خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌نگاری ایلنا از حضور رییس‌جمهور در دانشگاه تهران

عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران: امیدواریم دیگر دانشجویی به بهانه امنیتی از تحصیل محروم نشود

کد خبر : ۱۱۲۹۰۷

امیدواریم دیگر دانشجویی به بهانه امنیتی از تحصیل محروم نشود و دیگر استادی به دلایل سیاسی اخراج و یا بازنشسته نشود.

صبح امروز دکتر روحانی رئیس جمهور به منظور تجلیل از برترین‌های کنکور ۹۲ و همچنین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در تالار علامه امینی دانشگاه تهران حاضر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز دانشجویان دانشگاه تهران در حالی در تالار علامه امینی این دانشگاه میزبان رئیس جمهور، وزیر بهداشت و سرپرست وزارت علوم بودند که قرار بود مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در هفته اول مهرماه برگزار شود اما به دلیل سفر رئیس جمهور به نیویورک این مراسم به تعویق افتاد.

در ابتدای این مراسم سمندری دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه تهران با حضور در پشت تریبون خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور ما دانشجو هستیم سیاستمدار نیستیم به من گفته‌اند ۵ دقیقه وقت داری به جای ۴۰ هزار دانشجو حرف بزنی. امید ما به کلید دولت شماست و تدبیرتان.

وی همچنین گفت: آقای روحانی جا دارد در کنار دیپلماسی فعال سیاسی دیپلماسی علمی را نیز شروع کنید.

پس از این توفیقی سرپرست وزارت علوم با استقبال و تشویق حاضران سالن پشت تریبون قرار گرفت و به دانشجویان وعده داد که وزارت علوم در تصمیمات خود از مشارکت دانشگاهیان استفاده کند.

سخنران بعدی این مراسم قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان بود که در میان سخنرانی خود بار‌ها مورد تشویق حضار قرار گرفت.

وی گفت: افراطی‌گری در دانشگاه‌ها جایی ندارد.

مجری برنامه در ادامه عنوان کرد که نمایندگانی از تشکل‌های بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی این دانشگاه بیانیه‌هایی را قرائت خواهند کرد و از رئیس جمهور بابت شنیدن نقدهایی که مطرح خواهد شد پیشاپیش تشکر کرد.

سپس آراسته به عنوان نماینده بسیج دانشجویی بیانیه این تشکل را قرائت کرد.

وی با اشاره به اینکه ما رئیس جمهور را تربیت‌ یافته مکتب امام می‌دانیم، گفت: آقای رئیس جمهور شما در مکانیزم انتخابات به خادمی ملتی بزرگ نائل گشتید. در حالی که در سال ۸۸ پسران آذربایجان و لرستان ۸ ماه کشور را دچار بحران کردند اما انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ گواهی بر این ادعاست که نظام اسلامی از ۲۵۰ هزار رأی نیز صیانت می‌کند.

این دانشجو همچنین با تأکید بر اینکه بار اصلی حماسه اقتصادی هم‌اکنون بر دوش دولت تدبیر و امید است، گفت: صادقانه می‌گویم که در دولت شما این خطر احساس می‌شود که برای ظهور حماسه اقتصادی به راه‌کارهای دیپلماتیک و روابط با خارج از کشور متوسل شوید و از ظرفیت‌های داخلی بازمانید.

وی همچنین گفت: دشمنان قسم خورده انقلاب امروز ادعای دروغینی علیه شما مبنی بر پیش قدم شدن در تماس تلفنی با رئیس جمهور امریکا مطرح می‌کنند.

نماینده بسیج دانشگاه تهران درخصوص معرفی توفیقی به عنوان وزیر علوم نیز گفت: دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم است هرکس می‌خواهد در جمهوری اسلامی مسئولیتی بگیرد اول باید پایبند به قانون اساسی باشد. سرپرستی که شما برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اید شورای نگهبانی را که حق تأیید و نفی انتخابات را دارد قبول ندارد.

این عضو بسیج دانشگاه تهران پس از این اظهارات با انتقاد شدید حاضرین در سالن مواجه شد که وی در واکنش به اعتراضات گفت: آقای رئیس جمهور همین جماعت که الان اعتراض می‌کنند سال ۸۳ نیز به رئیس جمهورشان اعتراض کردند ما نگران این هستیم که این افراد همین رفتار را درخصوص شما نیز داشته باشند. بنابراین اگر عده‌ای اراذل بخواهند این کار را تکرار کنند دانشجویان بسیجی آمادگی حمایت از شما را دارند.

وی با بیان اینکه سرپرست فعلی وزارت علوم پس از سال ۸۸ رئیس جمهور را شخص دیگری می‌دانست، گفت: در صورت انتخاب توفیقی در وزارت علوم موجی از افراط و تفریط در دانشگاه‌ها حاکم می‌شود. از این انتصاب شما هم‌اکنون قشر افراطی سابق خوشحال شده اما متأسفانه در فضای فعلی خلاف صحبت شما رسانه‌های دولتی نقد را افراطی‌گری تلقی می‌کنند.

آراسته با اشاره به اینکه ما می‌خواستیم تابلوی شهدای ایرباس را به شما تقدیم کنیم، گفت: متأسفانه تیم حفاظت شما از این کار جلوگیری کردند. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از بزرگ‌ترین تشکل‌های سطح کشور است که آماده است تا هر کمکی را به دولت تدبیر و امید بدهد.

در ادامه مسئول انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه‌ای قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: در چند سال گذشته که بحثپرسش از مسئولان علی‌رغم وجود کرسی‌هایی برای پاسخ به فراموشی سپرده شد و نه تنها مسئولان دولتی بلکه مسئولان دانشگاه‌ها نیز از جمع دانشجویان دوری گزیدند. البته حضور مسئولان دولتی در دانشگاه‌ها از زمان اصلاحات یک سنت شد.

وی حماسه ۲۴ خرداد را موجب تحولی مبارک در حوزه آموزش عالی کشور دانسته و گفت: امیدواریم دیگر دانشجویی به بهانه امنیتی از تحصیل محروم نشود و دیگر استادی به دلایل سیاسی اخراج و یا بازنشسته نشود.

عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران حضور توفیقی در این مدت کوتاه را موجب امید و نشاط و پویایی فضای دانشاگاه‌ها دانسته و گفت: اگر جنجال‌هایی که هم‌اکنون درخصوص سرپرست وزارت علوم وجود دارد ادامه یابد حاصل آن چیزی جز یأس در دانشگاه‌ها نخواهد بود. شما به درستی وعده دادید که عذر کسانی که بدون بلیط سوار اریکه قدرت شدند بخواهید. در سال‌های اخیر مدیران بسیاری در دانشگاه‌ها بر کرسی مقدس علم تکیه زدند که دانشگاه درخصوص این افراد منتظر تحقق وعده شماست.

وی با بیان اینکه اگر مدیران آموزش عالی دانشگاه‌ها از جنس دانشگاه نباشند نتیجه‌ای جز زندانی شدن دانشجویان در بر نخواهد داشت گفت: دانشگاه‌ها نباید دستاویز مسائل سیاسی قرار گیرد. از وزرای خود بخواهید آن‌ها که باید در دانشگاه باشند، باشند و آن‌ها که نباید، از دانشگاه رخت بربندند.

دینی همچنن گفت: ما انتظار داریم رابطه وزیر اطلاعات و نیروهای امنیتی با دانشگاه شفاف و عقلانی باشد. چراکه منطق نگاه امنیتی با نگاه علمی متفاوت است. امسال صندوق‌های رأی نشان داد که مردم از تندروی بیزارند و حل مسائل سیاست خارجی را با ایجاد فضای صلح و آشتی مطالبه می‌کنند.

وی افزود: خبر آزادی زندانیان سیاسی طی روزهای اخیر خبری ارزشمند و حائز اهمیت بود که حکایت از شنیده شدن صدای مردم داشت که آزادی زندانیان در حبس و بزرگانی که در حصر هستند نیز تحقق این مطالبه را به یاری خدا به اتمام می‌رساند.

در ادامه از برگزیدگان آزمون سراسری سال ۹۲ با حضور رئیس جمهور تقدیر شد.

سپس رئیس جمهور با بیان این مطلب که باید دربرابر نقد از دولت با کمال تواضع سر فرود آوریم سخرانی خود را آغاز کرد و گفت: باعثسرشکستگی یک دولت است که یک دانشجو یا استاد به خاطر بهانه‌گیری عده‌ای دم فرو ببندند و نتوانند اظهارنظر کنند.

روحانی همچنین خطاب به دستگاه‌های امنیتی کشور یادآور شد: دستگاه‌های امنیتی باید به اساتید و دانشجویان اعتماد کنند چرا که دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور بار‌ها به دلیل تشویق حاضران سالن مجبور به قطع سخنرانی خود شد.

لازم به ذکر است که سخنرانی فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران و جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

از نکات قابل توجه حضور برخی دانشجویان خارجی دانشگاه تهران در این مراسم بود.

همچنین دانشجویانی که به دلیل کمبود جا نتوانسته بودند در سالن حاضر شوند از بیرون سخنرانی رئیس جمهور را دنبال می‌کردند و این موجب ازدحام در مقابل درب کتابخانه دانشگاه تهران شده بود.

گفتنی است در این مراسم نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهور، حسین فریدون مشاور ویژه رئیس جمهور، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، توفیقی سرپرست وزارت علوم، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران و جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سریع القلم مشاور بین الملل رئیس جمهور نیز روحانی را همراهی می‌کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز