خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز؛

آمریکا نمی‌تواند به ایران و ونزوئلا همزمان فشار بیاورد/ بازارهای نفت آسیایی راهی برای دور زدن تحریم‌های واشنگتن پیدا می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۲۹۵

روز یکشنبه انتخابات ونزوئلا در حالی برگزار می‌شود که آمریکا به مقامات این کشور نسبت به اعمال تحریم‌های جدید نفتی هشدار داده است. با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، اعمال فشار به ایران به دلیل تاثیری که بر بازارهای جهانی نفت خواهد گذاشت سخت تر خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، ترامپ راه سختی برای راضی کردن کشورهایی نظیر چین و هند و دیگر کشورها برای پیوستن به تحریم‌ها علیه ایران و اعمال فشار به ونزوئلا در پیش دارد. از آنجا که دو تولید کننده بزرگ نفت جهان برای یک بازار مشترک رقابت می‌کنند، تحت فشار قرار دادن یکی، به نفع دیگری تمام می شود. تحت فشار قرار دادن هر دو می‌تواند قیمت نفت را به شدت بالا ببرد.

بر اساس این گزارش، انتخابات ونزوئلا قرار است روز یکشنبه برگزار شود و پیروزی نیکولاس مادرو به دلیل اینکه مخالفان اصلی او انتخابات را تحریم کرده و آن را مایه شرمساری خوانده‌اند قطعی به نظر می‌رسد. مقامات دولت ترامپ به ونزوئلا هشدار داده‌اند که با تحریم‌های مالی سخت‌تر به ویژه در بخش نفتی مواجه خواهند شد.

نیویورک تایمز نوشت: دولت ترامپ در پی خروج از توافق هسته‌ای، در حال تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران است. حرکت همزمان علیه دولت‌های ایران و ونزوئلا بازی را برای کشورهای تشنه نفتی که احتمالا سعی می‌کنند از تحریم‌ها عدول کنند یا از این وضعیت سود ببرند پیچیده خواهد کرد.

امی میرز جف کارشناس انرژی در شورای روابط خارجی به نیویورک تایمز گفته است: برای آمریکا اینکه هر دو سری تحریم‌ها را همزمان اعمال کند و به بازار نفت صدمه ای وارد نشود کار سختی است.

چین و هند بزرگترین خریداران نفت خام ایرانند؛ این دو کشور ۴۰ درصد بازار صادرات نفت ونزوئلا را نیز به خود اختصاص داده‌اند. این دو کشور آسیایی و دیگر واردکنندگان نفت هیچ گزینه‌ای ندارند جز اینکه بشکه‌های از دست رفته را با نفت عربستان سعودی یا دیگر اعضای اوپک جایگزین کنند. مشتریان نفت آسیایی  در صورت تحریم‌های سخت‌تر علیه ونزوئلا با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

بر اساس این گزارش بیل ریچاردسون وزیر سابق نفت آمریکا و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل پیش بینی کرده که توزیع کنندگان برای بازطراحی بازارهای نفتی تلاش دوباره خواهند کرد. از این منظر نفت اوپک بیش از گذشته مورد نیاز است. روسیه نیز به یک منبع نفت تبدیل خواهد شد و اگر روسیه بتواند آمریکار ا تحت فشار قرار دهد این کار را خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: ایران و ونزوئلا به عنوان دو  عضو اوپک، توزیع کنندگان حیاتی بازار نفت جهان باقی می‌مانند. این دو کشور با هم یک بیستم نفت جهان را تامین می‌کنند. وضعیت ناگواری که این دو کشور با آن مواجهند مهمترین دلیل بالا رفتن قیمت نفت تا ۲۰ درصد در ماه‌های اخیر بوده است. قیمت بالای نفت می‌تواند بر رشد اقتصاد جهانی تاثیر گذار باشد. در سه سال گذشته دو کشور در تولیدات نفت خود بالا و پایین‌هایی داشتند. صادران نفت ایران با لغو تحریم‌های غرب افزایش یافت و همزمان صادرات نفت ونزوئلا کاهش شدید داشت. امروز هر دو کشور با کاهش صادرات مواجه خواهند شد.

بر اساس آمارهای ارائه شده در این گزارش، درآمد نفتی ونزوئلا در حال حاضر در کمترین حالت خود در سه دهه اخیر قرار دارد. این کشور بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت خود را در اواخر سال گذشته از دست داده. در حال حاضر یک سوم از یک میلیون بشکه نفت باقیمانده در روز نیز به دلیل سقوط کمپانی نفتی دولتی این کشور و تحریم ها در معرض خطر قرار گرفته است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به هشدار آمریکا برای تحریم ونزوئلا بعد از انتخابات روز یکشنبه نوشت: همه این اقدامات می‌تواند نفت بیشتری را از بازارهای بین المللی حذف کرده و چین و هند را به اقدام علیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای حفظ جریان انرژی مورد نیازشان وادار کند.

جف، کارشناس انرژی شورای روابط خارجی گفته است: دولت آمریکا زمانی که به سیاستش در قبال ونزوئلا فکر می‌کند باید مراقب باشد این سیاست با هدفش در قبال ایران تداخل نداشته باشد.

نیویورک تایمز نوشته است: بازارهای نفتی انعطاف پذیر است اما در شرایطی که ایران و ونزوئلا تحت فشار قرار بگیرند هر جایگزینی در بازارها می‌تواند به پیچیدگی سیاسی منجر شود. اگر تحریم‌های امریکا اعمال شود، پیش‌بینی کارشناسان از کم شدن دست کم ۲۰۰ هزار بشکه و احتمالا ۱ میلیون بشکه در روز تا سال آینده خبر می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز