خبرگزاری کار ایران

آیت الله اراکی در نشست خبری اعلام کرد:

رئیس‌جمهور سخنران افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی

کد خبر : ۱۳۴۸۰۸

یکی از کمیته‌هایی که زیر مجموعه کمیته صلح مساعی حمیده شکل گرفته، کمیته سوریه است و ما اولین برنامه‌مان را تلاش برای نزدیک کردن علمای سوریه در بحثکشورشان گذاشته‌ایم. ما سعی می‌کنیم علمای شیعه و سنی سوریه، و علمای موافق و مخالف دولت در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سخنرانی رئیس جمهور در افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری که به منظور بیست و هفتمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی صبح امروز - سه‌شنبه - برگزار شد، گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در هفته وحدت امسال برنامه‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور دارد.
وی ادامه داد: عمده‌ترین برنامه این هفته برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی است که دراین کنفرانس اعضای مجمع عمومی و مهمانان سر‌شناسی از داخل و خارج از کشور دعوت شده‌اند. در کنار این کنفرانس جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت است که در بسیاری از پایتخت‌های کشورهای جهان برگزار خواهد شد و برنامه سوم شب شعری است به نام شب شعر نبوی که در داخل کشور و پاییتخت بعضی از کشور‌ها برگزار خواهد شد.
وی با ابراز امیدواری مبنی بر برگزاری با شکوه‌تر هفته وحدت در سال‌های آتی خاطر نشان کرد: ما برای سال آینده برنامه جایزه علمی فرهنگی پیامبر(ص) برنامه‌های ورزشی و هنری را در کنار کنفرانس وحدت اسلامی و جشن پیامبر مد نظر داریم.
آیت الله اراکی در خصوص بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: این کنفرانس از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ دی ماه برگزار می‌شود. در این کنفرانس از شخصیت‌های سر‌شناس و اثر گذار در نقاط مختلف جهان دعوت شده است و بسیاری از علمای اهل تسنن و شیعه نیز حاضر خواهند شد که مرجعیت عالی شیعیان در قم، مرجعیت عالی شیعیان در نجف و برخی از شخصیت‌های برجسته دانشگاه عالی الازهر، مفتیان اعظم جهان اسلام و شخصیت‌های برجسته علمی فرهنگی دنیای اسلام از جمله این افراد هستند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مدعوین خارجی این اجلاس را ۳۸۰ نفر از ۵۸ کشور دنیا اعلام کرد و تصریح کرد: از داخل کشور نیز حدود۱۰۰۰ نفر نیز در این کنفرانس حاضر می‌شوند.
وی در ادامه افزود: در اولین برنامه در بعد از ظهر ۵شنبه ۲۶ دی ماه مدعوین در مرقد امام خمینی(ره) حاضر خواهند شد و صبح جمعه این اجلاس با حضور و سخنرانی رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
اراکی ادامه داد: بعد از ظهر آن روز جشن بزرگ پیامبر اسلام(ص) با همکاری سپاه محمد رسول الله و سازمان بسیج در مصلی امام خمینی و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود و امیدواریم با گسترش این جشن در جهان زمینه وحدت مذاهب اسلامی فراهم بشوند.
دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی لبنان، ترکیه، پاکستان و انگلیس را از جمله کشورهای دانست که جشن بزرگ پیامبر اسلام(ص) در آن‌ها برگزار می‌شود، ابراز داشت: از سال گذشته پس از برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشن بسیاری از مراکز مردمی کمر همت بستند که این برنامه را در نقاط مختلف دنیا برگزار کنند.
آیت الله اراکی برگزاری جلسات کمیسیون‌ها را از موضوعات فرعی اعلام کرد که در کنار کنفرانس وحدت اسلامی برگزار می‌شود و تصریح کرد: ‌در این کمسیون‌ها مسائل جهان اسلام، وحدت مسلمین و دیپلماسی وحدت مورد بررسی قرار خواهند گرفت و کمیته‌های فرعی نیز در کنار آن‌ها به مباحثمربوط به فتنه تفرقه مذهبی خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: در کنار این کمیسیون‌ها و کمیته‌ها کمیته صلح مساعی حمیده نیز برنامه خواهد داشت که در آن گزارش این کمیته به اعضای این مجمع ارائه می‌شود و در خصوص ادامه کار تصمیم گیری خواهد شد.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی کمسیون بانوان را یکی دیگر از کمیسیون‌هایی دانست که در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی برنامه خواهد داشت و افزود: این کمیسیون در رابطه با فعالیت‌های اتحادیه زنان مسلمان بحثخواهد کرد. اتخادیه زنان مسلمان در سال گذشته تشکیل، هیات امنای آن انتخاب و اساسنامه‌اش تصویب و خانم دکتر طوبی کرمانی به عنوان دبیر کل آن انتخاب شد.
ایت الله اراکی در ادامه ابراز داشت: در کنار این برنامه‌ها، مهمانان در نماز جمعه حضور پیدا خواهند کرد و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پیش خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی خواهد داشت همچنین اگر مدعوین مایل باشند از بیت امام(ره) و جماران و نقاط مختلف ایران بالخص نقاط اهل تسنن بازدید خواهد شد.
وی از دیدار مدعوین به بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با مقام معظم رهبری خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در این کنفرانس تصمیمان مناسب برای وحدت و حل مشکلات مسلمانان داشته باشیم و بتوانیم با جریانات تکفیری، خشونت گرا و ضد وحدت مقابله کنیم.
دبیر کل مجمع جهانی مذاهب اسلامی از تشکیل کمیسیون جهان عاری از خشونت خبر داد و تصریح کرد: رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل پیشنهادی مبنی بر جهان عاری از خشونت و ائتلاف برای صلح را دادند و ما با تشکیل این کمیسیون می‌خواهیم به این امر تصریح ببخشیم.
در ادامه دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برخورد با جریانات ضد وحدت در داخل کشور چه می‌کنید؟، اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که اقدامات متعدد و مهمی در زمینه وحدت انجام داده است و اگر فعالیت‌های آن نبود شاهد فجایع مختلفی در کشور بودیم.
وی ادامه داد: ما با بسیاری از نهاد‌ها از جمله با مداحین، ائمه جماعات رسانه‌ها و مراجع عظام تقلید دیدار داشته‌ایم که مقابله با این رویکرد نیاز به هماهنگی تمامی نهاد‌ها و موسسات است تا اجماعی تام ایجاد شود و امیدواریم با تشکیل اقوام و اقلیت‌های مذهبی توسط ریاست جمهوری زمینه‌های برای وحدت و همکاری. ‌های لازم ایجاد شود.
اراکی در خصوص عدم حضور مراجع قم در کنفرانس وحدت اسلامی ابراز داشت: ما نباید با توجه به سن بالای مراجع انتظار حضور آنان را داشته باشیم، اما آن‌ها نمایندگانشان را برای حضور در این اجلاس خواهند فرستاد و پیام‌هایشان نیز قرائت خواهد شد
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درپاسخ به این سوال که سخنران اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی چه کسی خواهد بود؟ گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی در اختتامیه اعلام موافقت نموده‌اند و ایشان سخنران اختتامیه خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این کنفرانس در خصوص مسئله فلسطین نیز بحثخواهد شد، ابراز داشت: از فلسطین اشخاصی مختلفی از جمله رئیس هیات دوستی ایران و فلسطین دعوت شده است و شخصیت‌های برجسته فلسطینی نیز حضور خواهد داشت.
ایت الله اراکی ادامه داد: یکی از کمیته‌های فرعی این اجلاس کمیته فلسطین است که در خصوص مسئله فلسطین بحثخواهد نمود و در این کنفرانس در خصوص کنفرانس بزرگ دفاع از مسجدالاقصی تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا در این کنفرانس در خصوص مسئله سوریه نیز بحثی خواهد شد، گفت: یکی از کمیته‌هایی که زیر مجموعه کمیته صلح مساعی حمیده شکل گرفته، کمیته سوریه است و ما اولین برنامه‌مان را تلاش برای نزدیک کردن علمای سوریه در بحثکشورشان گذاشته‌ایم. ما سعی می‌کنیم علمای شیعه و سنی سوریه، و علمای موافق و مخالف دولت در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
ایت الله اراکی در پایان از برگزاری دو برنامه دیگر در کنار بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌ها تکریم شخصیت‌های شیعه و سنی است که از سه نفر از ‌ا ن‌ها تجلیل خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از این شخصیت‌های تکریمی شهید البوطی است که توسط جریانات تکفیری در سوریه شهید شد نفر دوم آیت الله معرفت از علمای بزرگ قم است و نفر سوم قاضی حسین احمد از پاکستان است که نقش مهمی در تقریب مسلمانان در پاکستان و شبه قاره ایفا نموده است و برنامه دوم رونمایی از کتب تقریبی و تجلیل از مولفان آنهاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز