد داشتند، دولت باید سیاست‌گذاری برنامه ریزی و نظات کند و امور اقتصادی را به مردم محول کند و در حوزه‌های خاص که از عهده مردم خارج است نیز خود دولت ورود کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین عامل خود مردم بوده و دولت باید اجرا را بر عهده مردم گذاشته و تنها به سیاست گذاری نظارت بپردازد، اظهار‌ کرد: با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار نیست نگاه به بیرون قطع شود، اما نگاه اتکایی نیز نخواهد بود. برخی تصور می‌کنند که اگر با غرب سازش کنیم مشکلات اقتصادی تمام خواهد شد در حالی که این تفکر خطرناک بود ه و بر خلاف اصول انقلاب اسلامی است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی همچنین در مورد احیای خانه احزاب نیز گفت: ایجاد این خانه به استناد بند قانونی نبوده اما بسیاری از کار‌ها ممکن است در قانون تصریح نشده اما شکل بگیرد. کاری که برای احیای خانه احزاب می‌شود به هیچ وجه جنبه وجیه ندارد، چرا که کار خانه احزاب سالهاست که تمام شده است، اما عده‌ای به دنبال نبش قبر آن هستند.

وی با بیان اینکه در ایران ۲۲۰ حزب به عنوان تشکل سیاسی مجوز فعالیت دارند که بیش از ۱۵۰ مورد آن اصلاً فعالیت نداشته و مابقی نیز به جز چند حزب انگشت شمار فعالیت چشمگیری ندارد، ادامه داد: در دوران اصلاحات با شعار توسعه سیاسی وبرای اینکه برخی تصمیم گیری‌ها در مورد احزاب به نفع جریان اصلاحات باشد، شروع به تاسیس و راه اندازی احزاب کردند تا بتوانند در خانه احزاب رای اکثریت را به خود اختصاص دهند.

حبیبی با تاکید بر اینکه در صورت راه اندازی مجدد خانه احزاب باید اصول و ضوابطی را مشخص کرد، تا بر اساس آن از تشکلهای سیاسی دعوت شود، گفت: خانه احزاب باید یک تشکل صنفی باشد نه جنا‌ح سیاسی، چرا که این امر سم مهلکی برای احزاب بود ه و اصلاح طلبان با نبش قبر آن دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نبی حبیبی در ابتدای این نشست نیز با انتقاد از برخی سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم گفت: معتقدیم در مسائل فرهنگی تکیه اصلی مردم و دولت در تنظیم و ایجاد برنامه‌های فرهنگی باید بر اساس اصول اسلا‌می و قرآنی شکل بگیرد و دولت نمی‌تواند موضع بی‌طرفی در مسائل فرهنگی داشته باشد. شاید این امر برای برخی از وزراء پیش آمده که تصور می‌کنند باید در این حوزه نظر بی‌طرف داشته باشند که این امر بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان انتظار بی‌طرفی ازدولت را در امور فرهنگی داشت، ادامه داد: کشور‌ها نباید ایدئولوژیک باشند، اما در عمل همه آن‌ها دارای ایدئو‌لوژیک لبیرال دموکراسی هستند و اینکه تلاش می‌کنند در موضوعات فرهنگی و غیر فرهنگی از ایدئولوژیک حرف نزنیم، ‌مصداق رطب خورده‌هایی هستند که منع رطب می‌کنند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با انتقاد از موضع رو‌حانی در مورد عدم تقسیم هنرمندان به ارزشی وغیر‌ارزشی، گفت: مگر می‌توان شهید آوینی را با هنرمندان هالیوود در یک سطح دانست، نمی‌توان و نه باید نسبت به این امر بی‌تفاوت بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز