خبرگزاری کار ایران

اخوان فرد در نشست خبری مطرح کرد؛

جزئیات برگزاری همایش ملی جایگاه ادیان الهی بر نظام های حقوقی در آذرماه

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۷۸

سازمان بسیج حقوقدانان ۳۱ شعبه در سراسر کشور دارد و جذب و سازماندهی نخبگان قضات، سردفتران و مشاوران حقوقی از برنامه های این سازمان است.

دبیر همایش ملی جایگاه ادیان الهی بر نظام‌های حقوقی گفت: سازمان حقوقدانان بسیج تهران با مشارکت دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و با حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی اقدام به برگزاری همایش ملی جایگاه ادیان الهی بر نظام‌های حقوقی در آذرماه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست خبری رئیس کمیته علمی همایش ملی جایگاه ادیان الهی بر نظام‌های حقوقی بیان کرد: محورهای اصلی این همایش شامل «حمایت‌های حقوق بشری از ادیان الهی»، «حمایت از ادیان الهی از منظر فلسفه حقوق»، «حمایت از ادیان الهی در منابع دینی» و «حمایت از ادیان الهی در حقوق داخلی و بین‌المللی» است.

مسعود اخوان فرد توضیح داد: در سال‌های اخیر هجمه‌های فراوانی الهی با عناوین و اشکال مختلف در کشورهای مدعی دموکراسی نسبت به مقدسات ادیان الهی شده است و در راس آن‌ها توهین به پیامبر اکرم بوده است و این قضیه سبب شد تا ما ترغیب به برگزاری همایشی با این عنوان شویم.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که همه ادیان الهی مقدس و قابل احترام‌اند و در راستای این حرکت به همراه سازمان بسیج حقوقدانان تهران و با مشارکت شورای نگهبان اقدام به برگزاری همایشی با اهداف، برنامه ریزی‌ها، و سازمان‌های مشخص شده است.

اخوان فرد توضیح داد: برای نظام‌های گوناگون حقوقی اکنون این امکان فراهم شده است که به همفکری و هم اندیشی بپردازند و به مسیری رهنمون شوند که بتوانند کار مقایسه‌ای و تطبیقی انجام دهند.

وی به سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: اسلام، شیعه و ایران هراسی که کاربردی جنگ طلبانه دارد همیشه در جهان مطرح است و سخنان رئیس جمهور مواضع به حق جمهوری اسلامی را تبیین کرد و به ما کمک کرد تا در این همایش نیز از آن استفاده کنیم.

دبیر همایش ادامه داد: دانشگاه های علوم قضایی امام صادق، علامه، علوم فرهنگ، آزاد و همچنین وزارتخانه‌های امور خارجه، دادگستری، فرهنگ و ارشاد و نهاد ریاست جمهوری و اقشار علم محور و سازمان بسیج علمی تهران بزرگ در برگزاری این همایش به ما کمک زیادی کردند.

وی در رابطه با مشارکت سایر ادیان در برگزاری این همایش توضیح داد: مسئولین و رهبران مسیحیان، ارامنه، یهودیان، زرتشتیان کشورمان نیز در این خصوص با ما مشارکت کردند و در این همایش حضور فعال و پر رنگ دارند و در برنامه‌های خود در این همایش دیدارهای جداگانه‌ای با هر کدام از آن‌ها در سطح تهران و استان‌های دیگر خواهیم داشت.

اخوان فرد از تشکیل کمیته‌های گوناگون که سبب وفاق اجرایی در برگزاری همایش شده است خبر داد و گفت: شناسایی کانون نخبگان حقوقدان بسیج و دعوت اساتید حقوقی و تعیین شورای سیاست گذاری و اعضای آن از دستاوردهای چند دهه اخیر بوده است.

در ادامه صادق منش رئیس کمیته علمی همایش نیز بیان کرد: در زمان کنونی افراط و تفریط در عرصه دینی به اوج خود رسیده است و عرصه جهانی زمینه تاخت و تاز جریان‌های انحرافی شده است.

صادق منش به نمونه‌هایی از جفاهایی که در حق ادیان مختلف شده است اشاره کرد و ادامه داد: شرایط حال حاضر این رسالت را به دوش متفکران همه ادیان الهی می‌گذارد کهدر جهت مبارزه علیه روند رو به رشد تضعیف ادیان الهی تلاش کند.

رئیس کمیته علمی همایش جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی محورهای همایش را در ۴ مورد حمایت‌های حقوق بشری از ادیان الهی، حمایت از ادیان الهی از منظر فلسفه حقوق، حمایت از ادیان الهی در منابع دینی و حمایت از ادیان الهی در حقوق داخلی و بین المللی معرفی کرد و ادامه داد: این محور‌ها در ۳ مرحله درون دینی، برون دینی و حقوقی برگزار می‌شود.

وی برگزاری میزگردهای علمی مربوط به مسائل همایش و دیدار با بزرگان و پیشوایان ادیان الهی در کشور و برگزاری دو نشست مرتبط با محورهای همایش و ارائه مقالات و انتخاب مقاله‌های برگزیده را از برنامه‌های زمان همایش خواند و گفت: پس از همایش تولید و تکثیر ادبیات علمی مرتبط با موضوع‌های مطرح شده و تاسیس رشته حقوق ادیان در مقطع کار‌شناسی ارشد و تشکیل گروه‌های مردم نهاد با محوریت ادیان الهی، تاسیس دبیرخانه همایش ملی و برگزاری همایش در عرصه بین الملل، تشکیل انجمن علمی و تخصصی ادیان و نهادهای مختلف برای دریافت مقالات در دستور کار می‌باشد.

در ادامه قاسم رحمانی رئیس کمیته اجرایی همایش توضیح داد: سازمان بسیج حقوقدانان ۳۱ شعبه در سراسر کشور دارد و جذب و سازماندهی نخبگان قضات، سردفتران و مشاوران حقوقی از برنامه‌های این سازمان است و بسیج حقوقدانان در تهران و در نهادهای مختلف حقوقی ۳۳ کانون دارد و در تلاش است تا این کانون‌ها در سایر نهادهای حقوقی نیز تشکیل شود.

رحمانی توضیح داد: در راهپیمایی ۲۲ بهمن و همچنین هفته دفاع مقدس و غرفه‌های آموزش حقوقی به مردم و مشاوره را راه اندازی کردیم.

وی در ادامه به انجام پروژه‌های تحقیقاتی با سفارش دستگاه و مراکز تحقیقاتی مختلف اشاره کرد و گفت: همایش نقد و روز زن در غرب که در دانشگاه الزهرا به صورت ملی برگزار شد از دست آوردهای بزرگ ما بود. اکنون که یک حقوقدان رئیس جمهور کشور شده است و ایران خود یکی از قربانیان ترور است در باب حقوقی این مساله می‌توان به بررسی‌های فراوانی پرداخت.

رحمانی در پایان از راه اندازی سایت همایش که چندی پیش آغاز به کار کرده خبر داد و گفت: اطلاعات همایش در سایت ثبت می‌شود و همچنین از هم اکنون سازمان آماده دریافت مقالات برای همایش می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز