خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار وزیر تحصیلات عالی افغانستان:

امنیت و وحدت داخلی نیاز ضروری افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۲۶

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخت‌کوشی و قناعت را ویژگی مردم افغانستان خواند و اظهار کرد: پس از مشکلات عدیده‌ای که در طول تاریخ تحمل کرده‌اند، حقشان است که آینده خوبی داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز خرسندی از ایجاد ثبات نسبی در افغانستان، ابراز امیدواری کرد که دو ملت ایران و افغانستان بر اساس سوابق مشترک، فرهنگ، تمدن و زبان، فاصله‌ها را بردارند و مسئولان باید برای هموار کردن این مسیر تلاش کنند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در دیدار وزیر تحصیلات عالی افغانستان، با برشمردن خوبی‌ها و بدی‌های حضور اشغالگران در افغانستان، گفت: اشغالگران باید روزی بروند و کشور افغانستان را به مردم آنجا بسپارند که هم با مسایل کشور خود آشنا هستند و هم دلسوزی آن‌ها واقعی است.

وی دودستگی و اختلافات داخلی را برای امروز و فردای افغانستان بسیار زیانبار خواند و با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان، افزود: امنیت و وحدت داخلی، از نیازهای ضروری آن کشور است و قبایل و قومیت‌ها باید بپذیرند که افغانستان برای همه آنهاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخت‌کوشی و قناعت را ویژگی مردم افغانستان خواند و اظهار کرد: پس از مشکلات عدیده‌ای که در طول تاریخ تحمل کرده‌اند، حقشان است که آینده خوبی داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: افغانستان، مسیر پیشرفت را برای آینده انتخاب کرد تا پس از هزینه‌های زیاد در آن شرایط بد و نامناسب، به روزهای خوب برسد.

وی با اشاره به شکل گرفتن ساختار در اداره کشور، گفت: از اول، انقلاب اسلامی افغانستان در سیاست خارجی ما اولویت داشت و در مقاطع مختلف موانع جدی بود که به تدریج از بین می‌رود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور مهاجران افغانی در ایران نیز تصریح کرد: آن‌ها در همه سطوح زندگی‌ ما حضور دارند و روابط مردم ایران با آن‌ها، اسلامی و انسانی است.

رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به تقاضای وزیر تحصیلات عالی افغانستان برای گسترش حضور این دانشگاه در آن کشور افزود: بر اساس دستورات اسلام و اهداف مصرّح دانشگاه آزاد اسلامی، جزو وظایف ماست که برای ارتقای علمی برادران خود در افغانستان تلاش کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد سطح آموزش در افغانستان را تا حد دکترا بالا ببرد و همچنین برای ارتقاء تحصیلات عالی و تکمیلی، دانشجویان افغانی را بپذیرد.

بر اساس این گزارش، عبیدالله عبید - وزیر تحصیلات عالی افغانستان - نیز در این دیدار با یادآوری جایگاه ایران و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نزد مردم افغانستان، گفت: احترام متقابل، اصل روابط افغانستان با همه کشورهاست.

وی با سیاه و ظلمانی خواندن دوران طالبان در تاریخ افغانستان، خاطرنشان کرد: مردم با انتخاب رئیس‌جمهور، اوّلین گام را برای روزهای بهتر برداشتند.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان درباره روند و مفاد موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان نیز گفت: به دنبال گرفتن تعهداتی برای کم شدن مشکلات امنیتی و اقتصادی هستیم و امیدواریم جامعه جهانی و آمریکا حق مردم افغانستان را بپذیرند.

وی با ارائه گزارشی از اوضاع آموزش در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی، افزود: در دوره طالبان، بسیاری از نخبگان کشور هجرت کرده بودند و الان جوانان افغانی، بویژه دختران، فرصتی برای تحصیل پیدا کرده‌اند.

عبیدالله عبید ادامه داد: می‌دانیم جمهوری اسلامی، تجربه‌های خوبی در گسترش تحصیلات عالی و تکمیلی دارد و عزم‌ ما جزم است تا از این تجربیات استفاده کنیم.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان، به فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی ایران در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: تقاضای همکاری بیشتر با دانشگاه آزاد را داریم که در دنیا شناخته شده است.

وی در پایان با ابراز تأسف از افزایش تولید و حضور مافیا‌ها در مباحثمواد مخدر، تاکید کرد: اعتیاد برای مردم به مراتب خطرناک‌تر از تروریسم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز